dc.contributorRomero, Claudia
dc.creatorBabativa, Sandra Ximena
dc.creatorRobayo, Adriana Marcela
dc.date.accessioned2020-02-04T14:52:32Z
dc.date.available2020-02-04T14:52:32Z
dc.date.created2020-02-04T14:52:32Z
dc.date.issued2020-01-29
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/21397
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThe objective of this graduation project is to determinate how learning styles influence communications abilities of children taking part of the Conejos classroom at “Nimbo” kindergarten. Initially, diagnosis observation activities were used to evaluate children´s language and communications levels. Interviews with their main teacher and music teacher were also conducted, as well as with the classroom assistant and the kindergarten director, to identify how important were reading. Oral expression and creativity activities in the kindergarten. The conclusion was that children had limited spaces and experiences within the kindergarten to express themselves spontaneously, and therefore they seemed shy during classroom activities. In a later stage 10 activities were planned to potentiate children´s language development. Each of them was different and carried out using games as the main driver. Children were amused and fascinated by involving their parents in some of the activities. It was possible to witness how their language was more fluid and in a natural way, and how those children occasionally identified as “uneasy” were favored by activities involving movement in which their bodies had to work to achieve aims.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Educación Preescolar
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAguilar, P. F., & Campillejo, M. A. G. (1991). Aproximación teórica a la Investigación/acción y su proyección práctica en la realidad educativa. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (10), 295-309.
dc.relationArtística, E. (2000). Serie lineamientos curriculares. Ministerio de Educación.
dc.relationBotero, C. G., & Hernández, D. Y. B. (2006). Los estilos de aprendizaje desde el modelo VAK y su incidencia en el rendimiento académico en niños y niñas de grado 5º de primaria en diferentes estratos socioeconómicos en la ciudad de Pereira, Colombia. Revista Electrónica de Educación y psicología.
dc.relationBueno Loja, M. I., & Sanmartín Morocho, M. A. (2015). Las rimas, trabalenguas y canciones como estrategias metodológicas para estimular el desarrollo del lenguaje en niños y niñas de 3 a 4 años de edad del Centro Infantil del Buen Vivir Ingapirca, de la comunidad de Ingapirca de la parroquia Santa Ana, cantón Cuenca, provincia del Azuay (Bachelor's thesis).
dc.relationCassany, Daniel; Marta Luna; Gloria Sanz (1994) [reimpresión 2008]: Enseñar lengua. Barcelona: Graó, § 6.3. Expresión oral, págs. 134-150.
dc.relationCervera, J. (2003). Adquisición y desarrollo del lenguaje en Preescolar y Ciclo Inicial. Editorial del Cardo, Pág, 231-232.
dc.relationDíaz, M. C. (2009). El cuento, la lectura y la convivencia como valor fundamental en la educación inicial. Educere, 13(44), 89-98.
dc.relationFlores, C. A., & Martín, M. (2006). El aprendizaje de la lectura y la escritura en Educación Inicial. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 7(1), 69-79.
dc.relationGuarneros Reyes, E., & Vega Pérez, L. (2013). Habilidades lingüísticas orales y escritas para la lectura y escritura en niños preescolares. Avances en psicología latinoamericana, 32(1), 21-35.
dc.relationIzaguirre, Manuel Hernán (2018) Neuro Proceso de la enseñanza y del aprendizaje. Alfaomega.
dc.relationKagan, Spenser (CITADO POR <JOHNSON, R. T. Y Johnson, D, W. Cooperative competitive and individualistic learning. Journal of Research and Development Education. 12,1. USA, 1980).
dc.relationLarraín, A., Strasser, K., & Lissi, M. R. (2012). Lectura compartida de cuentos y aprendizaje de vocabulario en edad preescolar: un estudio de eficacia. Estudios de Psicología, 33(3), 379-383.
dc.relationLybolt, J., & Gottfred, C. (2003). Cómo fomentar el lenguaje en el nivel preescolar. Traducido y editado por: UNESCO (2006). Suiza.
dc.relationMartínez M. La investigación cualitativa etnográfica en educación. México: Trillas; 1998. p. 65-68.
dc.relationMorrison, George S. Educación Infantil. Madrid 2005, Ed. Pearson.
dc.relationOwnes, Robert E. (2003). Desarrollo del lenguaje. Pearson Prentice Hall.
dc.relationPérez Ruiz, Y. (2010). La preparación de la familia en la estimulación del lenguaje en la edad temprana. Manual de orientación. Contribuciones a las Ciencias Sociales [Internet] noviembre, 10.
dc.relationRepública de Colombia. Estrategia Nacional de Atención Integral a la Primera Infancia. Fundamentos Políticos, Técnicos y de Gestión. “De Cero a Siempre”. Bogotá. 2013.
dc.relationRodríguez, M., & IUPMA, E. P. (1967). Educación inicial. la educacion, 372, H717.
dc.relationRodríguez, J. I. H., Rodríguez, S. B., Fernández, G. E. G., & Cao, I. R. (2008). La estimulación del desarrollo del lenguaje en la edad preescolar, una propuesta desde su componente léxico-semántico. Revista iberoamericana de Educación, 47(3), 9.
dc.relationSalvador, M. B. (1996). La importancia del lenguaje oral en educación infantil. Revista de aula de Innovación Educativa, 46.
dc.relationSanchez González, L., & Andrade Esparza, R. (2014). Inteligencias múltiples y estilos de aprendizaje.
dc.relationSanchez, Lizbeth (2014). Inteligencia Múltiples y estilos de aprendizaje. Alfaomega.
dc.relationTourtet, L. (1974). Lenguaje y pensamiento preescolar (Vol. 5). Narcea Edicione
dc.relationhttps://eligeeducar.cl/paso-del-jardin-al-colegio-reto-todos-los-padres
dc.relationhttps://www.elcolombiano.com/historico/el_paso_de_preescolar_a_primaria_un_reto_para_todos-CAEC_277467
dc.relationBabativa, Sandra X. & Robayo, Adriana M. (2020) Fortalecimiento de las habilidades comunicativas desde la oralidad en los niños de 3 a 4 años de edad del jardín infantil "Nimbo" a través de los canales de percepción. (trabajo de grado) Universidad Santo Tomás. Bogotá, Colombia.
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.titleFortalecimiento de las habilidades comunicativas desde la oralidad en los niños de 3 a 4 años de edad del jardín infantil "Nimbo" a través de los canales de percepción.


Este ítem pertenece a la siguiente institución