dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-2327-4947
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-2770-3078
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?user=I_RekVUAAAAJ&hl=es&oi=ao
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?user=NLwQcvUAAAAJ&hl=es&oi=ao
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001344193
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001340205
dc.creatorNeme Chaves, Samir Ricardo
dc.creatorRodríguez González, Liliana
dc.date.accessioned2020-06-09T16:41:31Z
dc.date.accessioned2022-09-28T14:25:23Z
dc.date.available2020-06-09T16:41:31Z
dc.date.available2022-09-28T14:25:23Z
dc.date.created2020-06-09T16:41:31Z
dc.date.issued2013-11-04
dc.identifierNeme, S., & Rodríguez-González, L. (2013). Consumo simbólico: una perspectiva sociocultural en la comprensión del comportamiento del consumidor. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 6 (2), 27-33.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/23915
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3658896
dc.description.abstractThis paper aims to provide additional elements in understanding consumer behavior, through the analysis of several variables that are beyond the traditional approach from the perspectives that reflect consumption as a process guided in a exclusively rational way. The consumer can no longer be understood as a set of static personal characteristics, needs, motivations or attitudes that are related in the same way if you are exposed to a context of purchase and consumption; on the contrary, the culture must be included as a relevant variable that inevitably permeates the whole process and turns products into signs and meanings that serve as means to make sense of the social and psychological consumer. It is therefore important to study the consumer from a sociocultural perspective that allows for the existence of different types of consumption that are classified according to the meaning they have for those who consume culturally. Thus, the existence of statutory consumption, conspicuous consumption, hedonic consumption and consumer identity constitute new areas of interest for the understanding of consumption as an excuse to build social relationships, rather than the simple satisfaction of basic needs. This is what is known as symbolic consumption. Keywords: Symbolic consumption, statutory consumer, conspicuous consumption, hedonic consumption, consumer identity, sociocultural.
dc.relationAlonso, L., & Callejo, J. (1994). Consumo e individualismo metodologico: Una perspectiva crítica. Política y sociedad, 16, 111-134
dc.relationAparicio, A. (2009). Felicidad y aspiraciones crecientes de consumo en la sociedad postmoderna. Revista Mexicana de Sociología, 71(1), 131-157.
dc.relationArévalo, E. (2010). Consumo simbólico en la configuración de estilos de vida de los tweens. AD- minister, 16, 103- 117
dc.relationBarbosa, L. (2003). Marketing etnográfico: colocando a etnografia em seu devido lugar. RAE- Revista de Administração de Empresas, 43(3), 100-105.
dc.relationBa firinci, Ç. (2011). Sembol k tüket m ve tüket m öyküler n n hermeneut k yakla imla yorumlanmasina l k n b r uygulama. International Journal of Economic and Administrative Studies, 4(7), 184-209
dc.relationBaudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo, sus mitos, sus estructuras. Madrid: Siglo XXI de España Editores, S.A.
dc.relationBautista, L., & Garcés, A. (2008). Lo que carga una cartera: Estudio sobre factores sociales y comunicacionales convergentes en la decisión de compra de carteras entre usuarias colombianas. (Trabajo de grado inédito). Facultad de Comunicación Social y Lenguaje.Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.
dc.relationBermudez, E. (Septiembre, 2001). Consumo cultural y representación de identidades juveniles. (Ponencia presentada en el Congreso LASA celebrado en la ciudad de Washington D.C.). Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos, Universidad del zulia. Maracaibo, Venezuela
dc.relationBermudez, E. (2008). Malls: Territorios y objetos de consumo simbólico en la construcción de representaciones de identidades juveniles. (Un estudio cualitativo sobre algunos grupos de jóvenes en la ciudad de Maracaibo, Venezuela). Revista Argentina de Sociología, 6(11), 96-120
dc.relationChan, E., & Mukhopadhyay, A. (2010). When choosing makes a good thing better: temporal variations in the valuation of hedonic consumption. American Marketing Association, 47, 497-507.
dc.relationChen, H.-S., & Tsai, P.-H. (2010). Study on influences of characteristic of luxury goods, impulsive characteristic and vanity on purchase intention of luxury goods. Marketing Review, 7(4), 447-470.
dc.relationinjarevi , M., & Ali , A. (Enero, 2012). To seek a status or to make a call?! interplay of materialism, reference group influences and status consumption. En,Conference Proceedings: International Conference Of The Faculty Of Economics Sarajevo (ICES) (pp. 592-607).
dc.relationDubois, D., Rucker, D., & Galinsky, A. (2012). Super Size Me: Product Size as a Signal Status. Journal of Consumer Research, 38, 1047- 1062.
dc.relationEastman, J., & Eastman, K. (2011). Perceptions of status consumption and the economy. Journal of Business & Economics Research, 9(7), 9-19.
dc.relationFenollar, P. (2003). Estilos de vida: Paradigmas del mercado. (Tesis doctoral). Universidad complutense de Madrid. Recuperado de: http://www.ucm.es/BUCM/tesis/cps/ ucm-t27084.pdf
dc.relationFenollar, P., & Ruiz, S. (2002). Efectos de los medios de comunicación, la imagen social de la publicidad y los otros en el consumo simbólico. Documento de trabajo. Universidad de Murcia
dc.relationGranot, E., Russell, l., & Brashear-Alejandro, T. (2013). Populence: exploring luxury for the masses. Journal of Marketing Theory and Practice, 21(1), 31-44.
dc.relationHeffetz, O. (2007). Conspicuous Consumption and Expenditure Visibility: Measurement and Application. (Tesis doctoral). Cornell University. New York, EEUU. Recuperado de: http://forum.johnson.cornell.edu/faculty/ heffetz/papers/consp.pdf
dc.relationHeffetz, O. (2011). A test of conspicuous consumption: visibility and income elasticities. The Review of Economicsand Statistics, 93(4), 1101-1117.
dc.relationHenao, O., & Cordoba, J. (2007). Comportamiento del consumidor, una mirada sociológica. Entramado, 3(2), 18- 29.
dc.relationHuber, L. (2002). Consumo, cultura e identidad en el mundo globalizado. estudios de caso en los Andes. Lima: IEP.
dc.relationvory, C., & Genus, A. (2010). Symbolic consumption, signification and the ‘lock out’ of electric cars, 1885-1914. Business History, 52(7), 1107–1122
dc.relationJimenez, J. (2008). La moda y la clase social en la era de consumo. (Tesina). Universitat autónoma de BarcelonaDepartament de sociologia. Recuperado de: http:// www.recercat.cat/bitstream/handle/2072/12295/Tesina.pdf?sequence=1
dc.relationKai-Uwe, H. (2007). El consumo como cultura. Una perspectiva teórica sistémica. Estudios sociológicos, 25(3), 709-729
dc.relationKaranika, K., & Hogg, M. (2010). The interrelationship between desired and undesired selves and consumption: The case of Greek female consumers’ experiences. Journal of Marketing Management, 26(11/12), 1091–1111.
dc.relationLarsen, G., Lawson, R., & Todd, S. (2010). The symbolic consumption of music . Journal of Marketing Management, 26(7/8), 671-685.
dc.relationLee, J., & Shrum, L. (2012). Conspicuous Consumption versus Charitable Behavior in Response to Social Exclusion: A Differential Needs Explanation. Journal of Consumer Research, 39, 530-544
dc.relationLeriche, C., & Caloca, O. (2007). ¿Homo economicus vs. homo creencial? Prolegómenos de una teoría del error . Análisis económico, 22(51), 157-178.
dc.relationLuna-Arocas, R. (2001). El consumo y la identidad: un proceso de autocreación. Investigación y marketing, (70), 6-15.
dc.relationMajic, O., & Majic, H. (2011). Case study of gucci vs. guess the failure of brand strategies that rely on veblen’s conspicuous consumption. International Journal of Magement Cases, 9, 132-140.
dc.relationMárquez, A. (2011). Análisis Del Consumo Responsable Del Agua Como Servicio Publico en la ciudad de Bogotá desde la perspectiva de consumo simbólico. (Tesis inédita de maestría). Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Bogotá, Colombia.
dc.relationMunita, R. (2007). El sentido del consumo en los jovenes. (Tesis de maestría). Universidad Católica de chile. Recuperado de: http://www7.uc.cl/sociologia/download/ El%20sentido%20del%20consumo%20en%20los%20 jovenes.pdf
dc.relationMuniz, A., & O’Guinn, T. (2001). Brand comunity. Journal of Consumer Research, 27, 412-432
dc.relationMuñoz, Y. (2004). La satisfacción del consumidor en las experiencias hedonistas. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, (33), 52-67.
dc.relationNeme, S. (2013). Eficacia de tácticas de influencia basadas en la coherencia, el compromiso y los significados culturales para el favorecimiento en la intención de conducta proambiental asociada al consumo de servicios públicos en hogares bogotanos. (Tesis inédita de Maestría). Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Bogotá, Colombia
dc.relationO’Shaughnessy, J., & O’Shaughnessy, N. (2002). Marketing, the consumer society and hedonism. European Journal of Marketing, 36(5/6), 524-547.
dc.relationPadrón, C., & Barreto, I. (2011). Representaciones sociales asociadas al consumo hedónico de alimentos en restaurantes. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(3), 487-496
dc.relationPáramo, D. (2004). El Fenómeno de Consumo y el Consumo en Marketing. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 11(34), 221-250
dc.relationPáramo, D. (2011). Mundos simbólicos. Pensamiento & Gestión, (31), 7-10.
dc.relationPaz, S. (2004). Los jovenes y la redefinición local del consumo. Última década, (21), 105-117.
dc.relationPodoshen, J., & Andrzejewski, S. (2012). An examination of the relationships between materialism, conspicuous consumption, impulse buying, and brand loyalty. Journal of Marketing Theory and Practice, 20(3), 319-333
dc.relationSchnettler, B., Cid, E., Miranda, H., Sepúlveda, J., & Denegri, M. (2010). Etnocentrismo y efecto del pais de origen en la compra de arroz en supermercados de las ciudades de los ángeles y temuco, Chile. Panorama Socioeconómico, 28(40), 18-32.
dc.relationSchnettler, B., Miranda, H., Sepúlveda, J., & Denegri, M. (2011). Efecto del país de origen en la compra de ázucar en supermercados del sur de Chile. Agroalimentaria, 17(33), 85-94
dc.relationSouiden, N., M’saad, B., & Pons, F. (2011). A Cross-Cultural Analysis of Consumers’ Conspicuous Consumption of Branded Fashion Accessories. Journal of International Consumer Marketing, 23, 329-343
dc.relationSunkel, G. (2006). El consumo cultural en América Latina. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
dc.relationSweet, E. (2011). Symbolic Capital, Consumption, and Health Inequality . American Journal of Public healt, 101(2), 260-264.
dc.relationTuyet Mai, N., & Tambyah, S. (2011). Antecedents and consequences of status consumption among urban vietnamese consumers. Organizations and Markets in Emerging Economies, 2(1), 75-98
dc.relationValenzuela, B., Ester, J., Marques de Mello, C., & Vieira, F. (2009). Consumidores: Una reflexión sobre los aspectos de la cultura de consumo. Revista de administraçâo da Unimep, 7(1), 105-121
dc.relationVeblen, T. (2000). Teoría de la clase ociosa ( 6ª. ed.). Argentina: elaleph.
dc.relationWoods, W. (1960). Psychological dimensions of consumer decision. Journal of Marketing, 24(3), 15-19
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleConsumo simbólico: una perspectiva sociocultural en la comprensión del comportamiento del consumidor
dc.typeGeneración de Nuevo Conocimiento: Artículos publicados en revistas especializadas - Electrónicos


Este ítem pertenece a la siguiente institución