Trabajo de grado - Maestría
Teacher-designed materials focused on problem-based learning to develop inquiry skills
Fecha
2018Registro en:
10.57998/bdigital.handle.001.844
Autor
Sánchez Beltrán, Adriana Marcela
Institución
Resumen
This qualitative action research study. analyzed the contributio'1 of teacher-designed materials in the development of students' inquiry skills. For this study the skills selected were Observation. Prediction, Interpretation and Communication (OPIC). The study took place in a private school in Bogota with a sample of ten second graders. in the Science class. Six worksheets were designed based on the Second Language Acquisition principles focused on Problem-based learning approach. The data gathering instruments used were: students' artifacts with their self-assessment. field notes and focus group interview. Data was analyzed by using the grounded theory and the color coding technique. The findings showed that teacher-designed materials promoted self-construction of knowledge. understanding the socio-cultural context using sequenced worksheets that favor students' preferences and provided strategies to achieve communicative goals and independent practice supported by feedback. Problern-based learning strategies to solve problems benefited identification ,rnd description of elements and situations to find needs; comparison leaded to suitable outcomes on problems; and inquiry skills were enhanced through observation and prior knowledge for accurate prediction and appropriate interpretation of data that supported different ways of communicating results. Esta investigación- acción cualitativa, analizó la contribución de los materiales diseñados por docentes en el desarrollo de habilidades de indagación, Observación, Predicción, lnterpretación y Comunicación. El estudio se realizó en un colegio privado de Bogotá. muestra de diez estudiantes de grado segundo en ciencias naturales. Se diseñaron seis guías de trabajo fundamentadas en los principios de adquisición de la segunda lengua y el enfoque de aprendizaje por problemas. Los
instrumentos de recolección de datos utilizados fueron los artefactos de estudiantes con autoevaluaciones. notas de campo y entrevista al grupo focal. Los datos se analizaron a partir de la teoría fundamentada y la técnica de codificación de color. Los hallazgos mostraron que los materiales diseñados promovieron la autoconstrucción del conocimiento entendiendo el contexto sociocultural utilizando guías que favorecían preferencias de los estudiantes, proporcionaron estrategias para lograr objetivos comunicativos y práctica independiente respaldada por realimentación. Las estrategias de aprendizaje basadas en problemas para resolver problemas beneficiaron identificación y descripción de elementos y situaciones para encontrar necesidades, y conducir a resultados en problemas. Las habilidades de indagación se mejoraron a través de la observación y el conocimiento previo para la predicción precisa y la interpretación adecuada de los datos que admite diferentes formas de comunicar los resultados.