dc.contributorSamacá Bohórquez, Isabel
dc.creatorRueda Pineda, Edwin Javier
dc.date.accessioned2019-10-21T13:35:36Z
dc.date.available2019-10-21T13:35:36Z
dc.date.created2019-10-21T13:35:36Z
dc.date.issued2019-10-03
dc.identifierRueda Pineda, E. J.(2019). Una aproximación a la motivación en el aula sistematización de experiencias en la clase de física.Tesis de posgrado.Universidad Santo Tomás.Tunja.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/19378
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractAn approach to motivation in the classroom. Systematization of Experiences in the Physics Class is a research project that arises from a generality detected throughout the teaching experience of the author of the text. In classrooms with 40 students, on average each year there are between 1 and 2 outstanding students (2.5% and 5%), with a focus on learning that are characterized by their autonomy and persistence, their goal is to learn and know what they learned something new. There are students with good performance, who, despite fulfilling their academic commitments, do not learn, tend to be oriented towards positive grades. The objective of the research was the analysis of the elements that influenced the learning of physical sciences in eleventh grade of the Salesian School of Duitama through a Systematization of Experiences, 2015. The study was applied with the participation of a team of students with different types of academic performance, with which categories were interpreted and constructed from evidence collected in physics classes, and which was finally shared with the educational community. The information that is implicit in the practices is knowledge about them, they are knowledge that in their essence have the key to its improvement and its evolution. For the meeting of these evidences, an axis of systematization was created, the motivation, from which a guiding thread was established to guide the research, the sources of information were direct, within the classroom and collected by students who were previously oriented in the methodology. The results were shared with the educational community through an information booklet whose purpose was the reflection and improvement of pedagogical strategies within the institution.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Pedagogía
dc.publisherCentro de Estudios Educativos Enrique Lacordaire
dc.relationAmes, C. (1992). Classrooms: Goals, Structures, and Student Motivation. Journal of Educational Psychology.
dc.relationArnau, J. (1973). Motivación y conducta. Revisión y bases para una conceptualización científica de la motivación. Tesis doctoral no publicada.
dc.relationBarmechea, M. M., Gonzalez, E. y Morgan, M. (1998) La producción de conocimientos en sistematización, ponencia presentada en el Seminario Latinoamericano de sistematización de prácticas de animación sociocultural y participación ciudadana en América Latina, Medellín, Colombia, agosto de 1998.
dc.relationBarrachina, R. O, (1993) Temas de Mecánica Cuántica (Bariloche: Instituto Balseiro, 1993).
dc.relationBickel, A. (1998) Síntesis interpretativa de las sistematizaciones regionales Alforja, en www.alforja.or.cr/sistem, consultado el 15 de marzo de 2002.
dc.relationBleger, José. (1983) Psicología de la conducta. .2nd ed. Argentina 1983. 7ª. Reimpresión. Buenos Aires, Paidós, 1987.
dc.relationCáceres, L. (1991) Memoria del taller sobre la enseñanza de la sistematización de Trabajo Social, Seminario Latinoamericano de Trabajo Social (ALAETS-CELATS), Lima, noviembre 1991.
dc.relationCohn, M. y Fredrickson, B. (2011). Positive Emotions. En S. López y C. R. Snyder (2011), The Oxford Handbook of Positive Psychology (Segunda edición). New York: Oxford University Press.
dc.relationEl observador y lo Observado. (2010). Consultado el 4 de septiembre de 2016, de http://ciencia- arte.blogspot.com/2010/03/el-observador-y-lo-observado.html
dc.relationHuertas Martínez, J., & Rodríguez Moneo, M. (1992). Motivación y cambio conceptual. Tarbiya: Revista De Investigación E Innovación Educativa, 26(1), 51-72.
dc.relationHull, C.L. (1943). Principles of behavior. Nueva York: Appleton Century Crofts.
dc.relationJames, W. (1890). Principles of Psychology. New York: Henry Holt.
dc.relationJara Holliday, O. (“s.f”) Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Centro De Estudios Y Publicaciones Alforja.
dc.relationJara Holliday, O. (1994) Para sistematizar experiencias, San José: Alforja
dc.relationJara Holliday, O. (1998) El aporte de la sistematización a la renovación teórico-práctica de los movimientos sociales, en www.alforja.or.cr/sistem
dc.relationJara Holliday, O. (2000) Apuntes sobre educación popular en América Latina, inédito (borrador de trabajo)
dc.relationJara Holliday, O. (2001) Dilemas y Desafios de la Sistematización De Experiencias. CEP Centro De Estudios Y Publicaciones Alforja, Costa Rica.
dc.relationJara Holliday, O. (2010) La sistematización de experiencias: aspectos teóricos y metodológicos. Instituto de Ciencias y Humanidades de Perú.
dc.relationJara Holliday, O. (2012) La sistematización de experiencias. Práctica y teoría para otros mundos posibles, San José (Costa Rica): Centro de Estudios y Publicaciones Alforja, Consejo de Educación de Adultos de América Latina e INTERMON-OXFAM, 2012
dc.relationJara Holliday, O. (2012a) Sistematización de Experiencias: Una propuesta enraizada en la historia latinoamericana (Extracto del libro “La sistematización de experiencias, práctica y teoría para otros mundos posibles” (1st ed.). San José (Costa Rica): Centro de Estudios y Publicaciones Alforja, Consejo de Educación de Adultos de América Latina e INTERMON-OXFAM.
dc.relationJara Holliday, O. (2015) “La sistematización de experiencias produce un conocimiento crítico, dialógico, transformador” Entrevista a Oscar Jara Holliday. Reflexiones Pedagógicas, Docencia Nº 55. Mayo 2015, pp. 33- 39
dc.relationKeller, F. S. (1973). Definition of Psychology: An Introduction to Psychological Systems. New York: Appleton Century-Crofts.
dc.relationLa Observación depende del Observador. Parte I. (2016). Cuentos Cuánticos. Retrieved 10 November 2016, from http://cuentos-cuanticos.com/2013/01/10/la-observacion-depende-del- observador-parte-i/
dc.relationMaslow, A.H. (1954). Motivation and Personality. Nueva York: Harper and Row.
dc.relationMc Dougall, W. (1908). An Introduction to Social Psychology. London: Methuen.
dc.relationMejía, M. R (1999) Educación Popular hoy: entre su refundamentación o su disolución, en www.alforja.or.cr/sistem, consultado el 15 de marzo de 2002
dc.relationMejía, M. R (2013) La Sistematización. Empodera y produce saber y conocimiento (3rd ed.). Bogotá D.C., Colombia: Ediciones desde abajo.
dc.relationMowrer, D.H.; KLUCKHOHN, C. A dynamic theory of personality. En JOSÉ BLEGER, Psicología de la conducta. 2ª. ed. argentina 1983. 7ª. Reimpresión. Buenos Aires, Paidós, 1987.
dc.relationPalmero, F., GÓMEZ, C., CARPI, A. and GUERRERO, C. (2008). Perspectiva histórica de la psicología de la motivación. Avances en Psicología Latinoamericana, 26, pp.145-170.
dc.relationPavlov, I. P. (1934/1968). Fisiología y Psicología. Madrid: Alianza Editorial.
dc.relationPichon-Rivière, E. (1971). El proceso grupal. Del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
dc.relationQuiroz, T. (1971) “Nueva Etapa en Trabajo Social”. Revista Trabajo Social, No. 3 (abr.-jul. 1971), p. 39-42.
dc.relationReeve, J. (2010). Motivación y Emoción. 5th ed. Iowa: McGraw-Hill/interamericana editores, s.a. de C.V., 2010. Print.
dc.relationSchaufeli, W. B., Martínez, I. Marques, A., Salanova, M., y Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students a cross-national study. Journal of CrossCultural Psychology, 33(5), 464-481
dc.relationSchaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., y Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92
dc.relationSchaufeli, W. B., y Bakker, A. B. (2003). The Utrecht Work Engagement Scale (UWES). Test Manual. Utrecht: Department of Social and Organizational Psychology. Recuperado de http://www.beanmanaged.com/doc/pdf/arnoldbakker/articles/articles_arnold_bakker_87.pdf
dc.relationMineducacion.gov.co. (2019). Misión y Visión .Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Available at: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-89266.html
dc.relationSchön, Donald, (1983) “The Reflective Practitioner. How Proffessionals think in Action” New York Basic Books. Herpe Colophon, 1983.
dc.relationSchön, Donald, (1989) op. cit. Tomado de: Apuntes para el Trabajo Social No. 16, Santiago de Chile, 1er semestre de 1989.
dc.relationSeligman, M. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist, 55, 5-14.
dc.relationTasset, J. (2017). Virtudes y utilidad en David Hume y Jeremy Bentham. Agora — Papeles de Filosofía, 36(1), pp.119-147.
dc.relationVerger I Planells, A. (2007) Sistematizando experiencias: análisis y recreación de la acción colectiva desde la educación popular. Revista De Educación, 343 (Mayo-agosto 2007), pp. 623- 645.
dc.relationWeber, M. 1921/1968. Economy and Society. (G. Roth, C. Wittich, Eds., G. Roth, & C. Wittich, Trans.) New York: Bedminster Press. (página 19)
dc.relationWilliams, G. C., y Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 767-779
dc.relationWoodworth, R. S. (1918). Dynamic Psychology. New York. Columbia University Press.
dc.relationYerkes, R. M. y Dodson, J. D. (1908). The relation of strength of stimulus to rapidity of habit formation. Journal of Comparative Neurology of Psychology.
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.titleUna aproximación a la motivación en el aula sistematización de experiencias en la clase de física


Este ítem pertenece a la siguiente institución