dc.contributor | León Mora, Elba Consuelo | |
dc.creator | Vasquez Benite, Miryam Hortencia | |
dc.creator | León León, Yeimy Paola | |
dc.date.accessioned | 2017-03-23T01:25:18Z | |
dc.date.available | 2017-03-23T01:25:18Z | |
dc.date.created | 2017-03-23T01:25:18Z | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/10901/9793 | |
dc.identifier | instname:Universidad Libre | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Libre | |
dc.description.abstract | Esta investigación acción fue llevada a cabo en el colegio público “Ciudadela Educativa
de Bosa en Bogotá, con estudiantes de grado octavo, durante el año 2015. Este estudio propone
el diseño e implementación de una estrategia basada en narraciones personales de los estudiantes,
como una manera de fortalecer el proceso de escritura en inglés de los estudiantes.
Este estudio presenta una propuesta enfocada en la escritura como una forma de
promover la expresión de los estudiantes trascendiendo su uso en la escuela como un instrumento
para desarrollar actividades académicas como un medio para comunicar las experiencias de los
estudiantes. Para este estudio, el texto es entendido como una unidad con sentido completo que
permite a los estudiantes expresar su voz interior y su visión acerca del mundo.
Los investigadores analizaron la influencia de la teoría de las narrativas personales en el
proceso de escritura de los estudiantes para desarrollar una propuesta aplicada en dos fases. En la
primera aspectos generales acerca de la escritura como un medio para comunicar y compartir
ideas acerca del mundo fueron presentados. En la segunda, los estudiantes escribieron sus
narraciones siguiendo las etapas propuestas por los investigadores.
Los datos recolectados fueron obtenidos a través del análisis de los escritos, el proceso de
escritura y las percepciones de los participantes durante la implementación de la propuesta. Se
evidenció que los estudiantes fortalecieron su proceso de aprendizaje de la escritura cuando este
fue enfatizado en la expresión de ideas y el proceso desarrollado para producir sus textos. | |
dc.description.abstract | This action research was carried out in the public school “Ciudadela Educativa de Bosa”
in Bogotá, with eighth graders, during 2015. This study proposes the design and implementation
of a strategy based on students’ personal narratives as a way to enhance students’ written process
in English.
This study presents a proposal focused on writing as a way to promote students’
expression, transcending its use at school as a mechanical instrument to develop academic
assignments, to a mean to communicate students’ experiences. For this study, the text is
understood as a unit with a complete sense that allows students to express their inner voice and
their vision about the world.
Researchers analyzed the influence of personal narratives theory in students writing
process to develop the proposal applied in two phases. In the first one, general aspects about
writing as a mean to communicate and share ideas about the world were presented. In the second
one, students began to write their narratives following the stages proposed by researchers.
The collected data was obtained through the researchers’ analysis of the students’
artifacts, the process of writing and the perceptions of the participants during the implementation
of the proposal. It was evidenced that students enhanced the English writing learning process
when it was emphasized on the expression of experiences in life and the process developed to
produce students’ texts. | |
dc.language | spa | |
dc.relation | Abu Rass, R. (2006). Integrating Reading and Writing for Effective Language Teaching.
Retrieved on December 21, 2010 from
http://desimarafain.blogspot.com/2010/12/integrating-reading-and-writing-for.html | |
dc.relation | Akinsanya, A. (2014). Narrative analysis: The Personal Experience Narrative approach
Technology Management Department University of Bridgeport. USA.Bridgeport | |
dc.relation | Beaugrande, R. de y Dressler, W. (1981). Introducción a la lingüística del texto. Barcelona:
Ariel | |
dc.relation | Brookes, A. and Grundy, P. (2002). Beginning to write. Cambridge: Cambridge University
Press | |
dc.relation | Broughton, G. (2003). Teaching English as a Foreign Language. London: Routledge. | |
dc.relation | Burke, J & Christensen, L. (2012). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed
Approach. USA: Sage Publications | |
dc.relation | Byrne, D. (1988). Teaching Writing Skills. London: Longman | |
dc.relation | Cushing, S. (2002). Assessing Writing. New York: Cambridge University Press | |
dc.relation | Davidson, R. (1995). cited in Goleman, D. (2006). Inteligencia Social. Barcelona: Kairós | |
dc.relation | Goodman, K. (1986). What’s whole in whole language? Portsmouth: Heinemann
educational books. | |
dc.relation | Gornick, (2001) cited in Nash, R. (2004). Liberating scholarly writing. The Power of personal
writing.USA: Teachers College Press. | |
dc.relation | Haririan, J. (2014) Journal of Social Issues & Humanities, Volume 2, Issue 4, April 2014
ISSN 2345-2633 . The Effect of Brainstorming Strategies on Iranian Efl Learners'
writing Skill | |
dc.relation | Harmer, J. (2007). How to teach writing. England, London: Pearson Education Limited | |
dc.relation | Hayes, J. Flower, L (1980). Identifying the organization of writing process. Cited in Cushing,
S. (2002). Assessing Writing. New York: Cambridge University Press. | |
dc.relation | Hayes, J. (1996) cited in Cushing (2002). Assessing Writing. New York: Cambridge University
Press. | |
dc.relation | Heaton, J. (1990), cited in Hughes, (1989). Testing for language teachers. Cambridge:
Cambridge University Press | |
dc.relation | Hoshima, A. & Hogue, A. (1998) Writing Academic English. New York: Longman | |
dc.relation | Hughes, A. (1989). Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press. | |
dc.relation | Johnson, J. (2011). Write right 1. Paragraph to Essay. Turkey: Build and Grow. | |
dc.relation | Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner, (3rd ed.). Geelong: Deakin
University Press | |
dc.relation | Kemmis and McTaggart (1988) cited in Nunan, D. and Bailey, (2002). Exploring Second
Language classroom research. A comprehensive guide. Boston: Heinle. | |
dc.relation | Kohler, C., (2000). Analysis of personal narratives. Boston: Boston University | |
dc.relation | Lincoln University library. (2013) teaching and learning, academic writing skills. Punctuation
basics. Christchurch: Lincoln University | |
dc.relation | Mandelbaum, D. G. (1973). The study of life history: Gandhi. Current Anthropology. Cited in
Brandes, S (2004). Ethnographic Autobiographies in American Anthropology. | |
dc.relation | McDowell, D. (1999) Process Guide: Brainstorming. The Triton and Patterns Projects of San
Diego Unified School District. | |
dc.relation | Marshall, C & Rossman, G. (2006). Designing Qualitative Research. California: Sage
Publications | |
dc.relation | Mendez, J & Piñeros, C (2004). Exploring Life Experiences through Literature Circles. How
Journal, (11), 37-44 | |
dc.relation | Nash, R. (2004). Liberating scholarly writing. The Power of personal writing. New York:
Teachers College Press. | |
dc.relation | Nunan, D. (2002) Research Methods in Language Learning. New York: Cambridge University
Press | |
dc.relation | Reid, J. (1995) Cited in Carter, R, & Nunan, D. (2001) The Cambridge guide to Teaching
English to Speakers of Other Languages. London: Cambridge University Press | |
dc.relation | Santana, S. (2008) Hearing Students’ Voices through their life experiences written narrations
(Tesis de Pregrado) Universidad Francisco José de Caldas. Bogotá, Colombia. | |
dc.relation | Schank, R. (1995) Tell me a story. New York: Northwestern University Press. | |
dc.relation | White, R. and Arndt, V. (1991) Process Writing. Essex: Addison Wesley Longman Ltd. | |
dc.relation | Woods, (1987) cited in Nash, R. (2004). Liberating scholarly writing. The Power of personal
writing.USA: Teachers College Press | |
dc.relation | Bereiter, C. and Scardamalia, M. (1987). Identifying the organization of writing process. Cited
in. Cushing, S. (2002). Assessing Writing. New York: Cambridge University Press. | |
dc.relation | Bernal, J. (1984). Tres Momentos Estelares en Lingüística. Bogotá: Publicaciones del
Instituto Caro y Cuervo. Series Minor XXV | |
dc.relation | Cassany, D (1996). La cocina de la escritura. Barcelona: Editorial Anagrama, | |
dc.relation | Clavijo, A. (2000). Formación de docentes, historia y vida. Bogotá: Plaza & Janés Editores
Colombia S.A. | |
dc.relation | Carter and Doyle (1995) cited in Clavijo, A. (2000). Formación de docentes, historia y vida.
Bogotá: Plaza & Janés Editores Colombia S.A. | |
dc.relation | Elgueta, Mª F y Palma, E.E. (2011). Los paradigmas científicos. En Elgueta, Mª F y Palma,
E.E. (2011). La investigación en Ciencias Sociales y Jurídicas. Santiago de Chile:
Orión, pp. 130-145 | |
dc.relation | Ferrandez, A. (1985). Didáctica de la escritura. Barcelona: Editorial Humanitas | |
dc.relation | Ferrer, R & Pérez, D. (2000) Writing and Translation. Tranlation teachers. University of Cd.
Del Carmen, Campeche, Mexico. Retrieved on March 23, 2007, from
http://www.translationdirectory.com/article427.htm | |
dc.relation | García, A. & Vera, A. (1977) cited in Bernal, J. (1984). Tres Momentos Estelares en
Lingüística. Bogotá: Publicaciones del Instituto Caro y Cuervo. Series Minor
XXV. | |
dc.relation | Goleman, D. (2006). Inteligencia Social. Pp. 126. Barcelona: Kairós | |
dc.relation | Henao, O. (2004). La escritura personal como factor potenciador de la educación de los
sujetos de la escuela secundaria. (Tesis de Doctorado) Universidad de Valencia.
España. | |
dc.relation | Lerner, D (2001). Leer y Escribir en la Escuela: Lo Real, lo Posible y lo Necesario. Mexico:
Fondo de Cultura Económica | |
dc.relation | McCormick, L. (1994) Didáctica de la Escritura. En la escuela primaria y secundaria. Buenos
Aires: Aique | |
dc.relation | Meek, M (2004). En torno a la Cultura Escrita. Mexico: Fondo de Cultura Económica | |
dc.relation | Meza, G. (2002) Metodología de la Investigación Educativa: Posibilidades de Integración.
Costa Rica: Redalyc | |
dc.relation | Montealegre, A. (2010). Estrategias para desarrollar oralidad, lectura y escritura. Bogotá: Aula
Alegre Magisterio | |
dc.relation | Van Dijk, T. (1980) cited in Bernal, J (1984) Tres Momentos Estelares en Lingüística. Bogotá:
Publicaciones del Instituto Caro y Cuervo. Series Minor XXV. | |
dc.relation | Van Dijk, T. (1992) La Ciencia del texto. Barcelona: Paidos | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.subject | Narrativa | |
dc.subject | Escritura | |
dc.subject | Inglés | |
dc.subject | Educación | |
dc.title | Personal narratives as a way to enhance english writing in eighth graders | |