dc.contributorGómez, Julio Cesar
dc.creatorMunévar Vega, Milena
dc.date.accessioned2018-03-08T16:38:57Z
dc.date.available2018-03-08T16:38:57Z
dc.date.created2018-03-08T16:38:57Z
dc.date.issued2017-10-05
dc.identifier10.57998/bdigital.handle.001.509
dc.identifierhttps://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/509
dc.identifierhttps://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.509
dc.description.abstractThis study focuses on the exploration of the impact of worksheets based on role-plays on sixth graders‟ fluency. Three main theoretical constructs underpinned the current study: materials development, role-plays and fluency. The implementation of the materials took place in a private school in Bogotá, with a group of sixth grade students who were willing to participate. In an attempt to achieve the objective proposed, I implemented four worksheets, following the principles of materials development and gathered data from field notes, audio recordings, a survey, an interview, and students‟ artifacts. These instruments allowed me to collect the necessary information in a systematic way and thus have a process of data analysis to answer the pondered research question. The results showed that materials facilitated the creation of role-plays and their performance. Accordingly, some factors, such as partnership and practice for gaining confidence, helped students succeed in this task. The participants developed different levels of fluency, and managed known structures and went beyond incorporating new ones during the creation of their role-plays, while performing them. Additionally, they used the strategies provided by the material to have better fluency and the most relevant, some of them created new strategies to be more effitient in their fluency.
dc.description.abstractEste estudio está enfocado hacia la exploración del impacto de guías basadas en juego de roles, en la fluidez de estudiantes de sexto grado. Tres constructos teóricos sustentan el presente estudio: desarrollo de materiales, juegos de roles y fluidez. La implementación de los materiales tuvo lugar en un colegio privado del norte de Bogotá, con estudiantes de sexto grado, quienes participaron voluntariamente. Para lograr el objetivo propuesto yo implementé cuatro guías de trabajo, siguiendo los principios de desarrollo de materiales y recopilé datos de las notas de campo, grabaciones de audio, encuesta, entrevista y material de los estudiantes. Estos instrumentos me permitieron recoger la información necesaria de una manera sistemática, y así tener un proceso de análisis de datos para responder la pregunta de investigación establecida. Los resultados mostraron que los materiales facilitaron la creación de los juegos de roles y su presentación. Por consiguiente, algunos factores tales como la colaboración y la práctica para ganar confianza contribuyeron con el éxito de los estudiantes en la realización de esta tarea. Los participantes desarrollaron diferentes niveles de fluidez, manejaron estructuras conocidas, y fueron más allá de las estructuras, no solo durante la creación de los juegos de roles, sino también mientras los presentaban. Adicionalmente, ellos aplicaron las estrategias sugeridas por el material para tener una mejor fluidez, y lo más importante, algunos de ellos crearon nuevas estrategias para ser más eficientes en su fluidez.
dc.languageeng
dc.publisherBogotá : Universidad Externado de Colombia, 2017.
dc.publisherFacultad de Ciencias de la Educación
dc.publisherMaestría en Educación (Modalidad Investigación)
dc.relationArias, V. (2012). Communicative games based on visual aids in Language teaching: Tools to improve students’ speaking skills. (Master‟s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.relationGalindo, A. (2013). Enhancing students’ speaking skills through role play. (Master‟s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.relationMontaña, C., (2015). Improving oral fluency through vocabulary learning activities based on Collocations. (Master‟s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M. F., Castellanos, J. & Ramos, B. (2009). A practical materials development guide for EFL pre-service, novice, and in-service teachers. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., Téllez, M. F., & Castellanos, J. (2012). A framework for materials development: A path for in-service teachers to build up the instructional design of their research projects. In A. Núñez, M.F. Téllez, & J. Castellanos (Eds.), Teacher research on English didactics issues (pp. 17-37). Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.
dc.relationNúñez, A., & Téllez, M. F. (2012). Using debates in the classroom: A pedagogical strategy for the development of the argumentative competence in the teaching of English as a foreign language. Bogotá: Departamento de Publicaciones Universidad Externado de Colombia.
dc.relationRodríguez, D. (2015). Role plays: A way to develop students’ speaking skills. (Master‟s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.relationSepúlveda, G. (2009). Using visual literacy based material to enhance students’ speaking skills. (Master‟s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.relationToquica, M. (2010). Multidimensional approach and multiple intelligence instruction-based activities: The key to promote students’ speaking skills. (Master‟s thesis). Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsUniversidad Externado de Colombia
dc.titleImpact of worksheets based on role plays on students' fluency
dc.typeTrabajo de grado - Maestría


Este ítem pertenece a la siguiente institución