dc.creator | Carrera Hernández, Ady Patricia | |
dc.date | 2019-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-04T15:38:58Z | |
dc.date.available | 2022-11-04T15:38:58Z | |
dc.identifier | https://revistas.upr.edu/index.php/ap/article/view/19255 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5125901 | |
dc.description | Metropolises around the world work based on their local government‘s coordination mechanisms, which adopt several forms. However, no matter the type of institutional arrangements, those that help to promote effective policies for sustainable cities share some common features: some degree of fiscal autonomy, specified powers to perform a range of functions, accountability mechanisms, institutional capacities, effective mechanisms forcitizens participation, etc. Mexico City has a population of nine million people. Its metropolitan area encompasses 16 Alcaldías, 59 municipalities in the State of Mexico, and one in the State of Hidalgo. Beyond the fact that Mexican legislation forbids any way of metropolitan government, within Mexico City, its 16 local governments work with limited conditions to make this metropolis a sustainable place. The paper aims to show how those changes have not transformed the limitations faced by Mexico City‘s local governments to support the SDG. | en-US |
dc.description | En el mundo, las metrópolis trabajan con base en la coordinación de sus gobiernos locales a través de mecanismos que tienen múltiples formas. No obstante, sin importar el tipo de arreglo institucional, los que promueven políticas efectivas para el desarrollo sostenible de las ciudades comparten algunas características en común: cierto nivel de autonomía fiscal, facultades específicas para desempeñar ciertas funciones, mecanismos de rendición de cuentas, capacidades institucionales, mecanismos de participación ciudadana efectiva, etc. La Ciudad de México tiene una población de nueve millones. Su área metropolitana está conformada por 16 alcaldías, 59 municipios del Estado de México y uno del estado de Hidalgo. Más allá de que la legislación federal prohíbe cualquier forma de gobierno metropolitano, al interior de la Ciudad de México, sus 16 alcaldías trabajan en condiciones limitadas para hacer de esta metrópolis un lugar sostenible. El objetivo de este artículo es mostrar cómo las reformas políticas no han transformado sustantivamente las limitaciones de los gobiernos locales de la Ciudad de México para apoyar los ODS. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Puerto Rico, Río Piedras | es-ES |
dc.relation | https://revistas.upr.edu/index.php/ap/article/view/19255/16777 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista de Administración Pública; Vol. 50 (2019); 51-77 | en-US |
dc.source | Revista de Administración Pública; Vol. 50 (2019); 51-77 | es-ES |
dc.source | 2641-0087 | |
dc.source | 0034-7620 | |
dc.subject | Decentralization | en-US |
dc.subject | Local government | en-US |
dc.subject | Mexico City | en-US |
dc.subject | Agenda 2030 | en-US |
dc.subject | Local government | en-US |
dc.subject | Descentralización | es-ES |
dc.subject | Gobiernos locales | es-ES |
dc.subject | Ciudad de México | es-ES |
dc.subject | Agenda 2030 | es-ES |
dc.subject | Gobierno local | es-ES |
dc.title | Las alcaldías y la gestión del desarrollo sostenible en la ciudad de México | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |