dc.contributor | Arias Mejía, Claudia Marcela | |
dc.contributor | Lizarazo Zuluaga, Stephania | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0002-3994-9016 | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0003-2494-2046 | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=Bt9yot8AAAAJ | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001041070 | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000131014 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Méndez Suárez, Juan David | |
dc.date.accessioned | 2021-07-15T13:38:05Z | |
dc.date.available | 2021-07-15T13:38:05Z | |
dc.date.created | 2021-07-15T13:38:05Z | |
dc.date.issued | 2021-07-13 | |
dc.identifier | Méndez, J. (2021). Influencia de la segunda, tercera y cuarta ola del feminismo en las transformaciones gráficas del diseño del personaje de Wonder Woman en los largometrajes de 2017, 2019 y 2020 | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/34923 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | The present research is oriented to the analysis from the graphical point of view of the influence of the second, third and fourth wave of feminism in the graphic transformations of character design of Wonder Woman in the feature films of 2017, 2019 and 2020
From the above, elements related to the symbolism of the character were analyzed not only in its physical and psychological characteristics, but the particularities of each wave in its historical context and transformations of the feminist movement reflected in each of the films. In addition to this, the meanings of the construction of the character in terms of his clothing and the relationship with aspects such as empowerment and feminine strength were evaluated.
In this sense, we identified findings of elements belonging to each of the Waves reflected in the productions, it is important to emphasize that Wonder Woman shows the power of women over the patriarchal system that crosses all the Waves of feminism; that is why Wonder Woman has ended some of the stereotypes under which the image of women has been defined in the scenarios of fiction from two different perspectives; the first to leave a woman as protagonist of superhero stories and the second to take for granted a call to gender equality. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Diseño Gráfico | |
dc.publisher | Facultad de Diseño Gráfico | |
dc.relation | Aguilera,C. (2012). Wonder Woman como icono feminista . https://iol.unibo.it/pluginfile.php/194075/mod_unibores/content/0/Tesine-Media%20Digitali%20e%20Genere.pdf. | |
dc.relation | Annacondia,J. (2013). La construcción de la identidad de género en el cómic de superheroes estadounidenses [Tesis de Master]. España : Universidad de Oviedo. | |
dc.relation | Appadurai, A. (2001). La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: Trillas editores. | |
dc.relation | Arias, G. (2012). El proyecto de investigación (Sexta ed.). Caracas, Venezuela: Episteme. | |
dc.relation | Bryman, A., Becker, S. & Sempik, J. (2008). Quality criteria for quantitative, qualitative and mixed methods research: A view from social policy. International Journal Social Research Methodology, 11(4), 261-276. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13645570701401644. | |
dc.relation | Bunn, C. (1997). The Lie Detector, Wonder Woman and Liberty: The Life and Works of William Moulton Marston. History of The Human Sciences, 10, 91-119. | |
dc.relation | Castilla,G. (2018). Revolución Femen. https://ccastilla2013.wordpress.com/2013/11/13/breve-cronologia-sobre-el-movimiento-feminista/. | |
dc.relation | Claceria,S. (2018). El Feminismo lo cambia todo. Barcelona : Paidos. | |
dc.relation | Cohen, N., & Gómez,G. (2019). Metodología de la investigación, ¿Para qué? la producción de datos y diseños (Primera ed.). Buenos Aires, Argentina: Teseo. | |
dc.relation | Creswell, J. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualita tive research . EE. UU: Prentice-Hall. | |
dc.relation | Diario El Clarín. (2018). ¿Cuáles son las cuatro olas del feminismo en la historia? https://www.clarin.com/entremujeres/genero/mujeres-feminismo-ola-feminista_0_N-yPg4mar.html. | |
dc.relation | Galindez,M. (2018). Comunicación, Cultura y Género. La Mujer Maravilla, ¿Aliada del Feminismo? Revista Cuadernos de Comunicólogos, 6 (6), 1-23. | |
dc.relation | Gamba, S. (2008). Feminismo: historia y corrientes. Diccionario de estudios de Género y Feminismos. España: Editorial Biblos. | |
dc.relation | Gamba,S. (2015). Feminismo: historia y corrientes. Mujeres en Red : El periódico feminista, 1-8. | |
dc.relation | Google. (2021). Sinopsis pelicula de la Mujer Maravilla . https://n9.cl/lixc. | |
dc.relation | Guzmán,J. (2016). Una metodología para la creación de personajes desde el diseño de concepto. Iconofacto, 12(18), 97-117. | |
dc.relation | Hedgpeth,K., & Stephen.M . (2006). Exploring Character Desing. Canada: Ed. Thomson. | |
dc.relation | Hernández Sampieri, R; Fernández,C., & Baptista,L. (2014). Metodologías de la investigación (Sexta ed.). México, México: McGraw-Hill. doi:ISBN 978-92-75-32913-9 | |
dc.relation | Jurado,J. (2020). All Star Comics #8: ¡La primera aparición de Wonder Woman! https://www.smashmexico.com.mx/dc/wonder-woman-all-star-comics-8-primera-aparicion/. | |
dc.relation | La internacional feminista. (2018). Marchas del 8 de marzo. https://twitter.com/nosotrasparamos/status/972148131595997184?lang=ga. | |
dc.relation | Lamus, D. (2009). Localización geohistórica de los feminismos latinoamericanos. Revista Polis, 7(11),1-14. | |
dc.relation | López,V. (2019). 'Wonder Woman' es una maravilla: la mejor película del actual Universo DC (crítica sin spoilers). https://www.espinof.com/criticas/wonder-woman-es-una-maravilla-la-mejor-pelicula-del-actual-universo-dc-critica-sin-spoilers. | |
dc.relation | Luna, L. (2003). Los movimientos de mujeres en América Latina y la renovación de la historia política. Valle del Cauca (Colombia): Centro de Estudios de Género Mujer y Sociedad, Universidad del Valle. | |
dc.relation | Martín,L. (2018). Feminismos. Buenos Aires: Trillas. | |
dc.relation | McCausland,E. (2017). Wonder Woman, el feminismo como superpoder. México: Errata Naturae. | |
dc.relation | Mella, A. (2020). El feminismo de la Mujer Maravilla. http://www.laizquierdadiario.com/El-feminismo-de-la-Mujer-Maravilla. | |
dc.relation | Munarriz,B. (2002). Técnicas y métodos en Investigación cualitativa . https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8533. | |
dc.relation | ONU Mujeres. (2018). Feminismo y Estudios de Género en Colombia. https://colombia.unwomen.org/es/biblioteca/publicaciones/2018/06/feminismo-y-estudios-de-genero. | |
dc.relation | Santamaria,F. (2020). Teoría Del Color Para Diseñadores: Significado Del Color. https://www.staffcreativa.pe/blog/teoria-del-color-disenadores/. | |
dc.relation | Segato, R. (2000). La guerra contra las mujeres. México: Editorial Fabricante de Sueños. | |
dc.relation | The American Heritage Illustrated. (2005). Encyclopedic Dictionary. California. | |
dc.relation | Thomen. (2021). Las cuatro olas del feminismo. https://www.psicologia-online.com/las-cuatro-olas-del-feminismo-4627.html. | |
dc.relation | Varela,N. (2001). Feminismo - La cuarta ola. Bogotá: Editorial Norma. | |
dc.relation | Varela,N. (2020). El tsunami feminista. Rrevista Nueva Sociedad, 286 (98), 94-106. | |
dc.relation | Zaldivar,N. (2019). El arte de Wonder Woman: el diseño de vestuario de Lindy Hemming. https://elregidordecine.com/diseno-de-vestuario-de-wonder-woman/. | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Influencia de la segunda, tercera y cuarta ola del feminismo en las transformaciones gráficas del diseño de personaje de Wonder Woman en los largometrajes de 2017, 2019 y 2020 | |