dc.contributor | Reyes Albarracín, Fredy Leonardo | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0001-5297-8404 | |
dc.contributor | https://scholar.google.es/citations?user=U3s_FXsAAAAJ&hl=es | |
dc.contributor | https://scholar.google.es/citations?user=U3s_FXsAAAAJ&hl=es | |
dc.creator | Ballén González, Ana María | |
dc.creator | Urrego Gaitán, Laura Alejandra | |
dc.date.accessioned | 2020-02-04T15:38:40Z | |
dc.date.available | 2020-02-04T15:38:40Z | |
dc.date.created | 2020-02-04T15:38:40Z | |
dc.date.issued | 2020-01-22 | |
dc.identifier | Ballén, A. y Urrego, L. (2020). Narrativas criminales y su incidencia en los procesos de mediación social: El mito del héroe popular desde la crónica y el cine colombiano (Trabajo de pregrado). Universidad Santo Tomás. Bogotá, Colombia. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/21406 | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | Throughout history, ways of managing everyday practices have made possible to establish a frame of reference to study the cultural phenomena that are expressed in it. Crime and culture, understood as mechanisms of understanding social dynamics, allow us to understand the conflicts of contemporary Colombian society, being represented from multiple perspectives within the Cultural Industry scenario. These products have modified within society the existing perceptions of reality, shaping new dynamics, from which the collectivities have understood the different components of the structures that make up reality, and in turn, have configured different patterns of relationship of themselves, not only with their environment, but also with their peers, transforming the practices of bonding and communication among them, in addition to their processes of cultural and political understanding. That is why the bet of this work focuses on the identification and problematization of the conflicts that arise between the popular and institutional criminal narrative, taking into account what is established within the popular tradition as the typical practices of banditry during the twentieth century in Colombia and, on the other hand, what is formally understood as crime within the institutional framework, (specifically in the Police and Military Forces), acting as a legitimizing and punitive entity of criminal narratives within social systems, perceiving crime as a social phenomenon that is subject to laws and norms, and which, therefore, determines the senses of the duty to be of the subject within a specific context. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Comunicación Social | |
dc.publisher | Facultad de Comunicación Social | |
dc.relation | Banco de la República. (s.f). La Prensa en Colombia. Recuperado de: https://enciclopedia.banrepcultural.org/index.php?title=La_Prensa_en_Colombia | |
dc.relation | Banco de la República. (s.f). La historia del periodismo en Colombia. Recuperado de: http://enciclopedia.banrepcultural.org/index.php?title=Historia_del_Periodismo_en_Colombi a | |
dc.relation | Banco de la República. (s.f). Los medios de comunicación. Recuperado de: http://enciclopedia.banrepcultural.org/index.php?title=Los_medios_de_comunicaci%C3%B3 n | |
dc.relation | Banco de la República. (s.f). La radio en Colombia. Recuperado de: http://enciclopedia.banrepcultural.org/index.php?title=La_radio_en_Colombia_-_historia | |
dc.relation | Benjamin, W. (1936). El narrador. Santiago de Chile : Metales pesados. | |
dc.relation | Cacua Prada, A. (1968). Historia del periodismo colombiano. Bogotá. | |
dc.relation | Canclini, N. (2004). ¿De qué estamos hablando cuando hablamos de lo popular?. Diálogos en la acción, primera etapa. | |
dc.relation | Caracol Radio Online. (2007). El escritor Fernando Vallejo renuncia a la nacionalidad colombiana. Recuperado de: https://caracol.com.co/radio/2007/05/07/nacional/1178523900_423741.html | |
dc.relation | Claver, P. (1993). Bueno pero malo. Bogotá. Editorial Planeta. | |
dc.relation | Claver, P. (2011). El mito de Siete Colores: Seis relatos en torno al bandolero Efraín González. Bogotá. Collage Editores. | |
dc.relation | Colín, J., & Miller, C. (2016). La literatura como recurso existencial en el neopolicial latinoamericano: "La neblina del ayer" y "Adiós, Hemingway" de Leonardo Padura Fuentes. Rocky Mountain Review, 70(1), 34-44. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/24898566 | |
dc.relation | Comisión Nacional de Televisión de Colombia, ed. (2009). «Modalidades actuales de la Televisión en Colombia». Archivado desde el original el 17 de marzo de 2010. Recuperado de: https://web.archive.org/web/20100317115558/http://www.comminit.com/en/node/149841 | |
dc.relation | Gramsci, A. (1975). Cuadernos de la Cárcel. Giulio Einaudi. Italia. | |
dc.relation | Higuita, A. & López, N. (2012). Memoria e imagen: Cine documental en Colombia, 1960- 1993 (Tesis de pregrado). Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia. | |
dc.relation | Horkheimer, M., & Adorno, T. (1944). Dialéctica de la ilustración (pp. 166-172). Editorial Akal. | |
dc.relation | Lamuedra Gravan, M. (2006). Las Narrativas Populares Mediáticas en la "Esfera Pública Popular": estudio comparativo de la incidencia de Historias de Famosos en España y Gran Bretaña. Recuperado de: http://ebookcentral.proquest.com/lib/bibliotecaustasp/detail.action?docID=3169520 | |
dc.relation | Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. (pp.111-115). Editorial G. Gillin. | |
dc.relation | Martín-Barbero, J. (2002). Oficio de cartógrafo: Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. (pp. 156). Santiago de Chile. Fondo de cultura económica. | |
dc.relation | Martín-Serrano, M. (2004). La producción social de la comunicación. Madrid: Alianza Editorial. | |
dc.relation | Marx, K. (1974). Ideología alemana. Barcelona, España: Ediciones Grijalbo. | |
dc.relation | Marx, K. (1980). Contribución a la crítica política. México: Siglo XXI editores. | |
dc.relation | Mayolo, C. & Ospina, L. (1978). Manifiesto de la Porno-miseria. Archivo de Luis Ospina. París | |
dc.relation | Melo, Jorge Orlando. (1978). COLOMBIA HOY. Perspectivas hacia el siglo XXI. TM Editores. Colombia | |
dc.relation | M. Rosental y P. Iudin. (1946). Diccionario filosófico marxista. Ediciones Pueblos Unidos, Montevideo, páginas 205-207. | |
dc.relation | Murillo, H. (2001). La voz y el criminal. Una lectura de la Virgen de los sicarios de Fernando Vallejo. Cuadernos de Literatura, Vol. 7 (No. 13-14), págs. 241-249. | |
dc.relation | Montagut, E. (2017). La legitimidad en política. Recuperado de: https://www.nuevatribuna.es/opinion/eduardo-montagut/legitimidad- politica/20170227160634137192.html | |
dc.relation | Orozco Gómez, G. (1996). Televisión y audiencias: Un enfoque Cualitativo. Editorial de la Torre. Madrid. Recuperado de: https://books.google.com.mx/books?id=T27ssnbDo3EC&printsec=frontcover&dq=inauthor: %22Guillermo+Orozco+G%C3%B3mez%22&hl=es&sa=X&ei=lwULUpmkDcbK2AX_7IC wBw#v=onepage&q&f=false | |
dc.relation | Otero Muñoz, G. (1936). Historia del periodismo en Colombia, Bogotá: Biblioteca Aldeana de Colombia. | |
dc.relation | Pareja, R. (1984). Historia de la radio en Colombia: l929-l980. Servicio colombiano de comunicación social, Bogotá, 1984 | |
dc.relation | Parsons, T. (1999). El sistema social . Madrid: Alianza Editorial. | |
dc.relation | Pécaut, D. (1987). Orden y Violencia . Bogotá: Siglo veintiuno editores. | |
dc.relation | ProImagenes Colombia. (2016). Crónica Roja. Recuperado de: http://www.proimagenescolombia.com/secciones/cine_colombiano/peliculas_colombianas/pe licula_plantilla.php?id_pelicula=1995 | |
dc.relation | Redacción el Tiempo. (1999). SIGLO XX EN EL TIEMPO. AÑO. 1960. El Tiempo. Recuperado de: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-951274 | |
dc.relation | Rodríguez, J. (s.f). Novela colombiana - sitio virtual- Universidad Javeriana. Recuperado de:https://www.javeriana.edu.co/narrativa_colombiana/contenido/bibliograf/jar_narrativacol/i ntro.html | |
dc.relation | Rodríguez, F. (2016). Cine, poder e historia: la representación y construcción social del indígena en el cine ficción venezolano durante la década de los años 80. Revista Campos, v. 4 (n. 1), págs. 11-31. | |
dc.relation | Sánchez, G., & Meertens, D. (1983). Bandoleros, gamonales y campesinos. El caso de la violencia en Colombia. Bogotá: El Áncora Editores. | |
dc.relation | Semana.com. (2007). A su estilo, con humor negro, el escritor Fernando Vallejo renuncia a la nacionalidad colombiana. Recuperado de: https://www.semana.com/on-line/articulo/su- estilo-humor-negro-escritor-fernando-vallejo-renuncia-nacionalidad-colombiana/85395-3 | |
dc.relation | Spicer, A. (2002). Film Noir. Longman, London. | |
dc.relation | Tonkonoff, S. (2012). La Cuestión Criminal. Ensayo de (re)definición. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 35 (3). | |
dc.relation | Valderrama, J. (2016). El crimen en la novela negra latinoamericana “entre la fascinación y la memoria”. Poligramas. (No. 42), págs.: 75-93. doi:10.25100/poligramas.v0i42.4421 | |
dc.relation | Vid. A. Gramsci, Cartas a Yulca, Barcelona, ed. Crítica, 1989 (Ed. de M. Paulesu, y Prólogo de F. Fernández Buey). | |
dc.relation | Zierer, E. (2004). Entre valores y antivalores. Universidad Nacional de Trujillo. Trujillo, Perú. Recuperado de: https://www.cnfl.go.cr/documentos/comision_valores/entre_valores_y_antivalores.pdf | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.source | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |
dc.title | Narrativas criminales y su incidencia en los procesos de mediación social: el mito del héroe popular desde la crónica y el cine colombiano | |