dc.contributorUniversidad Santo Tomas
dc.creatorRodríguez Almanza, Clara Liliana
dc.date.accessioned2022-02-01T13:06:41Z
dc.date.available2022-02-01T13:06:41Z
dc.date.created2022-02-01T13:06:41Z
dc.date.issued2022-02-01
dc.identifierRodríguez Almanza, C.L., (2022). El Perdón en la Escuela: Un Aporte a la Construcción de Paz. [Tesis de maestría]. Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia. Repositorio Institucional
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/42868
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThere are many peace initiatives that sprout in the midst of societies in conflict armed, seeking in some way to help mitigate this and build what many yearn for, the peace. Different actors have promoted the search for peace and the school has not been oblivious to this, from there efforts are made to contribute to the construction of peace. The present work is a commitment to this contribution from the educational field through the understanding of forgiveness as an important act in the reconstruction of the social fabric that is broken by the damage; Yes OK It is from the national point of view and the peace process that mention has been made of forgiveness, which is here is that the school becomes a space for a possible culture of forgiveness that lead to understand and respond to the damage no longer from revenge but from forgiveness; that school responds to the times we live in and to the hope of a different country from the recent peace process. Difficult yes, but not impossible, there are many achievements in school that can be expected when forgiveness begins to circulate in this realm, lives transformed of children and young people devastated by violence; the promotion of another way of understanding the damage. However, its limits will also be many, one of them the understanding of forgiveness in terms of the unforgivable, in a society that has lived immersed in more than fifty years of conflict.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría en Filosofía latinoamericana
dc.publisherMaestría Filosofía latinoamericana
dc.relationAgís, M. (2003). La responsabilidad como desafío filosófico. Hermenéutica y responsabilidad. Homenaje a Paul Ricoeur. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
dc.relationAlcaldía Mayor de Bogotá (2008). Cartilla Escuela de no violencia y paz. Bogotá territorio de paz Red Distrital de Reconciliación Secretaría de Gobierno.
dc.relationArendt, H. (2009). La condición Humana. Paidós.
dc.relationBárcena, F. (S/f) Pedagogía de la memoria y transmisión del mundo. Notas para una reflexión” artículo Grupo de Investigación Validado UCM-CAM sobre Cultura Cívica y Políticas Educativas (Referencia: 930768)
dc.relationBiblia Reina Valera. (2000). Sociedades Bíblicas Unidas.
dc.relationBuitrago, A., Giraldo, C., López, E., Niño, A. (2017). El perdón: difícil posibilidad. Ediciones USTA.
dc.relationCartilla Política Pública de Juventud 2006-2016, Bogotá sin Indiferencia. Decreto 482 (2006) Alcaldía Mayor de Bogotá.
dc.relationCartilla Proyecto de Educación para la Ciudadanía y la Convivencia, PECC (2014). Secretaria de Educación del Distrito.
dc.relationCasarotti1 E. (2012). El hombre capaz: Claves antropológicas del pensamiento ético y político de P. Ricoeur (Archivo PDF) Universidad Católica del Uruguay. Web: file:///C:/Users/germa/Downloads/3316-13850-1-PB%20(1)
dc.relationCastro, C., Merchán, J., Ortega, P. y Vélez, G. (2015). Pedagogía de la memoria para un país amnésico. Universidad Pedagógica Nacional
dc.relationCEDAL (2013). Educación para la paz: Reflexiones y vivencias como contribución al posconflicto. Cartilla Metodológica No. 8.
dc.relationCEID (2016) Escuela Territorio de Paz. FECODE
dc.relationCepeda H., Juan. et al. (2017). Para una ontología de la violencia. Paisaje y mestizaje en la comprensión integral del conflicto que piensa un posconflicto desde las Humanidades. En: El camino hacia la paz: investigaciones sobre la violencia y la paz en Colombia. Ediciones USTA.
dc.relationCrespo, M. (2003). El Perdón Una Investigación Filosófica. Madrid: Ediciones Encuentro.
dc.relationCVNE Centro Virtual de Noticias de la Educación, (2014,9 de abril). http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-340220.html
dc.relationDerrida, J. (2003). El siglo y el perdón. Ediciones de la Flor.
dc.relationFreire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido. México, Siglo XXI.
dc.relationGamboa, C. (2004). El perdón y la reconciliación: dos medidas restaurativas para enfrentar el pasado. Estudios Socio jurídicos, Volumen 6 numero 1, enero-junio. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124- 05792004000100003
dc.relationGarrido, E. (2008). El perdón en procesos de reconciliación: el mecanismo micro político para la convivencia. Volumen 13, numero 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2887308
dc.relationGarzón, L. (2006) Programa Jóvenes Sin Indiferencia Política Pública de Juventud Bogotá D.C. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles312490_archivo_pdf_plan_decenal.pdf
dc.relationHerrera Restrepo, D. (2002) La persona y el mundo de su experiencia. Contribuciones para una ética fenomenológica. Universidad San Buenaventura.
dc.relationHerrera, M, Merchán J. (2012) Pedagogía de la memoria y enseñanza de la historia reciente. https://www.researchgate.net/publication/255983260
dc.relationHoyos, G, (23 de octubre de 2012). El perdón de lo imperdonable. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-12327159 https://books.google.com.co/books/about/LOS_DIOSES_INCAS.html?id=BMlQDwAA QBAJ&redir_esc=y
dc.relationJankelevitch, J. (1999). El perdón. Barcelona, España: Seix Barral
dc.relationLey de víctimas (2011). República de Colombia. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/caminosParaLaMemoria/desc argables/ley1448.pdf
dc.relationLópez, C., Seiz, D., Gurpegui, J. (2008). Para una Filosofía de la memoria. Entrevista al profesor Reyes Mate en la revista Con-Ciencia Social, n. 12 pp. 101- 120 file:///C:/Users/germa/Downloads/Dialnet-ParaUnaFilosofiaDeLaMemoria-2782489.pdf
dc.relationMadrid G, M. (2008). Sobre el Concepto de perdón en el pensamiento de Hanna Arendt (Praxis Filosófica, núm. 26, enero-junio http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=209014645007
dc.relationMargalit, A. (2002). La ética del recuerdo. Barcelona.
dc.relationMedina, E. (2008). El Perdón, Virtud Política: en torno a Primo Levi. Anthropos.
dc.relationMEN-Ascofade. (2003). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas.
dc.relationMeza, R, J. (2008). Narración y Pedagogía: elementos epistemológicos, antecedentes y desarrollos de la pedagogía narrativa. Actualidades Pedagógicas, (51), 59-72.
dc.relationMinisterio de Educación Nacional (2004). Cartilla Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas.
dc.relationNarváez, L. Comunicación personal, 12 de septiembre de 2016.
dc.relationNussbaum, M, (2008). Paisajes del pensamiento. La inteligencia de las emociones. Paidós Ibérica.
dc.relationNussbaum, M, (2015). La ira y su contrario. Conferencia Universidad de Antioquia.
dc.relationONU. (2000). Resolución 52/15 aprobada. http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/RES/52/15
dc.relationOré, H. (2013). Los Dioses Incas. Tres puntos editores.
dc.relationOtavo, K. (2011). La antropología del perdón en Paul Ricoeur (tesis de pregrado). https://repository.javeriana.edu.co/browse?type=author&value=Otavo%20Torres,%20Je nny%20Karolina
dc.relationRettberg, A. (2006). Buscar la paz en medio del conflicto: Un propósito que no da tregua. Un estudio de las iniciativas de paz en Colombia (desde los años noventa hasta hoy). Ediciones Uniandes.
dc.relationReyes Mate, M. (2006). El Bien y el Mal en la Escuela. El Periódico. Recuperado de http://www.elperiodico.com/es/opinion/20061126/el-bien-y-el-mal-en- la-escuela5404516
dc.relationReyes Mate, M. (2016). Ciudadanos y no súbditos, Guía en la ciudad democrática. Universidad Santo Tomás.
dc.relationRicoeur, P. (2000) La Memoria, la historia y el olvido. Recuperado de http://mastor.cl/blog/wpcontent/uploads/2015/08/RICOEUR-P.-La-memoria-la-historia-el-olvido-LAV.pdf
dc.relationRicoeur, P. (2004). Finitud y culpabilidad. Madrid, Trotta.
dc.relationRodríguez, J. (2012) El perdón y la filosofía. (Tesis de maestría). http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/4329/79986204- 2012.pdf?sequence=1
dc.relationRodríguez, J. (2012) El perdón y la filosofía. (Tesis de maestría). http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/4329/79986204- 2012.pdf?sequence=1
dc.relationSalamanca, M.y otros (2016). Guía para la implementación de la Cátedra de paz. Bogotá: Santillana. Web: http://santillanaplus.com.co/pdf/cartilla-catedra-de-paz.pdf
dc.relationSchumacher, C. (2002) Hacia una cultura (política) del Perdón. Cultura política y perdón. Colección de Textos de Ciencias Humanas, Universidad del Rosario.
dc.relationSED Bogotá. (2015). Abrir nuevas ventanas para sembrar la paz, una ciudadanía que construye. Recuperado de ehttp://www.educacionbogota.edu.co/es/?option=com_ content&view=article&id=362: generacion-de-paz&catid=26: participación
dc.relationTrejos, I. (2008). Para resolver dificultades…y crear. Al tablero No 44
dc.relationValcárcel, A. (2010). La memoria y el perdón. España: Herder.
dc.relationVilla, L. (2015). El perdón en el plano humano: Entre el amor y el diálogo. Revista Praxis Filosófica, Nueva serie, No 41
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución 2.5 Colombia
dc.titleEl Perdón en la Escuela: Un Aporte a la Construcción de Paz


Este ítem pertenece a la siguiente institución