dc.contributorCaraballo, Leonardo Javier
dc.creatorVega Herrera, Deivy Fernando
dc.creatorVásquez Acevedo, Juan Sebastián
dc.date.accessioned2019-08-28T18:11:27Z
dc.date.available2019-08-28T18:11:27Z
dc.date.created2019-08-28T18:11:27Z
dc.date.issued2019-08-27
dc.identifierVega Herrera, D. F. y Vásquez Acevedo, J. S. (2019).Estimación del comportamiento de la demanda del pregrado en Economía para el Área Metropolitana de Bucaramanga. 2018, 2019-1 [Trabajo de grado]. Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/18378
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractIn the investigation process, a literature review was conducted in the first instance that allowed us to observe the parameters of measurement of the behavior of the demand with respect to choosing an academic program. These parameters were contrasted with the theory of human capital, with the aim of identifying the variables that, according to the theory and the literature review, explain the choice of academic programs by individuals. With the identification of the variables, a survey was designed and executed for the first semester students (1st, 2nd and 3rd) of economics at the Universidad Santo Tomás, Universidad Autónoma de Bucramanga and the Universidad Industrial de Santander. The survey grouped both socioeconomic and perceptual components in order to obtain the necessary information to estimate the demand function Logit Multinominal. Indeed, the execution of the survey and the Logit modulation, allowed the development of the demand function that later allowed to predict the probability with which an applicant for economics would decide to study in one of the three universities observed (UNAB, USTA, UIS). The final result was two econometric models separated by the two types of variables studied in the research. It is concluded that the perceptual variables explain in greater proportion the demand function of the undergraduate degree in economics, than the socioeconomic variables.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Economía
dc.publisherFacultad de Economía
dc.relationAgresti, A. (2002). Wiley series in probability and statistics. Analysis of ordinal categorical data,, 397-405.
dc.relationAraya, J. (2010). Determinantes para la elección de una universidad para estudiantes del último año de educación secundaria en Costa Rica. Revista de Ciencias Económicas, ISSN: 0252-9521, Vol: n 28, Issue: 2
dc.relationBarrera Osorio, F., Maldonado, D. y Rodríguez, C. (2012). Calidad de la educación básica y media en Colombia: diagnóstico y propuestas. Universidad del rosario, Documento de trabajo, Facultad de economía. 126.
dc.relationBecker, G. S. (1994). Human capital revisited. In Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education (3rd Edition) (pp. 15-28). The university of Chicago press.
dc.relationGaviria, A. y Barrientos, J. H. (2001). Determinantes de la calidad de la educación en Colombia. Recuperado de: http://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/1249/Repor_Agosto_2001_Gaviria_y_Barrientos.pdf?sequence=1
dc.relationHernández Zapata, L. B. (2016). Determinantes de elección de carreras STEM de los estudiantes de educación pública del municipio de Dosquebradas (Master's thesis, Universidad EAFIT). Recuperado de: https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/11662/LuzBibiana_HernandezZapata_2016.pdf?sequence=2&isAllowed=y
dc.relationLatiesa, M. (1987). Demanda de educación superior y rendimiento académico en la Universidad Autónoma de Madrid. Revista Española de Investigaciones sociológicas, 49 101-139.
dc.relationLee, J.-W. y Barro, R. J. (2001). Schooling Quality in a CrossSection of Countries. Económica, 68(271), 465-488.
dc.relationMedina, M., & Favian, W. (2016). Análisis de los determinantes socioeconómicos y cognitivos que influyen en la elección entre una carrera técnico-profesional y una científico-humanista en los estudiantes de tercero de bachillerato del cantón saraguro, año 2014, mediante la utilización de un modelo econométrico logit binomial. (Bachelor's thesis, Loja 11 de abril). Recuperado de: http://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/10255/1/TESIS%20FINAL.pdf
dc.relationMorales, J. C. M., Gutiérrez, H. B., Manotas, J. A. T., & Ojito, V. H. H. (2014). Evidencia empírica sobre la teoría de la demanda de educación superior en América Latina: un estudio sobre el caso del Caribe Colombiano. Investigaciones de Economía de la Educación, 9, 19-37.
dc.relationMorales, J. C. M., Gutiérrez, H. B., Manotas, J. A. T., & Ojito, V. H. H. (2014). Evidencia empírica sobre la teoría de la demanda de educación superior en América Latina: un estudio sobre el caso del Caribe Colombiano. Investigaciones de Economía de la Educación, 9, 19-37.
dc.relationPineda Barón, L. A. (2015). Factores que afectan la elección de carrera: caso Bogotá (Master's thesis, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas). Recuperado de: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/18494/PinedaBaronLuzAdriana2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
dc.relationPorter, S. R., & Umbach, P. D. (2006). College major choice: An analysis of person–environmentfit. Research in Higher Education, 47(4), 429-449.9.
dc.relationRodríguez, J. (2002). “Buscando un destino: la elección de carrera profesional. Situación y perspectivas”, Enseñanza e Investigación en Psicología, 7, 215-220.
dc.relationSoria-Barreto, K., & Zúñiga-Jara, S. (2014). Aspectos determinantes del éxito académico de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 7(5), 41-50.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleEstimación del comportamiento de la demanda del pregrado en Economía para el Área Metropolitana de Bucaramanga. 2018, 2019-1


Este ítem pertenece a la siguiente institución