dc.contributorCastillo, Rigoberto
dc.creatorBolívar Sánchez, Olga Lucía
dc.creatorRodríguez Mora, Lilian Constanza
dc.date.accessioned2019-04-10T21:55:46Z
dc.date.available2019-04-10T21:55:46Z
dc.date.created2019-04-10T21:55:46Z
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/10901/15478
dc.identifierinstname:Universidad Libre
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Libre
dc.description.abstractThe school under study follows the Ministry of Education (M.E.N) standards, which are concise written descriptions of what scholars are expected to know and be able to do grade by grade. We realized that the progression followed to teach a beginner class of 26 English Language Learners (ELL) did not seem to help them to attain the goals of oral proficiency development. With this mixed-ability class we were challenged to design a unit of work that started with the end goal. We designed 11 lessons that resulted that most of the 10th graders made gains in speaking. This thesis shares with the audience a Backward Design, which is a planning teaching for understanding framework, developed by Wiggins and Mctighe (2005). The data indicate that fourteen of the participants made progress in speaking and that they all of them found the course interesting, fun and meaningful. We feel that the recently published Suggested English Curriculum (M.E.N 2016) would be an opportunity for teachers of English to try a Backward Design to guide their decisions.
dc.description.abstractLa escuela en estudio sigue los estándares del Ministerio de Educación (M.E.N), que son descripciones escritas concisas de lo que se espera que los académicos sepan y puedan hacer grado por grado. Nos dimos cuenta de que la progresión seguida para enseñar a una clase de 26 aprendices del idioma inglés (ELL, por sus siglas en inglés) no parecía ayudarles a alcanzar los objetivos del desarrollo de la competencia oral. Con esta clase de capacidad mixta, tuvimos el desafío de diseñar una unidad de trabajo que comenzara con el objetivo final. Diseñamos 11 lecciones que dieron como resultado que la mayoría de los alumnos de décimo grado lograron avances en el habla. Esta tesis comparte con la audiencia un Diseño Hacia Atrás, que es una enseñanza de planificación para comprender el marco, desarrollado por Wiggins y Mctighe (2005). Los datos indican que catorce de los participantes progresaron en el habla y que a todos les pareció interesante, divertido y significativo el curso. Creemos que el plan de estudios de inglés sugerido (M.E.N 2016) recientemente publicado sería una oportunidad para que los profesores de inglés intenten un diseño retroactivo para guiar sus decisiones.
dc.languagespa
dc.relationAnwaruddin, S. M. (2013). www.academia.edu. Obtenido de https://www.academia.edu/3279832/Understanding_by_Design_EFL_Teachers_Percepti ons
dc.relationBlack, & William. (1998). Inside the Black Box: Raising standars through classroom Assessment
dc.relationBloom, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: Classifiaction of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. New York: Longman, Green & Co
dc.relationBrown, G., & Yule, G. (2001). Teaching the spoken language. Recuperado el March de 2015, de www.cambridge.org. Cambridge University Press. 978-0-521-27384-8
dc.relationBuitrago, R., & Ayala, R. (2008). Overcoming fear of speaking in English through meaningful activities: A study with teenagers. Obtenido de PROFILE' Issues in Teachers' Professional Development. Vol 9. N.1: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10700
dc.relationBygate, M. (2003). Language teaching. Obtenido de https://es.scribd.com/doc/65400398/Speaking-by-Martin-Bygate
dc.relationCamacho, C. (2008). Texto de aula: sociedad, pedagogía y educación. Algunas reflexiones teórico-prácticas en torno al currículo. Guía 5.Diseño de currículos pertinentes. Bogotá: Universidad de la Salle
dc.relationCastillo, R. (2014). Teaching and learning another language strategically. Obtenido de http://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/Teaching%20an d%20learning%20another%20language%20strategically.pdf
dc.relationChen, Z., & Goh, C. (04 de May de 2011). Teaching oral English in higher education: challenges to EFL teachers. Obtenido de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13562517.2010.546527?journalCode=cthe2 0
dc.relationCohen , L., & Manion, L. (1985). Research Methods in Education. London: Croom Helm
dc.relationCohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research Methods in Education. London and New York: Taylor & Francis group
dc.relationColombia, C. d. (Febrero de 1994). Biblioteca Virtual Luis Angel Arango. Obtenido de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/educacion/leyedu/indice.htm
dc.relationCouncil, o. E. (15 de February de 2017). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Obtenido de http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/cadre1_en.asp
dc.relationCreswell, J. (1994). Diseño de investigación. Aproximaciones cualitativas y cuantitativas. Sage. Capítulo 9: "El procedimiento cualitativo"pp.143-171. Obtenido de http://www.catedras.fsoc.uba.ar/ginfestad/biblio/1.2.%20Creswell.%20A%20qualit....pdf
dc.relationEl Tiempo. (14th de June de 2015). Tres claves para mejorar el bilingüismo. Obtenido de http://www.eltiempo.com/estilo-de-vida/educacion/bilinguismo-en-colombia-en-2018- solo-el-8-de-los-bachilleres-tendra-nivel-medio-de-ingles/15947757
dc.relationEllis, R. (2001). The methodology of tasks-based teaching. Recuperado el 20 de April de 2016, de https://www.kansaiu.ac.jp/fl/publicatio/pdf_education/04/rodellis.pdf
dc.relationFreeman, D. (1998). Doing Teacher-Research from Inquiry to Understand. Boston: Heinle & Heinle Publishers
dc.relationFuentes Chaglla, R. (2015). El método backward design en el desarrollo de la comprensión y transferencia del aprendizaje del idioma inglés en las estudiantes de novenos años de educación general básica superior. Ambato, Ecuador
dc.relationFusaro, M. (29 de Mayo de 2008). Usable Knowledge. Obtenido de https://www.gse.harvard.edu/news/uk/08/05/what-teaching-understanding
dc.relationGan, Z. (28 de February de 2013). Understanding English speaking difficulties: an investigation of two Chinese populations. Obtenido de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01434632.2013.768622
dc.relationGutierrez, D. (January-December de 2005). Developing oral skills through communicative and interactive tasks. Obtenido de PROFILE' issues in Teachers' Professional Development: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-07902005000100008
dc.relationHarmer, J. (2001). The practice of English Language Teaching. Harlow. England: Longman.
dc.relationI.E.D, C. M. (2015). Manual de Convivencia. Bogota: Subdirección imprenta distrital-DDDI
dc.relationJohnson, B., & Christensen, L. (2010). Educational Research. Quantitative, Qualitative and Mixed approaches. United States of America: SAGE Publications
dc.relationKET. (2014). Exam English. Obtenido de http://www.examenglish.com/KET/KET_listening_part2.htm
dc.relationLuoma, S. (2004). issu.com. Obtenido de https://issuu.com/erwinblanco/docs/sari_luoma_assessing_speaking_cambr
dc.relationMarzano, R. J. (2009). reading-formative-assessment-and-standards-based.pdf. Obtenido de https://cxwork.gseis.ucla.edu/pli/15/to/rq/fieldwork-portfolio/docs/reading-formativeassessment-and-standards-based.pdf
dc.relationMc Graw-Hill. (n.d). Rubrics for Assessing student Writing, Listening and Speaking. Obtenido de http://www.glencoe.com/sec/glencoewriting/MiddleSchoolRubrics_876541.indd.pdf
dc.relationMctighe, J., & Seif, E. (2011). Teaching for Understanding: A meaningful education for 21st. century learners
dc.relationMEN. (1999). Lineamientos Curriculares Idiomas Extranjeros. Bogotá.
dc.relationMEN. (2004). Programa Nacional de Bilinguismo 2004-2019. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles132560_recurso_pdf_programa_nacional_bilinguismo.pdf
dc.relationMEN. (2006). Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles115375_archivo.pdf
dc.relationMEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en lenguas Extranjeras: Inglés. Bogotá.
dc.relationMEN. (2015). Colombia Very Well . Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles343287_recurso_1.pdf
dc.relationMEN. (2016). Currículo sugerido de Inglés. Obtenido de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Anexo%2014%20Ori entaciones%20y%20principios%20Pedagogicos.pdf
dc.relationNunan , D., & Bailey, K. (2009). Exploring Second Language Classroom Research: A Comprehensive Guide. Canada: HEINLE. Cengale Learning
dc.relationNunan, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge University press.
dc.relationNunan, D. (2009). Empowering Teachers to Classroom Research. Obtenido de http://www.culi.chula.ac.th/Research/e-Journal/bod/David%20Nunan.pdf
dc.relationPerkins , D., & Blythe, T. (February de 1994). Obtenido de http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/feb94/vol51/num05/PuttingUnderstanding-Up-Front.aspx.
dc.relationPerkins, D. (1993). Teaching for understanding. Obtenido de http://www.exploratorium.edu/ifiarchive/resources/workshops/teachingforunderstanding.html
dc.relationPerkins, D. (n.d.). Obtenido de www.gse.harvard.edu/faculty/david-perkins
dc.relationRichards, J. (2006). Communicative language teaching today. cambridge.: Cambridge University press
dc.relationRichards, J. (09 de June de 2007). Teaching listening and speaking: from theory to practice. Obtenido de http://www.professorjackrichards.com/wp-content/uploads/teachinglistening-and-speaking-from-theory-to-practice.pdf
dc.relationRichards, J. C. (2010). Obtenido de http://www.professorjackrichards.com/wpcontent/uploads/Curriculum-Approaches-in-Language-Teaching.pdf
dc.relationRichards, J., & Rogers. (27 de 09 de 2007). Principles of communicative Language teaching and task-based instruction. Chapter 1.pdf. Obtenido de pearsonhighered.comsamplechapter/0131579061.pdf
dc.relationRomaña , Y. (January-June de 2015). Sype conference class: A way to promote speaking skills in the teaching and learning of English. Obtenido de PROFILE' issues in Teaching and Professional Development.: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/41856/49766
dc.relationSkerrit, Z. (1993). Improving learning and teaching through action research. En Higher Education Research and Development (Vol. 12, págs. 7-14). Queensland.
dc.relationThornbury, S. (2005). How to teach speaking. Harlow United Kingdom: Longman.
dc.relationUniversity of Surrey. (Autuum de 2007). Social researchUpdate. Mind mapping. Obtenido de http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU52.pdf
dc.relationVincent-Durroux, L., Poussard, C., Lavaur, J.-M., & Aparicio , X. (May de 2011). Using Call in formal learning context to develop Oral language Awareness: An Assessment. Obtenido de ERIC: http://eric.ed.gov/?id=EJ925269
dc.relationWallace, J. (1998). Action Research for Language Learners. Cambridge: Cambridge teaching and training developpment.
dc.relationWiggins, G., & Mctighe, J. (2004). Obtenido de Examples and design templates.pdf
dc.relationWiggins, G., & Mctighe, J. (2005). Understanding by design. United States of America: Association for supervision and curriculum development. (ASCD).
dc.relationYurstseven, N. (2015). Obtenido de https://www.academia.edu/22164605/Understanding_by_Design_UbD_in_EFL_Teachin g_The_Investigation_of_Students_Foreign_Language_Learning_Motivation_and_Views
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.subjectInglés - Enseñanza
dc.subjectPropuesta didáctica
dc.subjectEducación
dc.titleA didactic proposal for EFL speaking framed under teaching For understanding principles.


Este ítem pertenece a la siguiente institución