dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-0506-1393
dc.contributorUniversidad Santo Tomas
dc.creatorAcero Triviño, Jorge Enrique
dc.creatorCastro Niño, Ruth Rosalba
dc.date.accessioned2021-04-14T19:20:56Z
dc.date.available2021-04-14T19:20:56Z
dc.date.created2021-04-14T19:20:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifierAcero, J. & Castro, R. (2019). Psicología del testimonio infantil. Investigaciones en Colombia. Universidad Santo Tomas. Bogotá
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/33490
dc.description.abstractThe objective of the research presented in this chapter was to determine by means of group comparison the implantation of false memories in children aged 3 to 5 years from two types of interviews, one with suggestive questions and the other with non-suggestive questions. The design was quasi-experimental of three groups with post-test. The two types of interviews were submitted to content validation by expert judges.
dc.relationBrainerd, C. J. y Mojardín, A. H. (1998). Children’s and adults’ spontaneous false memories: Long-term persistence and mere-testing effects. Child Develompment, 69(5), 1361-1377.
dc.relationEspinosa, A. (2011). La psicología del testimonio. En G. A. Hernández (ed.), Psicología jurídica iberoamericana (cap. 8). Bogotá: El Manual Moderno.
dc.relationGarcía-Bajos, E. y Migueles, M. (1999). Memoria de testigos en una situación emocional vs. neutra. Psicológica, 20, 91-102.
dc.relationGarrido, E. y Masip, J. (2004). La evaluación del abuso sexual. Ponencia presentada en el I Congreso de Psicología Jurídica y Forense en Red, Universidad de Salamanca. Recuperado de http://www.copmadrid.org/congresoredforense/
dc.relationGarrido, E. y Masip, J. (2008). La obtención de información mediante entrevista. En E. Garrido, J. Masip y M. Herrero (coords.), Psicología jurídica (cap. 12). Madrid: Pearson-Prentice Hall.
dc.relationGoodman, G. S. y Reed, R. S. (1986). Age difference in eyewitness testimony. Law and Human Behavior, 10(4), 317-332.
dc.relationGoodman, G. S., Myers, J. E., Qin, J., Quas, J. A., Castelli, P., Redlich, A. D. y Rogers, L. (2006). Hearsay versus children’s testimony: Effects of truthful and deceptive statements on jurors’ decisions. Law and Human Behavior, 30(3), 363-340.
dc.relationJuárez, J., y Sala, E. (2011). Entrevistando a niños preescolares víctimas de abuso sexual y/o maltrato familiar: eficacia de los modelos de entrevista forense. Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, Generalitat de Catalunya.
dc.relationLoftus, E. F. (1997). Creating false memories. Scientific American, 277(3): 70-75.
dc.relationLuna, K. y Migueles, M. (2007). Memorias de testigos: patrón de distorsión de los recuerdos por la presentación de información falsa. Eguzkilor, 21, 341-363.
dc.relationManzanero, A. (2001). Recuerdos reales y recuerdos sugeridos: características diferenciales. Ponencia presentada en el IV Congreso Iberoamericano de Psicología Jurídica. Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid, Madrid.
dc.relationManzanero, A. (2008). Psicología del testimonio: una aplicación de los estudios sobre la memoria. Madrid: Pirámide.
dc.relationManzanero, A. (2010). Memoria de testigos: obtención y valoración de la prueba testifical. Madrid: Pirámide.
dc.relationMiramontes, M. M., Stein, L. M. y Mojardín, A. H. (2010). ¿Puede el efecto de generación producir falsas memorias? Acta Colombiana de Psicología, 2(13), 175-184.
dc.relationMojardín, A. (2007). Psicología del testimonio: falsas memorias espontáneas. Revista Psico-logos, 2: 39-49.
dc.relationMojardín, A. (2008). Origen y manifestaciones de las falsas memorias. Acta Colombiana de Psicología, 11(19), 37-43.
dc.relationPinchanski, S., Víquez, M. y Zeledón, C. (2004). Memorias impuestas. Medicina Legal de Costa Rica, 21(2), 7-20.
dc.relationReed, R. y Ellis, H. (2007). Fundamentos de psicología cognitiva. México: El Manual Moderno.
dc.relationRodríguez, M., Serrano, M., Mayorga, M. y Palacios, A. (2006). Factores de distorsión testimonial en niños preescolares. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 7(1), 25-40.
dc.relationhttp://unidadinvestigacion.usta.edu.co
dc.relationhttp://repository.usta.edu.co/handle/11634/22249
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleCapitulo 2: Implantación de falsas memorias en niños y niñas a través de una entrevista sugestiva


Este ítem pertenece a la siguiente institución