dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-2728-9660
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=Z0w1au4AAAAJ&hl=es&oi=ao
dc.contributorhttp://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001547277
dc.contributorhttps://scienti.colciencias.gov.co:8085/gruplac/jsp/visualiza/visualizagr.jsp?nro=00000000003921
dc.creatorMedina Alvarado, Iván Leonardo
dc.date.accessioned2018-10-23T17:17:43Z
dc.date.accessioned2022-09-28T16:30:36Z
dc.date.available2018-10-23T17:17:43Z
dc.date.available2022-09-28T16:30:36Z
dc.date.created2018-10-23T17:17:43Z
dc.date.issued2018-09-27
dc.identifierMedina Alvardo, (2018), Falsación y verificación: dos rutas que conducen a la construcción del conocimiento. Bogotá, Colombia.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/13873
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3681661
dc.description.abstractAlthough the construction of knowledge has been consolidated as a priority need for man, this process has required the generation of roads or routes that lead to the consolidation of ideas that facilitate the search for truth, that is why the scientific method has supported the process of consolidation of models in favor of the detailed understanding of the world and the phenomena that are in it. For many people, the philosophy of science with the passage of time has been based on verification, this being the tool that from the Vienna Circle, with the contributions of Popper allowed to understand a bit the reality, assimilate the concepts that are disposition of man and with those who from different perspectives on the perception of the world, had an approach on the reason for existing (Asensi-Artiga and Parra-Pujante, 2002); Even so, the news ratifies the leading role of falsification, from which the possibility of constructing knowledge through the exercise of falsification is generated, leading to the consolidation of a system of ideas from which the conception of the world, of human existence and of the reason for existing, they converge to show man the scenarios on which a truth can be constructed (Guerrero, 2015).
dc.relationArtigas, M. (2009). Filosofía de la ciencia (Segunda ed.). Navarra: Editorial Universidad de Navarra.
dc.relationAsensi-Artiga, V., & Parra-Pujante, A. (2002). El método científico y la nueva filosofía de la ciencia. Revista semestral del ámbito de la Biblioteconomía y Documentación, editada por la Facultad de Comunicación y Documentación y Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum), 9-19
dc.relationChaverra, A. (2006). Kant - Popper: de la crítica de la razón, al racionalismo crítico. Una herencia superada en favor de la epistemología evolutiva. Revista Colombiana de filosofía de la ciencia, 85-111.
dc.relationDe Lira, J. (2008). Karl Popper: controversias en filosofía de la ciencia. Aguascalientes: Editorial Universidad Autónoma de Aguascalientes.
dc.relationGuerrero, G. (2015). Introducción a la filosofía de la ciencia: documentos de trabajo (Cuarta ed.). Cali: Programa Editorial Universidad del Valle.
dc.relationLondoño, J. (2016). Ciencia, libertad y formación ciudadana: un estudio sobre Paul Feyerabend. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
dc.relationMatthews, M. (2017). La enseñanza de la ciencia: un enfoque desde la historia y la filosofía de la ciencia. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleFalsación y verificación: dos rutas que conducen a la construcción del conocimiento
dc.typeGeneración de Nuevo Conocimiento: Otra publicación divulgativa


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