dc.contributorBetancur, Miguel Ángel
dc.contributorMosquera, José Aristarco
dc.creatorRestrepo Peláez, Tatiana
dc.date.accessioned2022-06-10T14:27:40Z
dc.date.accessioned2022-09-29T14:53:48Z
dc.date.available2022-06-10T14:27:40Z
dc.date.available2022-09-29T14:53:48Z
dc.date.created2022-06-10T14:27:40Z
dc.date.issued2004
dc.identifierhttps://repository.eia.edu.co/handle/11190/4606
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3778668
dc.description.abstractRESUMEN: El presente trabajo de grado social contiene un estudio sobre la viabilidad y factibilidad de una microempresa de joyería en Oro Verde en el Departamento del Chocó en el municipio de Tadó.Al reconocer las necesidades de productos verdes a nivel nacional y sobretodo internacional con aras del mejoramiento de la calidad de vida de las etnias afro colombianas, se hace válida la creación de un taller de joyería que con la producción y comercialización de este tipo de artículos para la autosostenibilidad de las comunidades en el Chocó.Los artículos orgánicos son específicamente souvenirs ambientales y productos artesanales transformados a partir de materias primas extraídas de manera ambiental, los cuales son comercializados a nivel nacional e internacional a través de la Corporación Oro Verde y a nivel local, por los mismos miembros del taller de joyería ayudados por los Consejos Comunitarios del Chocó, especialmente ASOCASAN.La industria de joyería en Colombia esta compuesta por tres actividades que son la Minería como extracción de la materia prima, la joyería, como transformación a producto terminado y la comercialización de estos artículos finales. La industria de la joyería no es integrada en sus tres principales eslabones, lo que va un detrimento de la industria al no ser un sector integrado además de estar conformado por muchas empresas a pequeña escala sin una definida división del trabajo sin especialización de joyería. La industria carece de capacitaciones técnicas, lo que impide la competitividad del sector además por la falencia de diseño en las piezas de joyería.
dc.description.abstractABSTRACT: The following graduation project for “Corporación Oro Verde”, a non profit organisation, contains a study of the viability and feasibility of a Green Gold Jewellery Factory situated in the Chocó Department, specifically in the township of Tadó.Recognising the organic product’s necessities in the national and international markets and its improvement on the quality of life of the afro Colombian ethnics, justifies the creation of a jewellery company. The production and commercialisation of such articles preserves the self autonomy of the region and its communities.The organic products are specifically eco-souvenirs and hand-crafted articles transformed by ecologically – extracted raw materials, which are later commercialised both national and internationally by the “Corporación Oro Verde”. The commercialisation within the region in handled by the members of the community of Tadó and aided by ASOCASAN.The Colombian Jewellery industry is composed by three main activities: Mining –Jewellery and Commercialisation of the final products. This industry's three main activities are not integrated. It is composed of many companies without a clear division of labour and without technical qualifications from the jewellers. This results in a less competitive sector.For this industry there’s a great opportunity through the government politics such as the support to the creation of companies and for the perception of Colombia as a potential country for the design of modern jewellery through which it reflects its own identity. It’s also one of the greatest producers of gold as a raw material, which would gain importance if you have a decent participation on the market of gold jewellery.These facts illustrate a competitive advantage for the newly-born shop due to the fact that two major components of the jewellery industry are being integrated. As an added value it offers organic products which preserve the environment y create better conditions for the forgotten community of our country, the “Choco”.Added to this is the global distribution channel alternative of the fair markets. It is growing rapidly and with it there will be greater advantage over the normal conditions. This increases even more with the help of the “Corporacion Oro Verde” and it’s relationships with different NGO’s throughout the world. They would allow a greater commercialisation of this type of articles
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad EIA
dc.publisherIngeniería Administrativa
dc.publisherEscuela de Ciencias Económicas y Administrativas
dc.publisherEnvigado (Antioquia, Colombia)
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad EIA, 2004
dc.titleDiseño de plan estratégico para la creación de microempresa joyera en el departamento del Chocó
dc.typeTrabajo de grado - Pregrado


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