Artículos de revistas
San La Muerte, el monje compasivo: mitopoesis y acomodación social en una devoción popular estigmatizada
Fecha
2021Registro en:
0394-9397
1722-4705 (online)
10.19272/202131301005
Autor
Frigerio, Alejandro
Institución
Resumen
Abstract: The growth of faith in San La Muerte in Argentina has been accompanied by the legend that he was a pious
monk that cared for lepers. Envious of his popularity and noble heart, he was incarcerated and left to die of
hunger by fellow priests. The skeleton of the monk became the saint that is worshipped today. This story
serves several purposes. It equates him with other Catholic saints, since he led a pious life and was martyred
by virtue of his good deeds. However, it also provides a critical view of the Church and places the saint/monk
close to the sufferings of the common people. The story also differentiates him from the Mexican Santa
Muerte - which, according to Argentine devotees, never had an earthly passage - and likens him to other
Argentine folk saints, especially to a series of sanctified social bandits who were murdered by powerful social
actors for siding with the underlings. It also serves as a form of social accommodation as followers of a
stigmatized saint can now claim to worship a person who led a pious life and not merely "Death" as a denial
of life -as their critics claim. Resumen: El culto a San La Muerte, originalmente circunscripto al noreste argentino, se
expandió por todo la Argentina en las últimas dos décadas. Junto con el crecimiento
nacional de su devoción ganó recientemente popularidad la leyenda de que en su origen fue
un monje franciscano que cuidaba a los leprosos marginados por la sociedad, y que por esto
fue encarcelado y dejado para morir de hambre por otros frailes envidiosos de su
popularidad. El esqueleto del monje daría entonces origen al santo.
En este trabajo argumentaré que la historia, la más narrada actualmente para explicar
la naturaleza de San La Muerte, cumple varios propósitos. Por un lado, lo entronca con la
tradición católica: reivindica su condición primigenia de monje y lo equipara a otros
santos, ya que habría sido una persona piadosa martirizada en virtud de sus buenos actos.