dc.contributorJiménez Quenguan, Myriam
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-0807-6037
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?user=AHTHCJAAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001334973
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorToca Álvarez, Sebastián
dc.date.accessioned2021-08-24T00:05:30Z
dc.date.available2021-08-24T00:05:30Z
dc.date.created2021-08-24T00:05:30Z
dc.date.issued2021-08-18
dc.identifierToca Álvarez, S. (2021). Lectura semiótica de la sátira y la desigualdad social en la obra pictórica de Débora Arango. [Tesis de grado Universidad Santo Tomás].Repositorio Institucional
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/35354
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThe main objective of this monograph is to analyze the political satire and social inequality in the works of Débora Arango, Massacre of April 9, 1948 (1948) and El cementerio de la chusma y / o mi cabeza (1951), consequently, the central question that motivates me in this monograph is: how does the teacher Débora Arango resort to the satirical image in the enunciated works? This study justifies her personal interest in art and her interdisciplinary reflection. On the other hand, the theoretical foundation it presents is distributed as follows: in the first moment, the theories of Mijaíl Bajtín, José Emilio Burucúa and Mathew Hodgart will be taken; in the second, the artist Débora Arango Pérez and Santiago Londoño Vélez will be employed; finally, in the third, the contributions of Mijaíl Bajtín and Umberto Eco will be taken into account. Regarding the methodology used, the qualitative paradigm takes into account the type of semiotic studies. One of the conclusions reached is the importance of satire in Débora Arango's pictorial works, since it offers multiple faces, hence there are multiple interpretations. The invitation is to contemplate and analyze social problems in the paintings, and also to not ignore that hope flourishes, despite not forgetting our past. In this way, it is expected to contribute to critical and analytical thinking from works of art and to rethink the Colombian reality in which we live.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherLicenciara en Filosofía y Leguas Castellanas
dc.publisherFacultad de Filosofía y Letras
dc.relationAguirre, C. a. (2019). Mijail Bajtin Rabelais la risa y la cultura popular. Bogota: Ediciones desde abajo.
dc.relationBaena, M. (2018). Ella es historia - Débora Arango . El Espectador, 1.
dc.relationBajtin, M. (1987). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento el contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza.
dc.relationBajtin, M. (2000). Yo tambien soy, fragmentos sobre el otro. Trad de Tatiana Bubnova. Mexico: Taurus.
dc.relationBurucúa, J. E. (2007). La imagen y la risa. Madrid: Periférica.
dc.relationBurucua, J. E. (2011). Principios de la caricatura. Madrid: Katz.
dc.relationCarriego, E. (1946). Misas herejes. Buenos Aires: Editorial Tor, Buenos Aires.
dc.relationCirlot, J. E. (1992). Diccionario de simbolos . Barcelona: Labor, S. A.
dc.relationDario, R. (1896). Prosas profanas y otros poemas. España: Alianza.
dc.relationThompson, E. P. (1992). Costumbres en común - Estudios sobre la cultura popular (J. Beltrán E. Halffter, Trad.). España: Capitán Swing.
dc.relationEco, U. (1976). Signo ( F. S. Cantarell, Trad.). Barcelona: Labor, S. A.
dc.relationGonzález, M. B. (2017). Rebeldes, osadas y transgresoras mujeres colombianas. Bogota: Intermedio Editores S. A. S.
dc.relationHigua, A. G. (2010). Débora Arango el arte, venganza de lo sublime. Bogota : 100 personajes autores .
dc.relationHodgart, M. (1968). La Sátira. Madrid: Biblioteca para el hombre actual.
dc.relationIñiguez, I. (2015). Masacre del 9 de abril de Débora Arango. Activismolucha, 1.
dc.relationLaverde, M. C. (2004). "Conversaciones con Debora Arango". En otras miradas. Bogota: Ministerio de Relaciones Exteriores.
dc.relationLustonó E, D. (1885). El carnaval. Barcelona: La ilustracion Artística.
dc.relationMontes, C. B. (2008). La violencia en Colombia: Análisis histórico del homicidio en la segunda mitad del Siglo XX. Criminalidad, 74-84.
dc.relationMontoya, J. E. (9 de Abril de 2018). Este era el extraordinario pensamiento de Jorge Eliecer Gaitan. El Tiempo, pág. 1.
dc.relationReal Academia Española. (2021). Signo. En el Diccionario de la Lengua Española (edicion de tricentenario). Obtenido de https://dle.rae.es/signo?m=form
dc.relationRestrepo, M. Q. (2015). Diez años sin Débora Arango . El colombiano , 1.
dc.relationRey, M. d.-C. (2016). Becquer, periodista . Madrid: FUND. UNIVERSITARIA ESPAÑOLA.
dc.relationRincon, J. C. (2017). Nuestra memoria es para siempre. Señal memoria, 103.
dc.relationRueda, S. (2011). Débora Arango. Bogota: ediciones gamma.
dc.relationSanchez, R. (15 de enero de 1996). ¿Cómo nos mira Debora Arango? Boletin cultural y bibliografico , págs. 142-143.
dc.relationShepherd, K. H.-D. (2012). Bajtin y la teoría de la cultura ( S. A. Florez, Trad.). Bogota : ICC.
dc.relationVasquez, J. G. (2015). La forma de las ruinas. Madrid: Alfaguara.
dc.relationVelez, S. L. (1985). Paganismo, denuncia y sátira en Debora Arango. Biblioteca Luis Angel Arango del Banco de la Republica , 16.
dc.relationVélez, S. L. (1989). Historia de la pintura y el grabado en Antioquia. Antioquia: Universidad de Antioquia.
dc.relationVelez, S. L. (1996). Debora Arango, La más importante y polémica pintora colombiana. Universidad Central, 15.
dc.relationVonderková, I. (2 de febrero de 2004). Los carnavales en Praga reflejan las tradiciones populares. Radio Prague International , págs. 1-2 .
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleLectura semiótica de la sátira y la desigualdad social en la obra pictórica de Débora Arango


Este ítem pertenece a la siguiente institución