dc.creatorGómez, Facundo
dc.date2014-12-02
dc.date.accessioned2022-11-04T14:49:44Z
dc.date.available2022-11-04T14:49:44Z
dc.identifierhttps://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1312
dc.identifier10.29166/anales.v1i372.1312
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5121720
dc.descriptionThe Ecuadorian literature of the 1930s has been several times read with a traditional perspective which separates between texts of avant-garde and texts of social realism. All those works have been thought trough a strict dichotomy represented by two paradigmatic authors: Pablo Palacio and Jorge Icaza. This critic procedure has been an obstacle for reading and understanding certain texts with heterogenic features such as the collection of short stories Los que se van, by Demetrio Aguilera Malta, Enrique Gil Gilbert and Joaquín Gallegos Lara, published in 1930. Even if it was read as an icon of the literary realism, the text merges motivations and resources from both mentioned literacy inflections. The analysis of its aesthetic procedures, such as montage, ellipsis and the special use of language allows us to relate the text with the pursue of one particular sector of the Latin American avant-garde combining the formal experimentation with a strong intention of social representation and complaint.en-US
dc.descriptionLa literatura ecuatoriana de la década de 1930 ha sido leída repetidas veces a través de una dicotomía estricta que separa tajantemente las obras de vanguardia y las asociadas al realismo social. Sobre la oposición entre las retóricas de Pablo Palacio y Jorge Icaza, la crítica ha colocado las obras del período en un esquema maniqueo que impide la consideración y el estudio crítico de ciertos textos con rasgos heterogéneos, como el volumen de cuentos Los que se van, escrito por Demetrio Aguilera Malta, Enrique Gil Gilbert y Joaquín Gallegos Lara en 1930. Aunque leído como hito de la literatura de alegato social, el texto combina motivaciones y recursos de las dos inflexiones mencionadas. El análisis de sus procedimientos estéticos, tales como el montaje, la elipsis y el particular uso del lenguaje, permite relacionar el texto con la búsqueda de un sector de la vanguardia latinoamericana que combinó la experimentación de las formas literarias con una elocuente intención de representación y denuncia social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Central del Ecuadores-ES
dc.relationhttps://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1312/1287
dc.rightsDerechos de autor 2018 Revista Analeses-ES
dc.sourceRevista Anales; Vol. 1 Núm. 372 (2014): ANALES; 527-545es-ES
dc.source2477-8931
dc.source1390-7891
dc.subjectLiteratura ecuatorianaes-ES
dc.subjectVanguardia latinoamericanaes-ES
dc.subjectLos que se vanes-ES
dc.subjectRealismo sociales-ES
dc.subjectEcuadorian literatureen-US
dc.subjectAmerican vanguarden-US
dc.subjectThose who leaveen-US
dc.subjectSocial Realismen-US
dc.titleLos que se van: relectura de un clásico ecuatorianoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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