Artículo de revista
Natural hazards, vulnerability and structural resilience: tsunamis and industrial tanks
Fecha
2016Registro en:
1947-5705
10.1080/19475705.2016.1181458
Autor
Mebarkia, Ahmed
Jerez, Sandra
Prodhomme, Gaetan
Reimeringer, Mathieu
Resumen
The paper presents an integrated framework which deals with natural hazards (tsunamis), physical vulnerability modelling, risk of failure for industrial structures (metal structures) and structural resilience provided by plastic adaptation. Simplified models are proposed to describe the run-up and wave height attenuation in case of tsunamis. The results are calibrated in the case of important tsunamis having taken place in Asian region. The mechanical vulnerability of cylindrical metal tanks erected near the shoreline is also investigated. The fragility curves are then developed in order to describe the multimodal failure: overturning, rupture of anchorages and sliding, buoyancy, excessive bending effects or buckling. Corresponding fragility curves are developed under various conditions: height of tsunami waves, filling ratios and service conditions of the tanks, friction tank/ground as well as dimensions effects. Probabilistic description of the natural hazard and the fragility curves are presented. Sensitivity analysis is also performed in order to investigate the effect of various governing parameters. Furthermore, resilience concepts and metrics are proposed. Theoretical description of the damages and post-disaster recovery functions are discussed: plastic adaptation as well as elastic and plastic attractors. El artículo presenta un marco integrado que aborda los peligros naturales (tsunamis), la modelización de la vulnerabilidad física, el riesgo de fallo de las estructuras industriales (estructuras metálicas) y la resistencia estructural que proporciona la adaptación plástica. Se proponen modelos simplificados para describir el run-up y la atenuación de la altura de las olas en caso de tsunami. Los resultados se calibran para los principales tsunamis de la región asiática. También se investiga la vulnerabilidad mecánica de tanques cilíndricos de metal erigidos cerca de la costa. A continuación se desarrollan curvas de fragilidad para describir el fallo multimodal: vuelco, rotura de anclajes y deslizamiento, flotación, efectos de flexión excesiva o pandeo. Se desarrollan las correspondientes curvas de fragilidad para diversas condiciones: alturas de las olas del tsunami, ratios de llenado del tanque y condiciones de servicio, fricción tanque/suelo, así como efectos dimensionales. Se presenta una descripción probabilística del peligro natural y de las curvas de fragilidad. También se realiza un análisis de sensibilidad para investigar el efecto de varios parámetros de gobierno. Además, se proponen conceptos y métricas de resiliencia. Se discute la descripción teórica de las funciones de daño y recuperación tras el desastre: adaptación plástica y atractores elásticos y plásticos.