dc.contributor | https://orcid.org/0000-0001-7124-5505 | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?user=ffsJIN0AAAAJ&hl=es | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001100874 | |
dc.contributor | http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000155870 | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/gruplac/jsp/visualiza/visualizagr.jsp?nro=00000000004211 | |
dc.creator | Sierra León, Yolanda | |
dc.creator | Moreno Durán, Álvaro Hernán | |
dc.creator | Rodríguez Laguna, Jorge Luis | |
dc.date.accessioned | 2021-02-19T15:11:43Z | |
dc.date.available | 2021-02-19T15:11:43Z | |
dc.date.created | 2021-02-19T15:11:43Z | |
dc.date.issued | 2020-12-10 | |
dc.identifier | Sierra León, Y., Moreno Durán, A. H., Rodríguez Laguna, J. L. (2011). Arte público y pedagogía. Bogotá: Ediciones USTA | |
dc.identifier | 9789586317191 | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/32280 | |
dc.description.abstract | This book, Public Art and Pedagogy, constitutes a contribution of enormous importance for the country's teachers, since it compiles in a serious and didactic way many of the main public monuments that inhabit the country's cities. Through the
pages of this work it is possible to reconstruct in a simple way the history of Colombian art with its main tendencies, at the same time that the cards elaborated for each monument allow to make a route by the regions of Colombia and by the time of our cultural history from the pre-Columbian time until our days.
Children and young people have the supreme right to be able to inhabit the world, their world, their environment. But this process is not possible from the irrationality and ignorance that does not allow to see in all the cultural heritage more than things put there at random. It is necessary to understand, decipher and value so that all this heritage acquires meaning and, at the same time, to learn how to care for it and defend it as the memory of the people is defended. The vandalism that ruins artistic jewels and traces of the passing of the nation's life can only be countered with pedagogical tools like the one we have now. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Producción Editorial | |
dc.relation | Alcaldía Mayor de Villavicencio. ( 1997). Conozcamos Villavicencio. Villavicencio. | |
dc.relation | Alcaldía Municipal de Manizales. Manizales de frente al futuro. 2002 - 2005. Manizales: Alcaldía Municipal. Panamericana Forma e Impresos. | |
dc.relation | Arbeláez Camacho, C. (1968). El Arte Colonial en Colombia. Bogotá: Editorial Sol y Luna. | |
dc.relation | Arboleda, J. M. (1966) Popayán a través del arte y la historia. T l. Popayán: Editorial de la Universidad del Cauca. | |
dc.relation | Ardila Díaz, l. (1990) Historia de San Gil en sus 300 años. Bogotá: Arfo Ltda. | |
dc.relation | Arenas Betancourt. (1986). Un realista más allá del tiempo. Bogotá: Vi llegas Editores. | |
dc.relation | Ayala, L. (1975). (s.f.). Tierradentro, la serranía de los muertos. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Ayala, L. y Gamboa, P. (1975). Los artífices de la sierra y el mar. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Banco de la República. (200 1 ). Sincelejo, ayer y hoy. Bogotá: Banco de la República. Área Cultura de Sincelejo. | |
dc.relation | Barney Cabrera, E. (1 975). Las culturas de la llanura Atlántica. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Barney Cabrera, E. (1 975). Los Quimbaya, ceramistas y orfebres. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Barney Cabrera, E. ( 1975). San Agustín, centro religioso y artístico. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Barney Cabrera, E. (1975). San Agustín, un pueblo de escultores. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Barney Cabrera. E. (1975). Arte documental e ilustración gráfica. En: Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salva!. | |
dc.relation | Barney Cabrera. E. ( 1975). La geometría del oro en el Tolima. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Barney Cabrera. E. (1975) Tumaco, abstracción y realismo. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Botiva Contreras, Á. (1992). Diversidad es riqueza. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología. Instituto Colombiano de Cultura. | |
dc.relation | Carrión, F. (s.f.). Espacio público: punto de partida para la alteridad. En http://www.flacso.org.ec/doc/artfcalteridad.pdf. | |
dc.relation | Casanare. (2002). Alma de cambio, alma de pueblo. Bogotá: Gobernación del Departamento de Casan are. Panamericana Formas e Impresos. | |
dc.relation | Castro, P., Escariza, M. T., Oltra, J., Otero Vidal, M. y Sanahuja, E. (2003). ¿Qué es una ciudad? Aportaciones para su definición desde la prehistoria. En: Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona: http://www.ub.es/geocrit/sn-1 46(01 O).htm. | |
dc.relation | Cortázar, R. ( 1938). Monumentos, estatuas, bustos, medallones y placas conmemorativas. Bogotá: Editorial Selecta. | |
dc.relation | Chacín Lora, R. (2001 ). Área de pozos Cupiagua YR y su línea de flujo. BP. Exploration. Informe de estudio arqueológico. (Documento sin publicar). | |
dc.relation | Duque Gómez, L. (1955). Colombia. Monumentos históricos y arqueológicos. México, D.F.: Instituto Panamericano de Geografía e Historia. | |
dc.relation | Editorial Gamma. (1995). Así es San Andrés. Cali: Editorial Gamma. | |
dc.relation | Editorial Salvat. (1975). Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Editorial Tercer Mundo. (1999). Manual de Historia de Colombia, t l. Bogotá: Editorial Tercer Mundo. | |
dc.relation | Educar, Cultura Recreativa. (1999). Colombia. Que linda eres. T. 11. Bogotá: Educar, Cultura Recreativa. | |
dc.relation | El Tiempo. (2001). Nuestro Patrimonio. 100 tesoros de Colombia. Bogotá: El Tiempo. | |
dc.relation | Encina, J. (1926). Monografía de Victoria Macho. Madrid: Editorial Victoria. Talleres España. | |
dc.relation | Gil Tovar, F. (1975). Los primeros pintores criollos. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Gil Tovar, F. (1975). Un arte para la propagación de la fe. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Gil Tovar. F. (1997). El Arte Colombiano. Bogotá: Plaza y Janes Editores. | |
dc.relation | Gobernación de la Guajira. (2001). La Guajira, punto fantástico. Guía Turística. Riohacha: Gobernación de la Guajira. | |
dc.relation | Gómez de Chaves, M .l. y Botero de Angel, M. (1991 ). Manual para inventario. Bogotá: Colcultura. Editorial Escala. | |
dc.relation | Herrera, A. (1994, diciembre). Amazonas y Orinoco, su memoria en Piedra. En Revista Lámpara, 125(32). | |
dc.relation | Instituto de Cultura y Turismo. (s.f.). Departamento del Caquetá. Bogotá: Instituto de Cultura y Turismo. | |
dc.relation | Londoño Vélez, S. (2001 ). Arte colombiano, 3500 años de historia. Bogotá: Banco de la República. Villegas Editores. | |
dc.relation | Mantilla Trejas, E., y Mantilla Trejas, H. (1998). Vichada, donde la sabana se convierte en selva. Fondo Mixto para la Promoción de la Cultura y las Artes del Vichada. | |
dc.relation | Ministerio de Cultura. (1997). Monumentos Nacionales de Colombia. Catálogo Época Colonial. Ministerio de Cultura. | |
dc.relation | Ministerio de Cultura. (1997). Monumentos Nacionales de Colombia. Catálogo Siglo XIX. Bogotá: Ministerio de Cultura. | |
dc.relation | Ministerio de Educación Nacional. El desarrollo humano como base de los indicadores de logro. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Publicaciones. | |
dc.relation | Mon, F. (1971 ). Victoria Macho. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Dirección General de Bellas Artes. | |
dc.relation | Montaña Cuéllar, J. (1995). Restauración del Puente Navarro. Villa de San Bartolomé de las Palmas, Honda. 1995. Instituto Nacional de Vías. Subdirección de Monumentos Nacionales. | |
dc.relation | Museo de Museos Colsubsidio. (2001 ). Colombia Rupestre, Colombia prehispánica. Bogotá: Colsubsidio. | |
dc.relation | Ortiz Guzmán, L. y Páez Ortiz, R. (1986). Chiquinquirá, pasado y presente. Bogotá: Editorial Lito. | |
dc.relation | Patricia Plana Editores. (2004). El Cesar, tierra de promisión. Patricia Plana Editores. | |
dc.relation | Pérez Rojas, R. (1997). Arte rupestre, Petroglifos del Caquetá. Bogotá: Visión Artística Actual. Bogotá. | |
dc.relation | Primer Festival de Arte Estudiantil. 1989. Reseña Histórica del Arte en el Atlántico. Teatro Abierto de Barranquilla. | |
dc.relation | Prolibros. (1999). Colombia. Bogotá: Editorial Quinta. | |
dc.relation | Real Academia de la Lengua. Diccionario de la Lengua Española. En http:l(buscon.rae.es(drael/ | |
dc.relation | República de Colombia. Congreso Nacional. (1995). Tu Cesar. ProvinCia, expresión y desarrollo. Bogotá: Servigraf. | |
dc.relation | Rubiano Caballero, G. (1975). Paisajistas y Costumbristas. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Rubiano Caballero, G. (1975). Pintura y Escultura a mediados de/siglo XIX y primeras décadas defs¡gfo XX. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Rueda, J. y Gil Tovar. F. (1975). Reflejos del s. XVI. En Historia del Arte Colombiano. Bogotá: Editorial Salvat. | |
dc.relation | Salazar, R. (2003) El Valle del Cauca y sus 42 Municipios. Cali: Imprenta Impresa Feriva. | |
dc.relation | Saldarriaga Roa, A. (1988). Monumentos Nacionales de Colombia. La huella, la memoria y la historia. Bogotá: El Ancora Editores. | |
dc.relation | Secretaría de Cultura y Turismo. San José del Guaviare. (2006). Guaviare. Guía Cultural y Turística del Departamento. Secretaría de Cultura y Turismo. San José del Guaviare. | |
dc.relation | Somos Editores y El País. (1988). Así es el Valle del Cauca. | |
dc.relation | Toro, L. M. (1998). Ensayo. En http://www.colarte.com/recuentos/PRECOLOMBINO/EnsayoLMT.htm. | |
dc.relation | Toro, L. M. (s.f.). Arte precolombino. En http://www.colarte.com/recuentos/PRECOLOMBINO/Ensayo LMT.htm | |
dc.relation | Universidad de Antioquia. (1996). Rodrigo Arenas Betancourt, el Maestro. Editorial Colina. Medellín. | |
dc.relation | Universidad de Caldas. (1995). G. Botero Escultor. Manizales: Formas Impresos. | |
dc.relation | Urbina, F. (1986). Amazonia, naturaleza y cultura. Bogotá: Banco de Occidente. | |
dc.relation | Villegas Editores. (1998). Botero, esculturas. Bogotá: Villegas Editores. | |
dc.relation | Villegas Editores. (2004). Homage Negret. Bogotá: Villegas Editores. | |
dc.relation | Arteguia: http://www.arteguias.com/diccionario.htm | |
dc.relation | ColArte: http://www.colarte.arts.co/colarte | |
dc.relation | Diccionario de la Lengua Española: http://rae.es/drael/ | |
dc.relation | Mapas: www.mapas.com.co | |
dc.relation | Todo cultura: http:/ /www. todacultura .com/movimientosartisticos/abstraccionismo. htm | |
dc.relation | Wikipedia: www.wikipedia.com | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.source | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.source | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.title | Arte público y pedagogía | |
dc.type | Generación de Nuevo Conocimiento: Libro resultado de investigación | |