dc.creatorPérez Fontalvo, Karen Johana
dc.creatorTéllez Téllez, María Fernanda
dc.date.accessioned2018-09-12T14:25:15Z
dc.date.available2018-09-12T14:25:15Z
dc.date.created2018-09-12T14:25:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier10.57998/bdigital.handle.001.914
dc.identifierhttps://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/914
dc.identifierhttps://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.914
dc.description.abstractThis qualitative action research study attempts to show how 'cycle three" students enhanced their oral communication skills based on cultural awareness, using materials centered on Colombian culture and on some micro skills such as communicative functions and use of body language. This research study was conducted in a public institution, with nine fifth, sixth, and seventh grade students by applying cooperative learning as the methodology for the development of the worksheets. The instruments to collect data were students' artifacts, teacher's field notes, and a video recording. The findings suggested that the worksheets based on cultural awareness enhanced students' oral communication skills, since they felt more confident and motivated to speak about their own culture and their reality facilitating their communication process. However, during this process, participants had to face some difficulties such as lack of linguistic resources, knowledge of cultural aspects, and communicative functions, which meant making a bigger effort to develop their oral communication skills.
dc.description.abstractEsta investigación acción cualitativa intenta mostrar cómo los estudiantes del "ciclo tres" mejoraron sus habilidades de comunicación oral basadas en la conciencia cultural, utilizando materiales centrados en la cultura colombiana y en algunas micro habilidades como las funciones comunicativas y el uso del lenguaje corporal. Esta investigación se realizó en una institución pública, con nueve estudiantes de quinto, sexto y séptimo grado aplicando el aprendizaje cooperativo como metodología para el desarrollo de los talleres. Los instrumentos para recopilar datos fueron talleres, notas de campo del docente y una grabación de video. Los hallazgos sugieren que los talleres basados en la conciencia cultural mejoraron las habilidades de comunicación oral de los estudiantes, ya que se sintieron más seguros y motivados para hablar sobre su propia cultura y su realidad facilitando su proceso de comunicación. Sin embargo, durante este proceso, los participantes tuvieron que enfrentar dificultades tales como la falta de recursos lingüísticos, el conocimiento de los aspectos culturales y las funciones comunicativas, lo que significó un mayor esfuerzo para desarrollar sus habilidades de comunicación oral.
dc.languageeng
dc.publisherBogotá : Universidad Externado de Colombia, 2018.
dc.publisherFacultad de Ciencias de la Educación
dc.publisherMaestría en Evaluación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación
dc.relationJulio, L. (2015). Developing the micro skill of oral communication through project work and cooperative learning. (master's thesis) Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.relationMunévar, M.I. (2017). Contextualized worksheets focused on tasks for two oral communication micro-skills (unpublished master’s thesis). Univesidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M., Castellanos, J., & Ramos, B. (2009). A materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá, Colombia: Editorial Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2012). Teacher research on English didactics Issues. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2013). Proposal for the research line materials development and didactics (Ascribed to the Research Group: Critical Pedagogy and Didactics for Social Transformation). Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017). Materials development for teachers’ professional growth. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia
dc.relationNúñez, A., Téllez, M., & Castellanos, J. (2017b). Teacher–developed materials in a master’s programme in education with emphasis on English didactics. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsUniversidad Externado de Colombia
dc.titleCultural awareness worksheets to enhance oral communication skills
dc.typeTrabajo de grado - Maestría


Este ítem pertenece a la siguiente institución