dc.contributor | Jiménez Quenguan, Myriam | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0003-0807-6037 | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?user=AHTHCJAAAAAJ&hl=es | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001334973 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Toca Álvarez, Sebastián | |
dc.date.accessioned | 2021-08-24T00:05:30Z | |
dc.date.available | 2021-08-24T00:05:30Z | |
dc.date.created | 2021-08-24T00:05:30Z | |
dc.date.issued | 2021-08-18 | |
dc.identifier | Toca Álvarez, S. (2021). Lectura semiótica de la sátira y la desigualdad social en la obra pictórica de Débora Arango. [Tesis de grado Universidad Santo Tomás].Repositorio Institucional | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/35354 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | The main objective of this monograph is to analyze the political satire and social inequality in
the works of Débora Arango, Massacre of April 9, 1948 (1948) and El cementerio de la chusma
y / o mi cabeza (1951), consequently, the central question that motivates me in this monograph
is: how does the teacher Débora Arango resort to the satirical image in the enunciated works?
This study justifies her personal interest in art and her interdisciplinary reflection.
On the other hand, the theoretical foundation it presents is distributed as follows: in the first
moment, the theories of Mijaíl Bajtín, José Emilio Burucúa and Mathew Hodgart will be taken;
in the second, the artist Débora Arango Pérez and Santiago Londoño Vélez will be employed;
finally, in the third, the contributions of Mijaíl Bajtín and Umberto Eco will be taken into
account. Regarding the methodology used, the qualitative paradigm takes into account the type
of semiotic studies. One of the conclusions reached is the importance of satire in Débora
Arango's pictorial works, since it offers multiple faces, hence there are multiple interpretations.
The invitation is to contemplate and analyze social problems in the paintings, and also to not
ignore that hope flourishes, despite not forgetting our past. In this way, it is expected to
contribute to critical and analytical thinking from works of art and to rethink the Colombian
reality in which we live. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Licenciara en Filosofía y Leguas Castellanas | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Letras | |
dc.relation | Aguirre, C. a. (2019). Mijail Bajtin Rabelais la risa y la cultura popular. Bogota: Ediciones desde abajo. | |
dc.relation | Baena, M. (2018). Ella es historia - Débora Arango . El Espectador, 1. | |
dc.relation | Bajtin, M. (1987). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento el contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza. | |
dc.relation | Bajtin, M. (2000). Yo tambien soy, fragmentos sobre el otro. Trad de Tatiana Bubnova. Mexico: Taurus. | |
dc.relation | Burucúa, J. E. (2007). La imagen y la risa. Madrid: Periférica. | |
dc.relation | Burucua, J. E. (2011). Principios de la caricatura. Madrid: Katz. | |
dc.relation | Carriego, E. (1946). Misas herejes. Buenos Aires: Editorial Tor, Buenos Aires. | |
dc.relation | Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de simbolos . Barcelona: Labor, S. A. | |
dc.relation | Dario, R. (1896). Prosas profanas y otros poemas. España: Alianza. | |
dc.relation | Thompson, E. P. (1992). Costumbres en común - Estudios sobre la cultura popular (J. Beltrán E. Halffter, Trad.). España: Capitán Swing. | |
dc.relation | Eco, U. (1976). Signo ( F. S. Cantarell, Trad.). Barcelona: Labor, S. A. | |
dc.relation | González, M. B. (2017). Rebeldes, osadas y transgresoras mujeres colombianas. Bogota: Intermedio Editores S. A. S. | |
dc.relation | Higua, A. G. (2010). Débora Arango el arte, venganza de lo sublime. Bogota : 100 personajes autores . | |
dc.relation | Hodgart, M. (1968). La Sátira. Madrid: Biblioteca para el hombre actual. | |
dc.relation | Iñiguez, I. (2015). Masacre del 9 de abril de Débora Arango. Activismolucha, 1. | |
dc.relation | Laverde, M. C. (2004). "Conversaciones con Debora Arango". En otras miradas. Bogota: Ministerio de Relaciones Exteriores. | |
dc.relation | Lustonó E, D. (1885). El carnaval. Barcelona: La ilustracion Artística. | |
dc.relation | Montes, C. B. (2008). La violencia en Colombia: Análisis histórico del homicidio en la segunda mitad del Siglo XX. Criminalidad, 74-84. | |
dc.relation | Montoya, J. E. (9 de Abril de 2018). Este era el extraordinario pensamiento de Jorge Eliecer Gaitan. El Tiempo, pág. 1. | |
dc.relation | Real Academia Española. (2021). Signo. En el Diccionario de la Lengua Española (edicion de tricentenario). Obtenido de https://dle.rae.es/signo?m=form | |
dc.relation | Restrepo, M. Q. (2015). Diez años sin Débora Arango . El colombiano , 1. | |
dc.relation | Rey, M. d.-C. (2016). Becquer, periodista . Madrid: FUND. UNIVERSITARIA ESPAÑOLA. | |
dc.relation | Rincon, J. C. (2017). Nuestra memoria es para siempre. Señal memoria, 103. | |
dc.relation | Rueda, S. (2011). Débora Arango. Bogota: ediciones gamma. | |
dc.relation | Sanchez, R. (15 de enero de 1996). ¿Cómo nos mira Debora Arango? Boletin cultural y bibliografico , págs. 142-143. | |
dc.relation | Shepherd, K. H.-D. (2012). Bajtin y la teoría de la cultura ( S. A. Florez, Trad.). Bogota : ICC. | |
dc.relation | Vasquez, J. G. (2015). La forma de las ruinas. Madrid: Alfaguara. | |
dc.relation | Velez, S. L. (1985). Paganismo, denuncia y sátira en Debora Arango. Biblioteca Luis Angel Arango del Banco de la Republica , 16. | |
dc.relation | Vélez, S. L. (1989). Historia de la pintura y el grabado en Antioquia. Antioquia: Universidad de Antioquia. | |
dc.relation | Velez, S. L. (1996). Debora Arango, La más importante y polémica pintora colombiana. Universidad Central, 15. | |
dc.relation | Vonderková, I. (2 de febrero de 2004). Los carnavales en Praga reflejan las tradiciones populares. Radio Prague International , págs. 1-2 . | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Lectura semiótica de la sátira y la desigualdad social en la obra pictórica de Débora Arango | |