Tesis
Histórias da terapia ocupacional na América Latina: processos de criação dos primeiros programas de formação profissional
Fecha
2019-07-25Registro en:
Autor
Monzeli, Gustavo Artur
Institución
Resumen
The thesis formulated here is based on questions about the reasons for the emergence or implantation of occupational therapy in Latin America and how the stories involving such processes are reduced to the reproduction of the history of the United States of America as if their reasons and contexts had been the same. The assumption that guided us was the search for the specific reasons in the different countries of the continent, in the Latin American. The general objective was to investigate the historical processes of creation of the first educational program in occupational therapy in each of the 14 countries that are members of the Latin American Confederation of Occupational Therapists. For this, the data presented here and discussed were constructed in four main stages: 1) design of the countries participating in the research; 2) identification of the participants, with the use of questionnaires and interviews; 3) search of historical records and scientific productions on the history of occupational therapy in each country; 4) analysis of the data produced by the questionnaires, interviews and historical records. The results of this thesis are evident in the discussion of historical pathways, from the creation of occupational therapy in the United States at the beginning of the 20th century, to the analysis of the main historical antecedents that provided the creation of the first professional training programs in Latin America countries from the 1950s onwards. The data analysis was proposed in eight dimensions: 1) the replication of educational programs models influenced by rehabilitation prospects of the Northern countries; 2) the formation of programs subordinated to medical logic; 3) the public for the educational programs composed mainly of women from urban elites to carry out social and humanitarian aid work; 4) the influence of World Federation of Occupational Therapy in determining guidelines for the curricula of new training programs; 5) international cooperation projects for the development of Latin America, mainly carried out by international organizations such as the UN, WHO, PAHO and ILO, which have contributed to the creation of standardized responses to the demands of rehabilitation; 6) regional cooperation, also mediated by international cooperation agencies, offering assistance for the graduation of professionals from other Latin American countries; 7) the professors of these first programs are, besides medics and occupational therapists from other countries, newly graduated occupational therapists, almost always from the training programs themselves; 8) the relation between the creation of the first educational programs and the political, economic and social situation in each country, which in some cases causes educational programs to to be boosted or receives little investment, mainly by the interest of States in developing, or not, strategies of care for the subjects and groups, in general, non-priority. The main conclusions allow us to point to the analysis of occupational therapy, at least in the scope of educational programs, as a product of the articulation between nation-states, by the logic of capital articulated to Coloniality. La tesis aquí formulada parte de cuestionamientos acerca de las razones del surgimiento o de la implantación de la terapia ocupacional en América Latina y de cómo las historias que envuelven tales procesos se reducen a la reproducción de la historia estadounidense, como si sus razones y contextos hubieran sido los mismos. El presupuesto que nos guió fue buscar por las razones propias en los diferentes países del continente, en el recorte latinoamericano. El objetivo general fue investigar los procesos históricos de creación del primer programa de formación en terapia ocupacional en cada uno de los 14 países que son miembros de la Confederación Latinoamericana de Terapeutas Ocupacionales. Por lo tanto, los datos presentados aquí y discutidos fueron construidos en cuatro pasos principales: 1) delineamiento de los países participantes de la investigación; 2) identificación de los colaboradores, con la utilización de cuestionarios y la realización de entrevistas; 3) búsqueda de registros históricos y producciones científicas sobre la historia de la terapia ocupacional en cada país; 4) análisis de los datos producidos por los cuestionarios, entrevistas y registros históricos. Los principales resultados de este trabajo se evidencian en la discusión de los recorridos históricos desde la creación de la terapia ocupacional en los Estados Unidos de América, a principios del siglo XX, hasta el análisis de los principales antecedentes históricos que proporcionaron la creación de los primeros programas de formación profesional en los países latinoamericanos, a partir de la década de 1950. El análisis de los datos se ha propuesto en ocho dimensiones: 1) la replicación de modelos de formación profesional influenciados por perspectivas de rehabilitación de los países del Norte; 2) la conformación de programas subordinados a la lógica médica; 3) el público para la formación en los programas, compuesto principalmente en mujeres de las élites urbanas para llevar a cabo el trabajo de ayuda social y humanitaria; 4) la influencia de la Federación Mundial de Terapeutas Ocupacionales en el sentido de determinar directrices para los currículos de los nuevos programas de formación; 5) los proyectos de cooperación internacional para el desarrollo de América Latina, principalmente llevados por organizaciones internacionales como ONU, OMS, OPS y OIT, que contribuyeron a la creación de respuestas estandarizadas para las demandas de rehabilitación; 6) las cooperaciones regionales, también mediadas por agencias de cooperación internacional, ofreciendo ayuda para la graduación de profesionales venidos de otros países latinoamericanos; 7) los profesores de estos primeros programas, además de los médicos y las terapeutas ocupacionales venidas de otros países, terapeutas ocupacionales recién egresados, casi siempre de los propios programas de formación; 8) la relación de la creación de los primeros programas de formación con la coyuntura política, económica y social de cada país, lo que, en determinados momentos, hace que los programas de formación sean impulsados o reciban pocas inversiones, principalmente por el interés de los Estados en desarrollar, o no, estrategias de cuidado para los sujetos y grupos, en general, no prioritarios. Las principales conclusiones nos permiten apuntar al análisis de la terapia ocupacional, al menos en el ámbito de los programas de formación profesional, como producto de la articulación entre Estados-nación, por la lógica del capital articulada a la Colonilidad.