dc.contributorNúñez Pardo, Astrid
dc.creatorÁlvarez Forero, Jeffer Darío
dc.date.accessioned2019-11-06T20:16:40Z
dc.date.available2019-11-06T20:16:40Z
dc.date.created2019-11-06T20:16:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier10.57998/bdigital.handle.001.2087
dc.identifierhttps://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/2087
dc.identifierhttps://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.2087
dc.description.abstractEsta investigación acción cualitativa describió los hallazgos del desarrollo e implementación de de un módulo sensible al contexto, conformado por dos talleres, enfocados en canciones compuestas y adaptadas por el docente, en relación con el aprendizaje de vocabulario de los estudiantes del programa Friendly Town en Cajicá, Cundinamarca. El estudio se realizó con 23 estudiantes con un nivel de desempeño básico en inglés de los seis colegios públicos y el docente con sus cuatro roles. Los instrumentos utilizados para recoger los datos fueron los artefactos de los estudiantes, los diarios de campo del profesor y los grupos focales. Los materiales localizados contenían temas con las realidades de los estudiantes, presentación atractiva y estrategias de aprendizaje efectivas que promovieron la participación y el aprendizaje de vocabulario a través del trabajo individual y grupal para la culminación de las actividades. Asimismo, las canciones compuestas y adaptadas por el profesor aumentaron la motivación, el atractivo emocional y la participación, lo cual llevó al aprendizaje de vocabulario al relacionar sus letras a las realidades de los estudiantes, quienes reconocieron su esfuerzo al componer canciones. Adicionalmente, se logró el aprendizaje de vocabulario al leer y pronunciar las nuevas palabras, pero los estudiantes tuvieron dificultades al momento de escribirlas.
dc.description.abstractThis qualitative action research described what the design and development of a context-bound module made up oftwo workshops, focused on teacher-composed and adapted songs, revealed about vocabulary leaming in students enrolled in the Friendly Town program in Cajicá, Cundinamarca. The study was conducted with 23 students with a basic proficiency English leve] from the six public schools and the teacher with his four roles: teacher-researcher, text developer, songwriter, and singer. The instruments used to collect data were students' artifacts, teacher's field notes, and a focus group interview. The findings revealed that the development and implementation of a context-bound module accomplished particularity and practicality. It was demonstrated that local knowledge was created through the context­ bound module as well as the teacher-composed and adapted songs.The localized materials contained topics with students' realities, attractive layout, and effective leaming strategies that promoted participation and vocabulary leaming through individual and group work for activity completion. Regarding teacher-composed and adapted songs, they raised motivation, emotional appeal, and participation, which led to vocabulary leaming by relating lyrics to students' realities, who recognized the teacher's effort when composing songs. Additionally, vocabulary learning was achieved by reading and pronouncing new words, but students struggled when spelling them.
dc.languageeng
dc.publisherBogotá : Universidad Externado de Colombia, 2019.
dc.publisherFacultad de Ciencias de la Educación
dc.publisherMaestría en Educación (Modalidad Investigación)
dc.relationDelgado, W. (2017). The role of contextualized teacher-built materials in vocabulary learning. (Unpublished master’s thesis). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationJiménez, O. (2015). Developing listening micro-skills through the use of songs in an EFL classroom. (Unpublished master’s thesis). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationMúnevar, M. (2017). Contextualized Worksheets Focused on Tasks for Two Oral Communication Micro-skills. (Unpublished master’s tesis). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A. (2017). Materials Development: Theoretical Foundations and Practical Insights [Power Point Slides]. Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A. (2018). Materials Development: Innovation and Implementation Concepts and Cycle [Power Point Slides]. Universidad Externado de Colombia
dc.relationNúñez, A. (2018). Materials Development: Critical Pedagogy [Power Point Slides]. Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., & Téllez, M.F. (2018). The argumentative competence hrough in-class debates. In A. Núñez, M.F. Téllez, & J. Gómez (Eds.) Teacher-developed materials for language teaching and learning. (pp. 19-103). Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia
dc.relationNúñez, A., Téllez, M.F., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: a path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Nuñez, M.F Tellez & J. Castellanos (Eds.) Teacher Research on English Didactics Issues. (pp. 14 - 38). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M.F., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the Research Line Materials Development and Didactics Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Socia Transformation. Unpublished manuscript, School of Education, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017a). Materials development for teachers’ professional growth. In A. Núñez, M. F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Materials for the learning of English and teachers’ professional growth. (pp. 19-68). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2017b). Teacher–Developed Materials in a Master’s Programme in Education with Emphasis on English Didactics. In A. Núñez, M. F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), The role of teacher- developed materials in fostering English Language Skills. (pp. 13-56). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.
dc.relationPardo, L. (2013). Learning to learn: the use of learning strategies and songs to enhance English Vocabulary. (Unpublished master’s thesis). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationSánchez, Y. (2012) Cooperation in an EFL classroom based on the Cognitive Academic Language Learning Approach (CALLA). In A. Núñez, M. Téllez, & J. Castellanos (Eds), Teacher Research on English Didactics Issues. Bogotá: Departmento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsUniversidad Externado de Colombia
dc.titleA context-bound module focused on teacher-composed and adapted songs for vocabulary learning
dc.typeTrabajo de grado - Maestría


Este ítem pertenece a la siguiente institución