dc.contributorSuárez González, María Teresa
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=h9WW5usAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttp://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001115278
dc.creatorRubiano Rubiano, Jazmín Adriana
dc.date.accessioned2018-11-15T11:54:07Z
dc.date.available2018-11-15T11:54:07Z
dc.date.created2018-11-15T11:54:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifierRubiano Rubiano, J. A. (2018). Indicadores corporales y representaciones sociales acerca de la estética en jóvenes a partir de sus fotos de perfil en Facebook.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/14263
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.15332/tg.mae.2018.00498
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractOn Facebook, the young man tends to present himself from the photos he posts on his profile. It is usual for them to show their most attractive version. Hence this question arises: how to understand the senses of young people's social representations about aesthetics in their Facebook profile photos, from the meanings they give to the type of body indicators they show in them, such as : clothing, accessories and postures. To address it, these representations were identified, described and analyzed. The methodological approach used was mixed (qualitative and quantitative), with qualitative preponderance. The epistemological approach was interpretive hermeneutic. For its part, The selected method was the case study. The research techniques used were: exploratory survey, workshops and semi-structured interview, participant observation and field diary. Three instruments were used to collect the information: 1) open-ended questionnaire (exploratory survey), 2) table of significant elements and 3) semantic map. We worked with young people from strata one and two, belonging to the town of Usme in Bogotá. As a main result, it was found that the representations in question are crossed by the aesthetic discourses and canons present in the cultural context of young people, but that, nevertheless, these representations are not equally evident in all young people.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Comunicación, Desarrollo y Cambio Social
dc.publisherFacultad de Comunicación Social
dc.relationAbric, J (1994). Prácticas y representaciones. Francia: Coyoacán Ediciones.
dc.relationAdorno, T. (1975). Dialéctica negativa. Madrid: Taurus
dc.relationAdorno, T. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal
dc.relationAguirre, J. (2011) Introducción al Análisis de Redes Sociales. Buenos Aires:
dc.relationAlbert, M (2006). La investigación educativa: claves teóricas. España: McGraw Hill
dc.relationAlexander, J. (2000). Sociología cultural. Formas de clasificación en las sociedades complejas. México: Antropos Ed.
dc.relationAlmansa, A., Fonseca, O., y Castillo, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar, (40), 127-135. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15825476014
dc.relationBaricco, A. (2008). Los bárbaros. Ensayos sobre mutación. Barcelona: Anagrama.
dc.relationBarthes, R. (1980). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós Ibérica
dc.relationBasile, D. y Linne, J. (2014). Performances de autopresentación a través de fotografías digitales. El caso de los adolescentes de los sectores populares en Facebook, (35), 209-217. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719367X20140002000 14
dc.relationBaudrillard, J. (1974). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. España: Plaza & Janes
dc.relationBauman, Z. (2007). Vida de consumo. México: Fondo de Cultura Económica
dc.relationBenjamin, W. (2015). Estética de la imagen: fotografía, cine y pintura. Buenos Aires: La marca editora
dc.relationBonacci, J. (2013). Sujetos, miradas, prácticas y discursos. Segundo encuentro sobre juventud, Medios e Industrias Culturales. Argentina: Ed. de la Universidad Nacional de Tucumán (UNT)
dc.relationBourdieu, P. (1988). “El sentido de la distinción” España: Editorial Taurus.
dc.relationCanal Encuentro [Adrianarubiano1984@gmail.com]. (2012 noviembre 13). Mentira la verdad: la belleza. [Video]. Recuperado de https: //www.youtube.com/watch? v=55Onaz8Vak
dc.relationChaparro, H., Echeverry, S., y Arévalo, J. (2014). Desde el muro: una mirada a los discursos proyectados por el cuerpo en Facebook. Educación Física Y Ciencia, 16(1). Recuperado de http://www.efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCv16n01a03
dc.relationDarley, A. (2002). Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica
dc.relationDebray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Barcelona: Paidós Ed.
dc.relationDerrida, J. (1998). De la gramatología. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
dc.relationDeleuze, G. (1999). Conversaciones. Valencia: Pre-textos.
dc.relationDillon, A. (2013). Miradas de adolescentes argentinos sobre la intimidad en Facebook. Anàlisi: cuadernos de comunicación i cultura, (49), 15-28. Disponible en: http://analisi.cat/article/view/n49-dillon
dc.relationDilthey, W. (1997). Hermenéutica, filosofía, cosmovisión. Barcelona: Ediciones, 62. Documentos de Trabajo, 82, Centro Interdisciplinario para el Estudio de Políticas Públicas, diciembre.
dc.relationDugarte, A. (2006). Repensar en la investigación educativa de la nueva era. (Ponencia presentada en la III Jornada de Investigación Humanística y Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación). Revista Ciencias de la Educación, 1(27), 99-108.
dc.relationFeixa, C. (1999) De jóvenes, bandas y tribus. Antropología de la juventud. Barcelona: Editorial Ariel.
dc.relationFernández, A, Zelich C, y Monter, J. (Comp.), (2004). La certeza vulnerable: cuerpo y fotografía en el siglo XXI. Barcelona: Gustavo Gilli Ediciones.
dc.relationGadamer, H. (2007). Verdad y método. Salamanca: Sígueme S.A.U Ediciones
dc.relationGoffman, I. (1970). El Ritual de la Interacción. Buenos Aires: Amorrortu
dc.relationGumusio, A. (2004). Investigación y desarrollo,12(1),2-23. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/viewFile/245 4/1728
dc.relationGurevich, A. (2016). “El tiempo todo en Facebook”. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 69, 217-238, http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/gurevich.pdf
dc.relationGutiérrez, A. (2005). Virtualidad, alétheia, crítica. La esencia del arte en la estética contemporánea. España: Mileto ediciones.
dc.relationHeidegger, M. (1958). Arte y poesía. México: Fondo de Cultura Económica
dc.relationHernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. (J. M. Chacón, Ed.) (Quinta). México: Hill, Mc Graw.
dc.relationLipovetsky, G. (2003). La era del vacío. Barcelona: Anagrama
dc.relationLópez, R. (2010). La reina de las redes sociales. Revista Mexicana de Comunicación, (123), 12-19 https://issuu.com/mexcomunicacion/docs/rmc_123_facebook/7
dc.relationManovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós Ibérica
dc.relationMargulis, M. (Ed.) (1996). La juventud es más que una palabra: ensayos sobre cultura y juventud. Argentina: Biblos Editorial
dc.relationMartínez, P. C. (2006). El método de estudio de caso: Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y gestión: revista de la División de Ciencias Administrativas de la Universidad del Norte, (20), 165-193. http://doi.org/10.1055/s-0029-1217568
dc.relationMerleau Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Madrid: Planeta
dc.relationMorduchowicz, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales. La construcción de la identidad juvenil en Internet. Argentina: Fondo de cultura económica
dc.relationMoscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul S.A
dc.relationMuñoz, G. (2010). De las culturas juveniles a las ciberculturas del siglo XX. IDEP, (18), 21-32. Recuperado de: http://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-yciudad/ article/view/166
dc.relationMuñiz, E. (2014). Pensar el cuerpo de las mujeres: cuerpo, belleza y feminidad. Una necesaria mirada feminista. (29), 415-432. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69922014000200006.
dc.relationMuñoz, G. (2010). De las culturas juveniles a las ciberculturas del siglo XX. IDEP, (18), 21-32. Recuperado de: http://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-yciudad/ article/view/166
dc.relationMuñoz, G. (2011). Jóvenes, culturas y poderes. Colombia: Siglo del hombre Editores. Ortega y Gasset, J. (1992). La deshumanización del arte e ideas sobre la novela: Velázquez, Goya. México: Porrúa
dc.relationPisticelli, A. (2009). Nativos digitales: dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires: Santillana.
dc.relationPortillo, J. (2016). Planos de realidad, identidad virtual y discurso en las redes sociales. Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, (26), 51-63, http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719- 32622016000100004
dc.relationProtecciononline Py [Adrianarubiano1984@gmail.com]. (2014 junio 27). El autoengaño de una vida falsa. [Video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=LiEYYe_fWrU
dc.relationReguillo, R. (2007). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Colombia: Grupo Editorial Norma.
dc.relationRico, A. (1998). Las fronteras del cuerpo. Crítica de la corporeidad. Quito: Abya-Yala
dc.relationRicoeur, P. (2001). Del texto a la acción: ensayos sobre hermenéutica II. Buenos Aires: Fondo de Cultura de Argentina
dc.relationRubio, Á. (2010). Generación digital: patrones de consumo de Internet, cultura juvenil y cambio social. Revista de Estudios de Juventud, [online] (88), pp.201- 221.Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3254569
dc.relationSecretaría General de la Alcaldía Mayor de Bogotá D.C. (1995). Plan de Desarrollo Económico Social y de Obras Públicas para Santa Fe de Bogotá, D.C., 1995 - 1998 - Formar Ciudad. Recuperado a partir de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=2393
dc.relationServaes, J. (2000). Publicaciones del Departamento de Ciencias de la Comunicación y del Centro de Investigaciones en Comunicación (CICOM), año 8 (10), 1-19. Recuperado de http://augusta.uao.edu.co/moodle/file.php/3325/SEMANA_03./Tres_paradigmas _dos_modelos._Jan_Servaes.LECTURA.pdf
dc.relationSibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Torres, M. & Iglesias, M. (2011). Facebook: interacción juvenil en el espacio virtual. Ser visible, estar en el muro. Question. Question, [S.l.], (1), 1-9, Disponible en: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/571/873
dc.relationToro, I y Parra, D (2010). Fundamentos epistemológicos de la investigación y la metodología de la investigación cualitativa y cuantitativa. Bogotá: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
dc.relationUrresti, M. (2008). Ciberculturas juveniles: los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. Buenos Aires: La crujía Ediciones.
dc.relationVilli, M. (2010). Visual mobile communication. Camera phone photo messages as ritual communication and mediated presence. Finland: Aalto University, https://shop.aalto.fi/media/attachments/43460/Villi.pdf
dc.relationVigarello, G (2005). Historia de la belleza: el cuerpo y el arte de embellecer desde el Renacimiento hasta nuestros días. Buenos Aires: Nueva Visión.
dc.relationWooglar, S (Ed.) (2005) ¿Sociedad virtual? Tecnología, “Cibérbole”, realidad. Capítulo: Cinco reglas de la virtualidad. Barcelona: UOC Ed.
dc.relationYin, R (1984). Case Study Research: Design and Methods, Applied social research Methods. London: Sage Publications.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleIndicadores corporales y representaciones sociales acerca de la estética en jóvenes a partir de sus fotos de perfil en Facebook


Este ítem pertenece a la siguiente institución