dc.contributorGüiza, Willian
dc.creatorAlvarado, Ruth
dc.date.accessioned2020-03-13T17:18:46Z
dc.date.available2020-03-13T17:18:46Z
dc.date.created2020-03-13T17:18:46Z
dc.date.issued2020-02-07
dc.identifierAlvarado Robles, Ruth. (2020). Fortalecimiento de las competencias ciudadanas a través de la mediación escolar como herramienta para la resolución de conflictos en los estudiantes del grado cuarto primaria del instituto politécnico monseñor Manuel Sorzano González del municipio de Málaga Santander. [Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás] Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/22105
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractTraining for the exercise of citizenship is understood as a challenge for the school and for Colombian society, because to achieve a true exercise of citizenship it is necessary to make sociocultural changes that convert the memorization of contents into critical pedagogical processes and where the Pedagogical practice demonstrates a continuing concern for the meaning of what is taught. Learning to be good citizens is a matter for everyone, as it is necessary for harmonious coexistence in the home, school, home and everywhere. The human being must not limit himself to being a man only, he must give himself to the world as a social being, to be able to form a family, with the obligations of living in respect, responsibility and commitment. Taking into account the importance of citizen training in daily life and starting from direct observation in the Monseñor Manuel Sorzano González Polytechnic Institute College of the municipality of Málaga Santander, a program for the strengthening of citizen competencies was implemented in the axis of the coexistence and peace, since the primary need arose in the fourth grade in which the low coexistence and integration of the children of this course and also of the teachers in charge of the different areas, was shown as a problem to be solved.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Filosofía y Educación Religiosa
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAcodesi (2003). La Formación Integral y sus Dimensiones: Texto Didáctico. Colección Propuesta Educativa No. 5. abril de 2003. ISBN: 97131-7-3
dc.relationAyala, E. (2018). Propuesta pedagógica para el desarrollo de competencias ciudadanas desde la formación en mediación escolar en una institución oficial del municipio de San Gil. Universidad Industrial de Santander. Maestría en Pedagogía Recuperado de: http://noesis.uis.edu.co/bitstream/123456
dc.relationBarrera, D. (2011). Análisis de contextos sociales y su incidencia en el desarrollo de competencias ciudadanas en estudiantes de undécimo grado de Santa Marta. Recuperado de: https://revistas.unisimon.edu.co › psicogente › article › download
dc.relationBarrios, Sonia y Tavera, Sonia. 2015. Aplicabilidad de la conciliación como mecanismo de fortalecimiento de la convivencia escolar según la ley 1620 de 2013. Universidad Autónoma de Bucaramanga. Bucaramanga, Colombia.
dc.relationBernal Torres, C. A. (2010). Metodología de la Investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales (Tercera Ed). Editorial Prentice Hall.
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.titleFortalecimiento de las competencias ciudadanas a través de la mediación escolar como herramienta para la resolución de conflictos en los estudiantes del grado cuarto primaria del instituto politécnico monseñor Manuel Sorzano González del municipio de Málaga Santander


Este ítem pertenece a la siguiente institución