dc.creatorNeira Bossa, Luis Alejandro
dc.date.accessioned2016-02-15T19:59:40Z
dc.date.accessioned2017-02-13T19:20:07Z
dc.date.accessioned2017-06-24T17:25:22Z
dc.date.available2016-02-15T19:59:40Z
dc.date.available2017-02-13T19:20:07Z
dc.date.available2017-06-24T17:25:22Z
dc.date.created2016-02-15T19:59:40Z
dc.date.created2017-02-13T19:20:07Z
dc.date.created2017-06-24T17:25:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11634/544
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThe importance of cinema in the classroom today is growing, thanks to new technologies and the great access to internet in schools. The cinema allows a cultural and information exchange of various topics, allowing the study of society through time. Great stories, legends, feats, heroes, teachings and learning the films provide the viewer. Thanks to its audiovisual character in its information, the understanding of the themes are mostly pleasant and entertaining to the spectator of the seventh art. The possibility of capturing the attention and achieving motivation in the students through the cinema, are higher than the traditional resources that the teacher uses like the board, the guide, the reading, the exercise, among others, that although they have great respect and importance in the school, they do not achieve their end in a high degree of effective and significant teaching in the school. Significant learning, which is the most appropriate learning to be applied together with the cinema in the classrooms, seeks that the teacher takes into account the motivational and entertaining properties that it has, and use them in the classroom in order to achieve significant, lasting and understandable learning in the students.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Educación
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAcosta Valdeleón, W. (2000). Las ciencias sociales a través del cine. El cine como herramienta en la construcción del conocimiento de las ciencias sociales en la básica secundaria. Bogotá: Magisterio.
dc.relationAguirre, I., Jiménez, L., & Pimentel, L. (2009). Educación artística, cultura y ciudadanía. Madrid: Fundación Santillana.
dc.relationAmenos Pons, J. (1999). Largometrajes en el aula de ele. Algunos. Asele. Actas X, 769 - 784.
dc.relationAranda Juárez, D. (2002). Educación mediática y aprendizaje significativo: una relación beneficiosa. . Reflexiones. Comunicar 18. Revista de Comunicación y Educación. , 111 - 116.
dc.relationArbeláez Ramos, R. (1992). Es espacio audiovisual en Colombia. Cali: Centro Editorial Universidad del Valle.
dc.relationAristizabal Botero, C. A. (2008). Metodología de investigación. Bogotá: Fundación Universitaria Luis Amigo.
dc.relationAusubel, D. P. (1983 ). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: trillas.
dc.relationBallester Vallori, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. España: practicas: profesorado del seminario de aprendizaje significativo.
dc.relationBarrera Zapata, A. F., Cepeda Cifuentes, A. d., Díaz Santos, D. C., & Hurtado Machado, D. M. (2009). El aprendizaje significativo como método para el desarrollo de la creatividad. Aprendizaje significativo y creatividad, Universidad de la Sabana, 1 - 25.
dc.relationBarriga Monroy, M. L. (2009). La investigación en educación artística: Una guía para la presentación de proyectos de pregrado y postgrado. El artista, 154 - 163.
dc.relationBarriga Monroy, M. L. (2011). La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística. El artista. No 8, 14.
dc.relationBecerra, L. M. (2010). Significant Learning Experiences for English Foreign Language Students. PROFILE Vol. 12, No. 2, 117-132.
dc.relationBreton, A. (2001). Manifiestos del surrealismo. Traducción, prólogo y notas de Aldo pellegrini. Buenos Aires: Argonauta.
dc.relationBuñuel, L. & Dalí S. (Dirección y guion). (1929). Un perro Andaluz. Francia.
dc.relationBustos Betanzo, P. (13 de 9 de 2010). El Cine como herramienta eficaz para un aprendizaje. Obtenido de Redalyc: http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/EDUCARTISTICA/RLE3324_ Bustos.pdf
dc.relationBustos, P. (2010). Educación artística. El Cine como herramienta eficaz para un aprendizaje. Congreso Iberoamericano de educación, metas 2021 (págs. 1 - 12). Buenos Aires: Universidad de San Sebastián.
dc.relationColl, C. (1988). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. . Infancia y aprendizaje, 131 - 142.
dc.relationCuevas Guajardo, L., Guillén Cadena, D. M., & Rocha Romero, V. E. (2011). Las competencias en investigación como puentes cognitivos para un aprendizaje significativo. Razón y Palabra, vol. 16, núm. 77, 1 - 8.
dc.relationDel Toro, G. (Director y productor). (2006). El laberinto del Fauno. México & España. Warner Sogefilms
dc.relationDiez del Corral, P. (2009). Educación artística: lugar de vecindad para el desarrollo humano. Pulso, 123 - 145.
dc.relationDirección de Investigación y Desarrollo Educativo Vicerrectoría Académica, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. (n.d.). Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño. El estudio de casos como técnica didáctica. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.
dc.relationEisner, E. (1995). Educar la visión artística. Madrid: Paidos.
dc.relationFuentes Ramos, C. R., & Torbay Betancor, A. (2004). Desarrollar la creatividad desde los contextos educativos: un marco de reflexión sobre la mejora socio - personal. . Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y cambio en educación. , 1 - 14.
dc.relationGarcía Morales, C. (2012). ¿Qué puede aportar el arte a la educación? El arte como estrategia para una educación inclusiva?. ASRI. Arte y sociedad. Revista de Investigación, 1 -12.
dc.relationGarcía Ríos, A. S. (2005). Enseñanza y aprendizaje en la educación artística. El Artista, núm. 2, 80 - 97.
dc.relationGorbaneff, Y. (2010). QUÉ SE PUEDE APRENDER DE LA LITERATURA SOBRE EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS. rev.fac.cienc.econ., Vol. XVIII, 61 - 74.
dc.relationLoscertales, F., & Nuñez, T. (2001). Violencia en las Aulas. El cine como espejo social. Barcelona: Octaedro.
dc.relationMarín Viadel, R. (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, vol. 34, núm. 3, 271 - 285.
dc.relationMonroy Solís, M. R. (2006). Arte, creatividad y aprendizaje. La imaginación como vehículo de la movilidad interior: duelo y simbolización artística. Reencuentro, núm. 46, 1 - 12.
dc.relationMoreira, M. A. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Bol.Estud.invest., 83 - 101.
dc.relationOlivera Rivera, E., & Donoso Gómez, J. O. (2011). Tipos de aprendizaje en estudiantes de enseñanza medio técnico profesional: Un análisis desde la teoría de David Ausubel. Orientación y sociedad, 38.
dc.relationOlivera Rivera, E., Donoso Gómez, J., & Orellana Saavedra, A. (2012). TIPOS DE APRENDIZAJE EN ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA MEDIA TÉCNICO PROFESIONAL. Orientación y Sociedad No 11, 38.
dc.relationOntoria Peña, M. (n. d.). El uso de cortometrajes en la enseñanza ELE. Revista electrónica de didáctica / español como lengua extranjera.
dc.relationPalmero, M. L. (2008). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva . Barcelona: Octaedro.
dc.relationPérez Muñoz, M. (2002). La educación a través del arte en la educación social. Los espacios laborales y la investigación en educación a través del arte. Pedagogía social. Revista interuniversitaria No. 9, 287 - 298.
dc.relationPérez-Soba, P. D. (2005). Una nueva mirada a la educación artística desde el paradigma del desarrollo humano. Memoria para optar al grado de doctor presentada por Pilar Díez del Corral Pérez-Soba. Madrid, España: Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica Facultad de Bellas Artes UNIVERSIDAD COMPLUTENSE.
dc.relationPonce, V. (2004). El aprendizaje significativo en la investigación educativa en Jalisco. Revista Electrónica Sinéctica, núm. 24, 1 - 38.
dc.relationPuig Díaz, R. (n.d.). El Estudio de Casos en la Investigación Cualitativa y su Utilidad. n.d., 1 - 24.
dc.relationRodríguez Palmero, L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa Vol. 3, Núm. 1, 28 - 50.
dc.relationRojas Bez, J. (1991). Temas y conceptos de cine. La Habana: Pueblo y educación.
dc.relationSamper Arbeláez, A. (2011). El arte en la escuela: poiesis, cotidianidad y cuidado. ENCUENTROS ISSN 1692-5858. No. 2., 61 - 72.
dc.relationSenior High School English Language Arts Guide to implemetion. . (2003). Using Film in the classroom . Alberta Learning , 55 - 102.
dc.relationTinoco Mora, Z., & Sáenz, D. (1999). Investigación científica. Protocolos de investigación. Fármacos. Vol. 12, 78 - 101.
dc.relationTosi, V. (1993). El lenguaje de las imágenes en movimiento. Roma: Grijalbo.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleEl cine como herramienta de aprendizaje significativo


Este ítem pertenece a la siguiente institución