dc.contributor | https://orcid.org/0000-0003-0420-1590 | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0001-5575-3569 | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=ECypAwEAAAAJ | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=fwYu-doAAAAJ | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000001043 | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000821403 | |
dc.creator | Figueroa Ángel, Melba Ximena | |
dc.creator | Jaramillo Pérez, Jorge Mario | |
dc.date.accessioned | 2020-12-17T15:53:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-17T15:53:42Z | |
dc.date.created | 2020-12-17T15:53:42Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | Figueroa, M., & Jaramillo, J. (2020). Familia y escuela en el mundo contemporáneo. Bogotá: Ediciones USTA. | |
dc.identifier | 9789587824162 | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/31211 | |
dc.identifier | https://doi.org/10.15332/li.lib.2022.00301 | |
dc.description.abstract | The world is changing faster and faster and everything is perceived as temporary, transient and unstable. The material environment and the knowledge, beliefs, values and ideas that people profess vary. In recognising the immense diversity of possible worldviews and ways of life, confidence in absolute and universal truths fades away, but the need for dialogue and agreement to adapt to new realities together and to promote transformations that help to guarantee the sustainability of our life on the planet grows. The task is urgent, and although we have tools that allow us to communicate in real time, to coordinate efforts and achieve common objectives, we face major obstacles, such as the current socioeconomic model. By promoting growing inequality - between regions and within countries - it drastically limits the opportunities for development and well-being of many people, which can be seen in violent acts, injustices and human rights violations. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Producción Editorial | |
dc.relation | Acosta, F., Escobar, J. E., Peña, J. A. y Talero, L. S. (2015). Subjetividades y diversidad en la escuela, en estudiantes de Educación Media. Cooperativa Editorial Magisterio. https://bit.ly/2S5sfNI | |
dc.relation | Alvarado, S. y Ospina, H. (2006). Las concepciones de equidad y justicia en niños y niñas: desafíos en los procesos de configuración de la subjetividad política. Revista Colombiana de Educación, (50). https://doi. org/10.17227/01203916.7749 | |
dc.relation | Alvarado, S. V. y Suárez, M. C. (2011). Las transiciones escolares: una oportunidad de desarrollo integral para niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 907-928. https://bit. ly/2PJ9kGi | |
dc.relation | Arriagada, I. (2004). Estructuras familiares, trabajo y bienestar en América Latina. En I. Arriagada y V. Aranda (Eds.), Un cambio de las familias en el marco de las transformaciones globales: necesidad de políticas públicas eficaces (pp. 43-74). Unidas. | |
dc.relation | Bryan, J. y Henry, L. (2012). A Model for building school-family-community partnerships: Principles and Process. Journal of Counseling and Development, 90(4), 408-420. http://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2012.00052.x | |
dc.relation | Castro, A. y García, R. (2016). Vínculos entre familia y escuela: visión de los maestros en formación. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(18),193-208. 10.11144/Javeriana.m9-18.vfev | |
dc.relation | Delgadillo, J. (2013). La escuela, el poder y la producción de subjetividad. [Tesis de maestría, Universidad San Buenaventura]. http://bibliotecadigital. usbcali.edu.co:8080/bitstream/10819/1857/1/Escuela_Poder_Sub-jetividad_ Delgadillo_2013.pdf | |
dc.relation | Flouri, E., Tsivrikos, D., Akhtar, R. y Midouhas, E. (2015). Factores determinantes del vecindario, la escuela y la familia de las aspiraciones de los niños en la escuela primaria. Journal of Vocational Behaviour, 87, 71-79. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.12.006 | |
dc.relation | Gamito, R., Aristizábal, P. y Vizcarra, M. T. (2019). Sociedad multipantalla: un reto educativo para familia y escuela. Prisma social. Revista de ciencias sociales, (25), 398-423. https://revistaprismasocial.es/article/view/2689 | |
dc.relation | Gomila, M. y Pascual, B. (2015). La participación de las familias en el sistema educativo: la percepción del profesorado en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 3(18), 99-112. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.3.199321 | |
dc.relation | Hoover-Dempsey, K. V, Walker, J. M. T., Jones, K. P. y Reed, R. P. (2002). Teachers involving parents: results of an in-service teacher education program for enhancing parental involvement. Teaching and Teacher Education, 18(7), 843-867. http://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00047-1 | |
dc.relation | Kristoffersen, I. (2018). Grandes expectativas: educación y bienestar subjetivo. Journal of Economic Psychology, 66, 64-78. https://doi.org/10.1016/j. joep.2018.04.005 | |
dc.relation | Miller, A. (1998). Por tu propio bien. Raíces de la violencia en la educación del niño. Tusquets. | |
dc.relation | Oliva, E. y Villa, V. J. (2014). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. Justicia Juris, 10(1), 11-20. https://bit.ly/1TncnPH | |
dc.relation | Rivera, M. y Milicic, N. (2006). Alianza familia-escuela: percepciones, creencias, expectativas y aspiraciones de padres y profesores. PSYKHE, 15(1), 119-135. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=96715110 | |
dc.relation | Rodríguez, J. y Moreno, E. (2017). Barreras y limitaciones a la intervención escolar en familias diversas. Un estudio de caso de familias homoparentales. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 237, 850-855. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2017.02.182 | |
dc.relation | Rodríguez, Z. E. (2018). Qué y cómo se enseña y aprende en la familia. Un asunto de interés para la escuela. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(2), 132-157. Recuperado de shorturl.at/jmADT | |
dc.relation | Santos, G. B., Saragossi, C. D., Pizzo, M. E., Clerici, G., Krauth, K. E. (2007). Construcción de la subjetividad en la infancia: características de los contextos de recepción de los niños de productos massmediados. Anuario de Investigaciones, 14, 193-202. https://bit.ly/2Glmw4K | |
dc.relation | Solsona, M. (2011). Matrimonio y divorcio, el doble atolladero. Notas de un estudio cualitativo sobre el caso español. En M. Nieves y C. Maldonado. (Eds.), Las familias latinoamericanas interrogadas. Hacia la articulación del diagnóstico, la legislación y las políticas (pp. 73-84). Naciones Unidas. https://bit.ly/2Tpo7bX | |
dc.relation | Wolfe, B. L. y Haveman, R. H. (2002). Social and nonmarket benefits from education in an advanced economy. Conference series-federal reserve bank of Boston, 47, 97-131. https://www.researchgate.net/publication/5027223_ Social_and_nonmarket_benefits_from_education_in_an_advanced_economy | |
dc.relation | Acedera, K. A. y Yeoh, B. (2018). ‘Making time’: Long-distance marriages and the temporalities of the transnational family. Current Sociology Monograph, (CS),1-23. http://www.injuve.es/sites/default/files/revista111_cap1.pdf | |
dc.relation | Ares, M. S. y Bertella, M. A. (2015). Límites implementados por padres en la crianza de niños de 3 a 6 años. Avances en Psicología Latinoamericana, 23(2), 203-221. http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/ 2015_2/M.Ares.pdf | |
dc.relation | Ayuso, L. (2015). El impacto de las tic en el cambio familiar en España. Revista Española de Sociología, 23, 73-93. https://recyt.fecyt.es/index.php/ res/article/view/65370/39668 | |
dc.relation | Botella, C., Baños, R., García-Palacios, A., Quero, S., Guillén, V. y Heliodoro, J. M. (2007). La utilización de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en psicología clínica. UOC Papers: Revista sobre la sociedad del conocimiento, 4. https://www.uoc.edu/uocpapers/4/dt/esp/ botella.pdf | |
dc.relation | Cienfuegos, J. (2014). Tendencias familiares en América Latina: diferencias y entrelazamientos. Notas de Población, 41(99), 11-39. https://www.cepal. org/es/publicaciones/37432-notas-poblacion-vol-41-ndeg-99 | |
dc.relation | Díaz-Vicario, A., Mercader, C. y Gairín Sallán, J. (2019). Uso problemático de las tic en adolescentes. RIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21. http://www.scielo.org.mx/scielo. php?pid=S1607-40412019000100103&script=sci_arttext | |
dc.relation | Elwell, J. (2014). The transmediated self: Life between the digital and the analog. Convergence: The international Journal of Research into New Media Technologies, 20(2), 233-249. 10.1177/1354856513501423 | |
dc.relation | Jaramillo, J., Bernal, T., Mendoza, L., Pérez, M. A. y Suárez, A. M. (2010). Significados de familia en el marco de la globalización. Hallazgos: Revista de Investigaciones, 7(14), 60-79. https://www.researchgate.net/ publication/283396506_Significados_de_familia_en_el_marco_de_la_ globalizacion | |
dc.relation | Kinnear, P. (2002). New families for changing times. The Australian Institute. https://www.tai.org.au/sites/default/files/DP47_8.pdf | |
dc.relation | Lemus, M. (2017). Jóvenes frente al mundo: las tecnologías digitales como soporte de la vida cotidiana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 161-172. http://www.memoria.fahce.unlp. edu.ar/art_revistas/pr.7732/pr.7732.pdf | |
dc.relation | Martínez, M., Pérez Frías, W. y Solano, D. (2011). Impacto de los medios masivos de comunicación en la dinámica familiar. Cultura, Educación y Sociedad, 2(1), 111-118. https://revistascientificas.cuc.edu.co/ culturaeducacionysociedad/article/view/940 | |
dc.relation | Montoya, D. M., Castaño, M. y Moreno, N. D. (2016). Enfrentando la ausencia de los padres: recursos psicosociales y bienestar subjetivo. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 7(1), 181-200. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=5454158 | |
dc.relation | Paniagua-Repetto, R. (2018). El impacto de las pantallas: televisión, ordenador y videojuegos. Pediatría Integral, 22(4), 178- 186. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2018-06/ el-impacto-de-las-pantallas-television-ordenador-y-videojuegos/ | |
dc.relation | Peña-López, I. (2015). El doble filo de la tecnología: una oportunidad de inclusión y un peligro de exclusión. En G. Peña (Coord.) Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Hospital Sant Joan de Déu (Ed.). https://www.observatoriodelainfancia. es/ficherosoia/documentos/4722_d_cuaderno-faros- 2015-es.pdf | |
dc.relation | Quintanilla, M. (2009, 24 de octubre). Tecnologías entrañables. Publico.es https://blogs.publico.es/delconsejoeditorial/351/tecnologias-entranables/ | |
dc.relation | Sánchez, L., Crespo, G., Aguilar, R., Bueno, F. J., Benavent, R. y Valderrama, J. C. (2015). Los adolescentes y las tecnologías de la información y la comunicación. Universidad de Valencia. https://digital.csic.es/bitstream/ 10261/132633/1/ticPadres.pdf | |
dc.relation | Schatke, M. S. (2016). ¿Conceptos de familia en la postmodernidad? Desarrollo, Economía y Sociedad, 5, 65-78. https://doctrina.vlex.com.co/vid/ concepto-s-familia-posmodernidad-650062361 | |
dc.relation | Sunkel, G. (2006). El papel de la familia en la protección social en América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https:// repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6121/1/S0600306_es.pdf | |
dc.relation | Ullmann, H., Maldonado, C. y Rico, M. N. (2010). La evolución de las estructuras familiares en América Latina. Cepal-Unicef. https://repositorio. cepal.org/bitstream/handle/11362/36717/1/S2014182_es.pdf | |
dc.relation | Valencia, A., Herazo, C., Echeverri, L., Peña, J., Vásquez, S., Aguilera, M… Piedrahíta, L. (2017). How Does the Use of ICTs Affect Family Relationships? A Quantitative Approach. Global Journal of Health Science, 9(10), 92-108. 10.5539/gjhs.v9n10p92 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.source | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.source | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.title | Familia y escuela en el mundo contemporáneo | |