dc.contributor | orcid.org/0000-0002-8474-8336 | |
dc.contributor | https://scholar.google.es/citations?user=N0O1dHYAAAAJ&hl=es | |
dc.contributor | https://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001333964 | |
dc.contributor | https://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001459294 | |
dc.contributor | https://scienti.colciencias.gov.co:8085/gruplac/jsp/visualiza/visualizagr.jsp?nro=00000000014290 | |
dc.creator | Roa Banquez, Katherine | |
dc.creator | Sarmiento Molano, Marcel Leonardo | |
dc.creator | Ramírez, Stevens | |
dc.creator | Poveda Ortiz, Sandra Milena | |
dc.date.accessioned | 2018-10-08T21:56:57Z | |
dc.date.accessioned | 2022-09-28T15:17:31Z | |
dc.date.available | 2018-10-08T21:56:57Z | |
dc.date.available | 2022-09-28T15:17:31Z | |
dc.date.created | 2018-10-08T21:56:57Z | |
dc.date.issued | 2015-11 | |
dc.identifier | Roa, Katherine., Sarmiento, Marcel., Ramírez, Stevens & Poveda, Sandra. (2015). CONSTRUCCIÓN DE UN LABORATORIO VIRTUAL BÁSICO PARA EL DISEÑO DE REDES TELEMÁTICAS COMO USO DIDACTICO. Universidad Santo Tomás Abierta y a Distancia. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/13639 | |
dc.identifier.uri | http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3671876 | |
dc.description.abstract | This project is based on conceptualizing, designing and building a virtual laboratory for the design of telematic networks as a didactic use; the project will be developed under three phases, in the first a literary review of the techniques, methods and parameters to be taken into account in the construction of the laboratory, the second will be implemented the design of the model under the parameters previously consulted and simulated under software specialized, and finally connectivity tests between the different components will be carried out.
Therefore, the research focuses on a mixed method, since part of the research will use qualitative methods (phase I and II) and quantitative methods (Phase II); Likewise, a type of projective research is proposed, given that its fundamental axis is the construction of a virtual laboratory as a didactic use.
At the end of the investigation, it is planned to deliver the virtual laboratory along with at least two practices that can be performed in these, in order to be used in the different University Care Centers (CAU) where the Computer Engineering program is present for to be used as a complement to the foundation classes in the area of telematic networks. | |
dc.relation | ALBALOOSHI, F. Virtual Education Cases in Learning & Teaching Technologies, IRM Press: 2003, p.p. 1-20. | |
dc.relation | ANTSAKLIS, P., T. BASAR, R. DECARLO, N. HARRIS, M. SPONG, Y S. YURKOVICH (1999). “Report on the NSF/CSS WorkShop on New Directions in Control Engineering Education”, IEEE Control Systems Magazine, vol. 19, nº 5, pp 53-58. | |
dc.relation | ARIZA, C. (2009). Laboratorio remoto aplicado a la educación a distancia. Universidad Militar Nueva Granada. Recuperado de http://bdatos.usantotomas.edu.co:2051/lib/bibliotecaustasp/reader.action?ppg=2&docID=10345602&tm=1425963803387 | |
dc.relation | CALVO, I. (2009). Laboratorios Remotos y virtuales en enseñanzas técnicas y científicas. Recuperado de http://bdatos.usantotomas.edu.co:2051/lib/bibliotecaustasp/reader.action?ppg=22&docID=10357498&tm=1424129765989 en febrero 7 de 2015. | |
dc.relation | CASTELLANOS, F. & MARTÍNEZ, O. Laboratorios virtuales (IV) como apoyo a las prácticas a distancia y presenciales en ingeniería. Revista Inge-CUC / Vol. 6 - No. 6 / Octubre 2010 / Barranquilla – Colombia. | |
dc.relation | COLOMBIA APRENDE (Ministerio de Educación Nacional de Colombia). Definición de Objetos Virtuales de Aprendizaje. [Fecha de consulta: 3 de Noviembre de 2015] http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/article-88892.html | |
dc.relation | DORMIDO, S. (2004). Control learning: present and future. Annual Reviews in Control, 28(1), 115-136. doi:10.1016/j.arcontrol.2003.12.002 FAINHOLC, B., (1999). La interactividad en la educación a distancia, Ed. Paidós, Argentina. Pg.64-65 | |
dc.relation | GARCIA, J., ORDUÑA, P., IRURZUN, J., ANGULO, I., & HERNÁNDEZ, U. (2009). Integración del laboratorio remoto WebLab- Deusto en Moodle. 71 | |
dc.relation | HERRERA, M. (2015). “Las fuentes del aprendizaje en ambientes virtuales educativos”, Revista Iberoamericana de Educación, [Fecha de consulta: 15 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/352Herrera.PDF ISSN:1681-5653 | |
dc.relation | IBARRA, B., MEDINA, S., & BERNAL, Á. (2007). Implementación de un laboratorio virtual para el estudio de dispositivos electrónicos. TE & ET; no. 2, 2-9. | |
dc.relation | JIMENEZ, A. (2000). Computación numérica bajo Linux y Windows. Universidad de Cádiz. Recuperado de http://www2.uca.es/serv/softwarelibre-cientifico/SCILAB.pdf | |
dc.relation | KRUCHTEN, P. (1995). “The 4+1 View Model of architecture,” IEEE Software, vol. 12, no. 6, pp. 42– 50. | |
dc.relation | KYODA, K. Y KITANO, H. (1999), "A Model of Axis Determination for the Drosophila Wing Disc", European Conference on Artificial Life (ECAL99), Lausanne, 1999.http://www.symbio.jst.go.jp/~kyoda/research/vdp/vdp.html) LIDM (Laboratorios de Imagen Digital Mohre). Virtual laboratorio Química Orgánica; http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Launchpad/6318/ | |
dc.relation | LINDSAY, E., NAIDU, S., & GOOD, M. (2007). A Different Kind of Difference : Theoretical Implications of Using Technology to Overcome Separation in Remote Laboratories. Recuperado de http://www.researchgate.net/publication/46276763_A_Different_Kind_of_Difference_Theoretical_Implications_of_Using_Technology_to_Overcome_Separation_in_Remote_Laboratories en marzo 24 de 2015. | |
dc.relation | LORANDI, A. (2011). Los Laboratorios Virtuales y Laboratorios Remotos en la Enseñanza de la Ingeniería. Recuperado de http://academiajournals.com/downloads/LorandiLabsEd11.pdf en febrero 14 de 2015. | |
dc.relation | Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones Colombia (MinTIC). Vive Digital. Documento Vivo del Plan. Versión 1.0/ Febrero de 2011. [Fecha de consulta: 11 de Noviembre de 2015] http://vivedigital.gov.co/files/Vivo_Vive_Digital.pdf | |
dc.relation | MUROS, B., ARAGÓN, Y. &, BUSTOS, A. (2015). La ocupación del tiempo libre de jóvenes en el uso de videojuegos y redes Comunicar [en línea] 2013, XX (Marzo-Octubre) : [Fecha de consulta: 15 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15825476005 ISSN 1134-3478 72 | |
dc.relation | SALINAS, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1 (1), 1-16. | |
dc.relation | SANDOVAL, J. (2009). Desarrollo tecnológico de los laboratorios remotos de estructuras e ingeniería sísmica y dinámica estructural. Universidad Militar Nueva Granada. Recuperado de http://bdatos.usantotomas.edu.co:2051/lib/bibliotecaustasp/reader.action?ppg=2&docID=10345385&tm=1425963226642 | |
dc.relation | UNIVERSIDAD DE SIENA, Italia. (2015). Laboratorio virtual. Recuperado de http://act.dii.unisi.it/home.php en febrero 14 de 2015. | |
dc.relation | UNIVERSIDAD DE LEÓN, España. (2015) Laboratorio virtual. Recuperado de http://lra.unileon.es/es en febrero 14 de 2015. | |
dc.relation | ZAMORA, R. (2012). Laboratorios Remotos: Actualidad y Tendencias Futuras. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4272083.pdf en febrero 7 de 2015. | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Construcción de un laboratorio virtual básico para el diseño de redes telemáticas como uso didáctico | |
dc.type | Apropiación Social y Circulación del Conocimiento: Informes de investigación | |