El rol de los aspectos emocionales en la gestión de la cultura innovadora;
O papel dos aspectos emocionais na gestão da cultura innovadora

dc.creatorCamio, Maria Isabel
dc.date2014-06-30
dc.identifierhttps://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rfce/article/view/622
dc.identifier10.18359/rfce.622
dc.descriptionThis paper is part of a wider research (Camio, 2012), which focuses on the study of culture for innovation generation and incorporates an emotional perspective in the analysis. This was a deep qualitative case study of a software’s company from Polo software of the Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN) in Argentina. Its general characteristics are presented, and from fundamental assumptions and their interrelationships the guidelines for cultural paradigms identification are applied. The results from the implementation of the index of culture responsiveness level of emotional aspects related to creativity and innovation (INCEIC) are analyzed. This proposal deepens and enhances organizational culture study because the proposed operationalization methodology contributes to a proper diagnosis of individual’s creative capacity and potential to generate sustained innovation.
dc.descriptionEste trabajo se enmarca en una investigación más amplia (Camio, 2012), enfocándose en el estudio de la cultura para la generación de innovación, incorporando la perspectiva emocional en el análisis. Se trata de un estudio cualitativo, un estudio de caso en profundidad de una empresa de software del Polo de Software de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN), Argentina. En este documento se exponen las características generales del caso en estudio, se aplican los lineamientos para la identificación de paradigmas culturales a partir de las presunciones constituyentes y su interrelación, y se analizan los resultados de la aplicación de un índice del nivel de receptividad de la cultura de los aspectos emocionales relacionados con la creatividad y la innovación (INCEIC). Esta propuesta profundiza y enriquece el estudio de la cultura organizacional, porque la metodología de operacionalización propuesta contribuye al diagnóstico de la capacidad creativa de los individuos y del potencial para generar innovación sostenida.
dc.descriptionEste trabalho está contextualizado numa pesquisa mais ampla (Camio, 2012) que se enfoca no estudo da cultura para a geração de inovação e incorpora a perspectiva emocional na análise. A pesquisa foi um estudo de caso de ordem qualitativa em profundidade de uma empresa de software do Polo de Software da Universidade Nacional do Centro da Província de Buenos Aires (UNICEN), Argentina. Apresentam-se as características gerais do caso em estudo, aplicam-se as linhas para a identificação de paradigmas culturais a partir das presunções constituintes e sua inter-relação; e se analisam os resultados da aplicação de um índice do nível receptividade da cultura dos aspectos emocionais relacionados com a criatividade e a inovação (INCEIC). Esta proposta aprofunda e enriquece o estudo da cultura organizacional porque a metodologia de operacionalização proposta contribui com um adequado diagnóstico da capacidade criativa dos indivíduos e do potencial para geração de inovação sustentada.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Militar Nueva Granada
dc.relationhttps://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rfce/article/view/622/380
dc.relation/*ref*/Akgün, A., Keskin, H., Byrne, J. & Aren, S. (2007). Emotional and learning capability and their impact on product innovativeness and firm performance. En: Technovation, 27: 501-513.
dc.relation/*ref*/Ashforth, B. & Humphrey, R. (1995). Emotion in the workplace: a reappraisal. En: Human Relations, 48: 97-125.
dc.relation/*ref*/Averill, J. (1999). Individual Differences in Emotional Creativity: Structure and Correlates. En: Journal of Personality, 67(2): 331-371.
dc.relation/*ref*/Baranger, D. (1995). La matriz de datos. Construcción y análisis de datos. Posadas, Argentina: Editorial Universitaria de Misiones.
dc.relation/*ref*/Baron, R. & Tang, J. (2011). The role of entrepreneurs in firm-level innovation: Joint effect of positive affect, creativity, and environmental dynamism. En: Journal of Business Venturing, 26: 49-60.
dc.relation/*ref*/Brief, A. & Weiss, H. (2002). Organizational Behavior: Affect in the Workplace. En: Annual Reviews of Psychology, 53: 279-307.
dc.relation/*ref*/Camio M. (2012). Cultura Organizacional: Emociones y sentido de vida. Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica Española de AV Akademikerverlag GmbH & Co. KG.
dc.relation/*ref*/Camio, M., Romero, M. & Álvarez, M. (2013). Medición del Nivel de Innovación en Empresas del Sector de Software. ALTEC 2013 - XV Congreso Latino-Iberoamericano de Gestión de Tecnología. Porto, Octubre.
dc.relation/*ref*/Cartwright, S. & Pappas, C. (2007). Emotional intelligence, its measurement and implications for the workplace. En: International Journal of Management Reviews, 9 (4).
dc.relation/*ref*/Conger, J. (1989). The charismatic leader. San Francisco: Jossey-Bass.
dc.relation/*ref*/Cooper, R. & Sawaf A. (1998). La Inteligencia Emocional aplicada al Liderazgo y las Organizaciones. Bogotá: Editorial Norma.
dc.relation/*ref*/Coté, S. (2005). A social interaction model of the effects of emotion regulation on work strain. En: Academy of Management Review, 5 (3): 509-530.
dc.relation/*ref*/Cotec – Fundación para la innovación tecnológica (2006). Marco de referencia de innovación. Madrid: Ed. Club de excelencia en gestión.
dc.relation/*ref*/Csikszentmihalyi, M. (2011). Creatividad: El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Ed. Paidós Transiciones.
dc.relation/*ref*/Chesbrough, H. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Boston, MA: Harvard Business School Press.
dc.relation/*ref*/Choi, J., Sung, S., Lee, K. & Cho, D. (2010). Balancing cognition and emotion: Innovation implementation as a function of cognitive appraisal and emotional reactions toward innovation. En: Journal of Organizational Behavior, 32: 107-124.
dc.relation/*ref*/Damasio, A. (2001). El error de Descartes. Barcelona: Editorial Crítica.
dc.relation/*ref*/Damasio, A. (2000). Sentir lo que sucede: cuerpo y emoción en la fábrica de la conciencia. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.
dc.relation/*ref*/Dávila, A. & Martínez, N. (1999). Cultura en organizaciones latinas. México DF: ITESM, Siglo Veintiuno Editores.
dc.relation/*ref*/Elster, J. (2001). Sobre las pasiones: emoción, adicción y conducta humana. Barcelona: Ediciones Paidós S.A.
dc.relation/*ref*/Eisenhardt, K. (1989). Building Theories from Case Study Research. En: Academy of Management Review, 14(4): 532-550.
dc.relation/*ref*/Fisher, C. & Ashkanasy, N. (2000). The emerging role of emotions in work life: an introduction. En: Journal of Organizational Behavior, 21 (2): 123-129.
dc.relation/*ref*/Fitness, J. (2000). Anger in the workplace: an emotion script approach to anger episodes between workers and their superiors, co-workers and subordinates. En: Journal of Organizational Behavior, 21 (2): 147-162.
dc.relation/*ref*/Helfat, E., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M., Singh, H., Teece, D. & Winter, S. (2007). Dynamic capabilities: Understanding strategic change in organizations. Malden, MA: Blackwell Publishing.
dc.relation/*ref*/Hirvikoski, T. & Diz, H. (2009). Developing a conceptual framework for the human side of innovation with particular reference to senior citizens in innovation ecosystems. Disponible en http://sendai-cyber.icr-eq.co.jp/cluster/program/program02/ files/pgm02_02_01.pdf
dc.relation/*ref*/Huy, Q. (1999). Emotional capability, emotional intelligence, and radical change. En: Academy of Management Review, 24(2): 325-345.
dc.relation/*ref*/Jerez, P., Céspedes, J. & Valle, R. (2005). Organizational learning capability: a proposal of measurement. En: Journal of Business Research, 58 (6): 715-725.
dc.relation/*ref*/Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.
dc.relation/*ref*/Kantis H. (2004). Desarrollo emprendedor: América Latina y la experiencia internacional. Banco Interamericano de Desarrollo Bogotá: Editorial Nomos S.A.
dc.relation/*ref*/Lang, J. & Lee, C. (2010). Workplace humor and organizational creativity. En: The International Journal of Human Resource Management, 21 (1): 46-60.
dc.relation/*ref*/Leeuwis, C. & Aarts, N. (2011). Rethinking communication in innovation processes: creating space for change in complex systems. En: The Journal of Agricultural Education and Extension, 17 (1): 1-13.
dc.relation/*ref*/Lessem, R. (1992). Gestión de la Cultura Corporativa. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S.A.
dc.relation/*ref*/Lim, H. & Choi, J. (2009). Testing an alternative relationship between individual and contextual predictors of creative performance. En: Social Behavior and Personality: an international journal, 37(1): 117-136.
dc.relation/*ref*/Lundvall, B. & Maskell, P. (2000). Nation states and economic development: from national systems of production to national systems of knowledge creation and learning. En Clark, G., Nahapiet, J. & Gertler, M. (Eds). The Oxford handbook of economic geography. Oxford: Oxford University Press: 353-372.
dc.relation/*ref*/Maxwell, J. A. (1998). “Designing a qualitative study”. En: Bickman, L. & Rog, D. J. (eds.). Handbook of Applied Social Research Methods, Sage Publications, Thousand Oaks: 69-100.
dc.relation/*ref*/Morcillo, P. (1997). Dirección estratégica de la tecnología e innovación. Madrid: Editorial Civitas.
dc.relation/*ref*/Nayak, R. & Ketteringham, J. (1986). Break- throughs! Mercury Books, London.
dc.relation/*ref*/Rodríguez, D. (2006). Gestión organizacional. México DF: Alfaomega.
dc.relation/*ref*/Samaja, J. (2005). Epistemología y Metodología. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.
dc.relation/*ref*/Sandberg, B. (2007). Enthusiasm in the Development of Radical Innovations. En: Creativity and Innovation Management, 16 (3).
dc.relation/*ref*/Schein, E. (1988). La cultura empresarial y el liderazgo. Barcelona: Editorial Plaza y Janes.
dc.relation/*ref*/Schein, E. (2004). Organizational Culture and Leadershi. San Francisco: Jossey - Bass Business & Management.
dc.relation/*ref*/Schvarstein, L. (1997). Psicología social de las organizaciones. Buenos Aires: Editorial Paidós.
dc.relation/*ref*/Yin, R. (1994). Case study research. Design and methods. London: SAGE.
dc.relation/*ref*/Yoguel, G. & Boscherini, F. (1996). La capacidad innovativa y el fortalecimiento de la competitividad de las firmas: El caso de las Pymes exportadoras argentinas. CEPAL, Documento de Trabajo Nº 171.
dc.rightsDerechos de autor 2016 Revista Facultad de Ciencias Económicas
dc.sourceRevista Facultad de Ciencias Económicas; Vol. 22 No. 2 (2014); 9-28
dc.sourceRevista Facultad de Ciencias Económicas; Vol. 22 Núm. 2 (2014); 9-28
dc.sourceRevista Facultad de Ciencias Económicas; v. 22 n. 2 (2014); 9-28
dc.source1909-7719
dc.source0121-6805
dc.subjectInnovation
dc.subjectCulture
dc.subjectEmotions
dc.subjectIndex.
dc.subjectInnovación
dc.subjectCultura
dc.subjectEmociones
dc.subjectÍndice.
dc.subjectInovação
dc.subjectCultura
dc.subjectEmoções
dc.subjectÍndice.
dc.titleRole of emotions in innovative culture management
dc.titleEl rol de los aspectos emocionales en la gestión de la cultura innovadora
dc.titleO papel dos aspectos emocionais na gestão da cultura innovadora
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución