dc.creator | Neira Bossa, Luis Alejandro | |
dc.date.accessioned | 2016-02-15T19:59:40Z | |
dc.date.accessioned | 2017-02-13T19:20:07Z | |
dc.date.accessioned | 2017-06-24T17:25:22Z | |
dc.date.available | 2016-02-15T19:59:40Z | |
dc.date.available | 2017-02-13T19:20:07Z | |
dc.date.available | 2017-06-24T17:25:22Z | |
dc.date.created | 2016-02-15T19:59:40Z | |
dc.date.created | 2017-02-13T19:20:07Z | |
dc.date.created | 2017-06-24T17:25:22Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/11634/544 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | The importance of cinema in the classroom today is growing, thanks to new technologies and the great access to internet in schools. The cinema allows a cultural and information exchange of various topics, allowing the study of society through time. Great stories, legends, feats, heroes, teachings and learning the films provide the viewer. Thanks to its audiovisual character in its information, the understanding of the themes are mostly pleasant and entertaining to the spectator of the seventh art. The possibility of capturing the attention and achieving motivation in the students through the cinema, are higher than the traditional resources that the teacher uses like the board, the guide, the reading, the exercise, among others, that although they have great respect and importance in the school, they do not achieve their end in a high degree of effective and significant teaching in the school. Significant learning, which is the most appropriate learning to be applied together with the cinema in the classrooms, seeks that the teacher takes into account the motivational and entertaining properties that it has, and use them in the classroom in order to achieve significant, lasting and understandable learning in the students. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Maestría Educación | |
dc.publisher | Facultad de Educación | |
dc.relation | Acosta Valdeleón, W. (2000). Las ciencias sociales a través del cine. El cine como herramienta en la construcción del conocimiento de las ciencias sociales en la básica secundaria. Bogotá: Magisterio. | |
dc.relation | Aguirre, I., Jiménez, L., & Pimentel, L. (2009). Educación artística, cultura y ciudadanía. Madrid: Fundación Santillana. | |
dc.relation | Amenos Pons, J. (1999). Largometrajes en el aula de ele. Algunos. Asele. Actas X, 769 - 784. | |
dc.relation | Aranda Juárez, D. (2002). Educación mediática y aprendizaje significativo: una relación beneficiosa. . Reflexiones. Comunicar 18. Revista de Comunicación y Educación. , 111 - 116. | |
dc.relation | Arbeláez Ramos, R. (1992). Es espacio audiovisual en Colombia. Cali: Centro Editorial Universidad del Valle. | |
dc.relation | Aristizabal Botero, C. A. (2008). Metodología de investigación. Bogotá: Fundación Universitaria Luis Amigo. | |
dc.relation | Ausubel, D. P. (1983 ). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: trillas. | |
dc.relation | Ballester Vallori, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. España: practicas: profesorado del seminario de aprendizaje significativo. | |
dc.relation | Barrera Zapata, A. F., Cepeda Cifuentes, A. d., Díaz Santos, D. C., & Hurtado Machado, D. M. (2009). El aprendizaje significativo como método para el desarrollo de la creatividad. Aprendizaje significativo y creatividad, Universidad de la Sabana, 1 - 25. | |
dc.relation | Barriga Monroy, M. L. (2009). La investigación en educación artística: Una guía para la presentación de proyectos de pregrado y postgrado. El artista, 154 - 163. | |
dc.relation | Barriga Monroy, M. L. (2011). La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística. El artista. No 8, 14. | |
dc.relation | Becerra, L. M. (2010). Significant Learning Experiences for English Foreign Language Students. PROFILE Vol. 12, No. 2, 117-132. | |
dc.relation | Breton, A. (2001). Manifiestos del surrealismo. Traducción, prólogo y notas de Aldo pellegrini. Buenos Aires: Argonauta. | |
dc.relation | Buñuel, L. & Dalí S. (Dirección y guion). (1929). Un perro Andaluz. Francia. | |
dc.relation | Bustos Betanzo, P. (13 de 9 de 2010). El Cine como herramienta eficaz para un aprendizaje. Obtenido de Redalyc: http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/EDUCARTISTICA/RLE3324_ Bustos.pdf | |
dc.relation | Bustos, P. (2010). Educación artística. El Cine como herramienta eficaz para un aprendizaje. Congreso Iberoamericano de educación, metas 2021 (págs. 1 - 12). Buenos Aires: Universidad de San Sebastián. | |
dc.relation | Coll, C. (1988). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. . Infancia y aprendizaje, 131 - 142. | |
dc.relation | Cuevas Guajardo, L., Guillén Cadena, D. M., & Rocha Romero, V. E. (2011). Las competencias en investigación como puentes cognitivos para un aprendizaje significativo. Razón y Palabra, vol. 16, núm. 77, 1 - 8. | |
dc.relation | Del Toro, G. (Director y productor). (2006). El laberinto del Fauno. México & España. Warner Sogefilms | |
dc.relation | Diez del Corral, P. (2009). Educación artística: lugar de vecindad para el desarrollo humano. Pulso, 123 - 145. | |
dc.relation | Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo Vicerrectoría Académica, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. (n.d.). Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño. El estudio de casos como técnica didáctica. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. | |
dc.relation | Eisner, E. (1995). Educar la visión artística. Madrid: Paidos. | |
dc.relation | Fuentes Ramos, C. R., & Torbay Betancor, A. (2004). Desarrollar la creatividad desde los contextos educativos: un marco de reflexión sobre la mejora socio - personal. . Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y cambio en educación. , 1 - 14. | |
dc.relation | García Morales, C. (2012). ¿Qué puede aportar el arte a la educación? El arte como estrategia para una educación inclusiva?. ASRI. Arte y sociedad. Revista de Investigación, 1 -12. | |
dc.relation | García Ríos, A. S. (2005). Enseñanza y aprendizaje en la educación artística. El Artista, núm. 2, 80 - 97. | |
dc.relation | Gorbaneff, Y. (2010). QUÉ SE PUEDE APRENDER DE LA LITERATURA SOBRE EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS. rev.fac.cienc.econ., Vol. XVIII, 61 - 74. | |
dc.relation | Loscertales, F., & Nuñez, T. (2001). Violencia en las Aulas. El cine como espejo social. Barcelona: Octaedro. | |
dc.relation | Marín Viadel, R. (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, vol. 34, núm. 3, 271 - 285. | |
dc.relation | Monroy Solís, M. R. (2006). Arte, creatividad y aprendizaje. La imaginación como vehículo de la movilidad interior: duelo y simbolización artística. Reencuentro, núm. 46, 1 - 12. | |
dc.relation | Moreira, M. A. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Bol.Estud.invest., 83 - 101. | |
dc.relation | Olivera Rivera, E., & Donoso Gómez, J. O. (2011). Tipos de aprendizaje en estudiantes de enseñanza medio técnico profesional: Un análisis desde la teoría de David Ausubel. Orientación y sociedad, 38. | |
dc.relation | Olivera Rivera, E., Donoso Gómez, J., & Orellana Saavedra, A. (2012). TIPOS DE APRENDIZAJE EN ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA MEDIA TÉCNICO PROFESIONAL. Orientación y Sociedad No 11, 38. | |
dc.relation | Ontoria Peña, M. (n. d.). El uso de cortometrajes en la enseñanza ELE. Revista electrónica de didáctica / español como lengua extranjera. | |
dc.relation | Palmero, M. L. (2008). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva . Barcelona: Octaedro. | |
dc.relation | Pérez Muñoz, M. (2002). La educación a través del arte en la educación social. Los espacios laborales y la investigación en educación a través del arte. Pedagogía social. Revista interuniversitaria No. 9, 287 - 298. | |
dc.relation | Pérez-Soba, P. D. (2005). Una nueva mirada a la educación artística desde el paradigma del desarrollo humano. Memoria para optar al grado de doctor presentada por Pilar Díez del Corral Pérez-Soba. Madrid, España: Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica Facultad de Bellas Artes UNIVERSIDAD COMPLUTENSE. | |
dc.relation | Ponce, V. (2004). El aprendizaje significativo en la investigación educativa en Jalisco. Revista Electrónica Sinéctica, núm. 24, 1 - 38. | |
dc.relation | Puig Díaz, R. (n.d.). El Estudio de Casos en la Investigación Cualitativa y su Utilidad. n.d., 1 - 24. | |
dc.relation | Rodríguez Palmero, L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa Vol. 3, Núm. 1, 28 - 50. | |
dc.relation | Rojas Bez, J. (1991). Temas y conceptos de cine. La Habana: Pueblo y educación. | |
dc.relation | Samper Arbeláez, A. (2011). El arte en la escuela: poiesis, cotidianidad y cuidado. ENCUENTROS ISSN 1692-5858. No. 2., 61 - 72. | |
dc.relation | Senior High School English Language Arts Guide to implemetion. . (2003). Using Film in the classroom . Alberta Learning , 55 - 102. | |
dc.relation | Tinoco Mora, Z., & Sáenz, D. (1999). Investigación científica. Protocolos de investigación. Fármacos. Vol. 12, 78 - 101. | |
dc.relation | Tosi, V. (1993). El lenguaje de las imágenes en movimiento. Roma: Grijalbo. | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | El cine como herramienta de aprendizaje significativo | |