dc.contributor | Manrique López, Juan Guillermo | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?user=R_QNZNoAAAAJ&hl=es | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001437336 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Marín Hidalgo, Eduardo José María | |
dc.creator | Osorio Medina, Santiago | |
dc.date.accessioned | 2021-08-20T20:44:04Z | |
dc.date.available | 2021-08-20T20:44:04Z | |
dc.date.created | 2021-08-20T20:44:04Z | |
dc.date.issued | 2021-08-09 | |
dc.identifier | Marín Hidalgo, E., & Osorio Medina, S. (2021). Psicología basada en la evidencia: un análisis crítico del discurso. [Trabajo de pregrado, Univesidad Santo Tomás, Colombia]. Repositorio Institucional | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/35341 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | This degree work presents a critical perspective, which aims to recognize the postulates of the discourse of Evidence-Based Psychology; identify characteristics of transdiagnosis, evidence-based psychological assessment and treatments; and describe the notion of subject. A total of 26 articles were selected from journals indexed among those associated with the American psychological association (APA) and those associated with Latin American journals of psychology. For data analysis, critical discourse analysis was applied, through matrices organized by descriptive categories. The results show the main postulates of the discourse, its reiterations around the principles, elements and discursive practices; in addition to a description of the notion of subject, which show several connotations. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Psicología | |
dc.publisher | Facultad de Psicología | |
dc.relation | Adams, G., Dobles, I., Gómez, L. H., Kurtis, T., & Molina, L. E. (2015). Decolonizing Psychological Science: Introduction to the Special Thematic Section. Journal of Social and Political Psychology, 3(1), 213–238. https://doi.org/10.5964/jspp.v3i1.564 | |
dc.relation | Adorno, T. (2013). Introducción a la dialéctica. Buenos Aires, Argentina: Eterna Cadencia. | |
dc.relation | Adorno, T., & Horkheimer, M. (1994). Dialéctica de la ilustración. Madrid , España: Trotta. | |
dc.relation | Althusser, L. (1974). Ideología y aparatos ideológicos de Estado. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión. | |
dc.relation | American Psychological Association. (2013). American Psychological Association. En G. R. VanDenBos (Ed.), APA Dictionary of clinical psychology (First Edition, p. 29). Washington D.C., U.S.A.: American Psychological Association. | |
dc.relation | APA Presidential Task Force on Evidence-Based Practice. (2006). Evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61(4), 271–285. https://doi.org/10.1037/0003-066x.61.4.271 | |
dc.relation | Aristóteles. (2004). Metafísica. Ciudad de México, México: Porrúa. | |
dc.relation | Asnaani, A., Gallagher, T., & Foa, E. B. (2018). Evidence‐based protocols: Merits, drawbacks, and potential solutions. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(4). https://doi.org/10.1111/cpsp.12266 | |
dc.relation | Asociación Colombiana de Facultades de Psicología. (2019, mayo). Caracterización y revisión sistemática de la formación en psicología clínica en colombia – Informe final. Recuperado de https://bit.ly/3yroasC | |
dc.relation | Asociación Colomiana de Facultades de Psicología. (2018, octubre). Condiciones de calidad de las prácticas profesionales en psicologia clínica y psicología de la salud. Recuperado de https://bit.ly/3u8L84B | |
dc.relation | Barbosa, L. H. (2004). Psicologia clínica na saúde mental: uma crítica à reforma psiquiátrica. Ciências & Cognição, 3, 63–65. Recuperado de https://bit.ly/366pDJp | |
dc.relation | Barthes, R. (1980). Mitologías. Madrid, España: Siglo XXI. | |
dc.relation | Bejarano, J. (2011). Estudios económicos (Vol. Tomo I). Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. | |
dc.relation | Benjamin, W. (2018). Iluminaciones. Madrid, España: Taurus. | |
dc.relation | Bhavnani, K., Chau, P., & Collins, D. (2014). Critical Approaches to Qualitative Research. En P. Nathan (Ed.), The Oxford Handbook of Qualitative Research (pp. 165–178). Oxford, Reino Unido: Oxford University Press. | |
dc.relation | Bond, G. R. (2018). Evidence‐based policy strategies: A typology. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(4). https://doi.org/10.1111/cpsp.12267 | |
dc.relation | Bornstein, R. F. (2016). Evidence-Based Psychological Assessment. Journal of Personality Assessment, 99(4), 435–445. https://doi.org/10.1080/00223891.2016.1236343 | |
dc.relation | Braunstein, N. (1989). Psicología: Ideología y Ciencia. Ciudad de México, México: Siglo XXI. | |
dc.relation | Bullis, J. R., Boettcher, H., Sauer‐Zavala, S., Farchione, T. J., & Barlow, D. H. (2019). What is an emotional disorder? A transdiagnostic mechanistic definition with implications for assessment, treatment, and prevention. Clinical Psychology: Science and Practice, 26(2), e12278. https://doi.org/10.1111/cpsp.12278 | |
dc.relation | Burman, E. (2012). Disciplines for and against Psychology. Universitas Psychologica, 11(2), 645–662. Recuperado de https://bit.ly/3kJRrHy | |
dc.relation | Caldas, M. T., & Macêdo, S. (2011). Uma análise crítica sobre técnicas de pesquisa fenomenológica utilizadas em psicologia clínica. Revista do Nufen, 1(1), 3–16. Recuperado de https://bit.ly/32SxFUd | |
dc.relation | Cea, J. C., & Castillo, T. (2018). Locura y neoliberalismo. El lugar de la antipsiquiatría en la salud mental contemporánea. Política y sociedad, 55(2), 559–574. Recuperado de https://bit.ly/3icB0m8 | |
dc.relation | Chambers, C. (2017). The sin of bias. En The Seven Deadly Sins of Psychology. A Manifesto for Reforming the Culture of Scientific Practice (pp. 1–21). https://doi.org/10.2307/j.ctvc779w5 | |
dc.relation | Colegio Colombiano de Psicólogos. (2014, noviembre). Perfil y competencias del psicólogo en Colombia, en el contexto de la salud. Recuperado de https://bit.ly/3hNVDI0 | |
dc.relation | Coles, S., & Mannion, A. (2017). Ciritical clinical psychology. En B. Gough (Ed.), The Palgrave Handbook of Critical Social Psychology (2017 ed., pp. 557–578). https://doi.org/10.1057/978-1-137-51018-1 | |
dc.relation | Colombo, M. (2020). Who is the “other”? Epistemic violence and discursive practices. Theory & Psychology, 30(3), 399–404. https://doi.org/10.1177/0959354320923758 | |
dc.relation | Congreso de la República de Colombia. (21, enero 2013). (s. f.). Por medio de la cual se expide la ley de salud mental y se dictan otras disposiciones. [1616]. Recuperado de https://bit.ly/3eYcSV3 | |
dc.relation | Congreso de la República de Colombia (3, octubre 2007). (s. f.). Por la cual se dictan disposiciones en materia del Talento Humano en Salud. [1164]. Recuperado de https://bit.ly/3ouPotZ | |
dc.relation | Congreso de la República de Colombia (6, septiembre 2006). (s. f.). por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones. [1090]. Recuperado de https://bit.ly/2QMd9RQ | |
dc.relation | Congreso de la República de Colombia. (9, junio 2015). (s. f.). Por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo 2014–2018 “Todos por un nuevo país. [1750]. Recuperado de https://bit.ly/3oElUtI | |
dc.relation | Congreso de la República de Colombia. (16, junio 2011). (s. f.). “Por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo, 2010–2014. [1450]. Recuperado de https://bit.ly/3faehbi | |
dc.relation | Congreso de la República de Colombia. (28, enero 1982). (s. f.). Sobre derechos. de autor. [23]. Recuperado de https://bit.ly/348GlFz | |
dc.relation | Dabat, A. (2010). Estado, neoliberalismo y desarrollo. En Estado y Desarrollo (pp. 19–64). Ciudad de México, México: UNAM. | |
dc.relation | Dalgleish, T., Black, M., Johnston, D., & Bevan, A. (2020). Transdiagnostic approaches to mental health problems: Current status and future directions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88(3), 179–195. https://doi.org/10.1037/ccp0000482 | |
dc.relation | Daset, L., & Cracco, C. (2013). Psicología Basada en la Evidencia: algunas cuestiones básicas y una aproximación a través de una revisión bibliográfica sistemática. Ciencias Psicológicas, 7(2), 209–220. Recuperado de https://bit.ly/2RoToQH | |
dc.relation | De Rotterdam, E. (2007). Elogio de la locura. Ciudad de México, México: Atalaya. | |
dc.relation | De Vos, J. (2008). From Panopticon to Pan-psychologisation or, Why do so many women study psychology? International Journal of Zizek Studies, 2(1), 1–20. Recuperado de https://bit.ly/3chUxzx | |
dc.relation | Deleuze, G., & Guattari, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Barcelona, España: Anagrama. | |
dc.relation | Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research (5.a ed.). Thousand Oaks, Canadá: SAGE Publications. | |
dc.relation | Departamento Nacional de PLaneación. (2015). Plan nacional de desarrollo. 2014–2018. Recuperado de https://bit.ly/3uaHcjO | |
dc.relation | Derrida, J. (1989). La estructura, el signo y el juego en el discurso de las ciencias humanas. En La escritura y la diferencia (pp. 383–401). Barcelona, España: Anthropos. | |
dc.relation | Distel, L. E., Piñeda, M. A., & García, H. (2018). Modelos de formación de psicólogos y Psicoterapia basada en la evidencia. Perspectivas en Psicología, 108(118), 108–118. Recuperado de https://bit.ly/3fAenI2 | |
dc.relation | Diz, I. (2013). Es estudio científico de la política. En Ciencia política contemopránea (Editorial UOC ed., pp. 11–38). Recuperado de https://bit.ly/3fbSM9Q | |
dc.relation | Echeburrúa, E., Salaberría, K., de Corral, P., & Polo-López, R. (2010). Terapias Psicológicas Basadas en la Evidencia: Limitaciones y retos de futuro. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 19(3), 247–256. Recuperado de https://bit.ly/3oEQ3Jt | |
dc.relation | Engels, F. (2001). Del Socialismo utópico al Socialismo científico. Buenos Aires, Argentina: Agora. | |
dc.relation | Escalante, F. (2019). Historia mínima del neoliberalismo (5.a ed.). Recuperado de https://bit.ly/3fFMePP | |
dc.relation | Fernández-Rios, R., & Vilariño-Vázquez, M. (2018). Historia, investigación y discurso de la Psicología Positiva: Un abordaje crítico. Terapia psicológica, 36(2), 123–133. https://doi.org/10.4067/S0718-48082018000200123 | |
dc.relation | Flis, I. (2019). Psychologists psychologizing scientific psychology: An epistemological reading of the replication crisis. Theory & Psychology, 29(2), 158–181. https://doi.org/10.1177/0959354319835322 | |
dc.relation | Foucault, M. (1977). Historia de la medicalización. Educación médica y salud, 11(1), 3–25. Recuperado de https://terceridad.net/Sistemasdesalud/Foucault,%20M.%20Historia%20de%20la%20medicalizaci%F3n.pdf | |
dc.relation | Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. Recuperado de https://bit.ly/3wnfZMd | |
dc.relation | Foucault, M. (1999). Poder y Verdad. En J. Varela & F. Álvarez Uría (Eds.), Estrategias de Poder (Vol. II, pp. 41–56). Barcelona, España: Paidós. | |
dc.relation | Foucault, M. (2001). Defender la sociedad. Curso en el Collège de France (1975–1976). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica. | |
dc.relation | Foucault, M. (2005). El orden del discurso. Recuperado de https://bit.ly/3f0Btss | |
dc.relation | Foucault, M. (2008). Los Anormales. Curso del Collège de France (1974–1975). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica. | |
dc.relation | Foucault, M. (2015). Historia de la locura en la época clásica (Vol. I). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica. | |
dc.relation | Foucault, M. (2017). Historia de la sexualidad. La voluntad de saber (4.a ed., Vol. I). Ciudad de México, México: Siglo XXI. | |
dc.relation | Frueh, B. C., Ford, J. D., Elhai, J. D., & Grubaugh, A. L. (2012). Evidence-Based Practice in Adult Mental Health. En P. Sturmey & M. Hersen (Eds.), Handbook of Evidence-Based Practice in Clinical Psychology, Adult Disorders (Vol. 2, pp. 3–14). Recuperado de https://bit.ly/3qWczgN | |
dc.relation | Gaitanidis, A. (2015). Critical Theory and Psychotherapy. En D. Loewenthal (Ed.), Critical Psychotherapy, Psychoanalysis and Counselling. Implications for Practice (pp. 95–107). https://doi.org/10.1057/9781137460585 | |
dc.relation | Gallo, J., & Quiñones, A. (2020). Ideología, salud mental y neoliberalismo en Colombia [Pdf]. Recuperado de https://bit.ly/3v3K03o | |
dc.relation | Geertz, C. (2003). La interpretación de la cultura. Barcelona, España: Gedisa. | |
dc.relation | Gezgin, U. B. (2019). 20 theses on psychology and neoliberalism: from mainstream psychology to critical psychology. Eurasian Journal of Anthropology, 10(2), 46–55. Recuperado de https://bit.ly/2EjzmjX | |
dc.relation | Goffman, E. (2001). . Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu. | |
dc.relation | González, D., Cernuda, J. A., Pérez, F. A., Beltrán, P., & Aparicio, V. (2018). Transdiagnóstico: origen e implicaciones en los cuidados de salud mental. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq., 38(133), 145–166. Recuperado de https://bit.ly/2QCWNe3 | |
dc.relation | González, F. L. (2019). Subjectivity and discourse: Complementary topics for a critical psychology. Culture & Psychology, 25(2), 178–194. https://doi.org/10.1177/1354067X18754338 | |
dc.relation | Gross, T. J., Farmer, R. L., & Ochs, S. E. (2018). Evidence-Based Assessment: Best Practices, Customary Practices, and Recommendations for Field-Based Assessment. Contemporary School Psychology, 23(3), 304–326. https://doi.org/10.1007/s40688-018-0186-x | |
dc.relation | Han, B. (2017). La expulsión de lo distinto. Freiburg im Breisgau, Alemania: Herder. | |
dc.relation | Hayes, S. C., & Hofmann, S. G. (2018). A psychological model of the use of psychological intervention science: Seven rules for making a difference. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(3). https://doi.org/10.1111/cpsp.12259 | |
dc.relation | Heidegger, M. (1951). El ser y el tiempo. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica. | |
dc.relation | Heidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. Recuperado de https://bit.ly/2SjNLmC | |
dc.relation | Hobbes, T. (2005). Leviatán o la materia, forma y poder de una república. eclesiástica y civil (5.a ed.). Recuperado de https://bit.ly/3hITBsx | |
dc.relation | Howart, D. J. (2005). Aplicando la teoría del discurso: el método de la articulación. Studia Politicae, (05), 37–90. Recuperado de https://bit.ly/2Rxj11O | |
dc.relation | Illich, I. (1976). Medical Nemesis: The expropiation of health. New York, United States of America: Pantheon Books. | |
dc.relation | Jäger, S. (2003). Discurso y conocimiento: aspectos teóricos y metodológicos de la crítica del discurso y el análisis de dispositivos. En R. Wodack & M. Meyer (Eds.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 61–100). Barcelona, España: Gedisa. | |
dc.relation | Juárez-Salazar, E. M. (2015). SOCIEDAD Y IDEOLOGÍA DESDE LACAN Y ALTHUSSER: UNA PROPUESTA DE PSICOLOGÍA CRÍTICA. Psicologia & Sociedade, 27(3), 609–617. https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n3p609 | |
dc.relation | Kant, I. (2013). ¿Qué es la ilustración? Madrid, España: Alianza Editorial. | |
dc.relation | Kendall, P. C., & Frank, H. E. (2018). Implementing evidence‐based treatment protocols: Flexibility within fidelity. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(4). https://doi.org/10.1111/cpsp.12271 | |
dc.relation | Kuhn, T. S. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica. | |
dc.relation | Lacan, J. (1973). Seminario 11. Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Barcelona, España: Paidós. | |
dc.relation | Lacan, J. (1981). Seminario 1. Los escritos técnicos de Freud. Barcelona, España: Paidós. | |
dc.relation | Lacan, J. (1984). Seminario 3. La psicosis. Barcelona, España: Paidós. | |
dc.relation | Lacan, J. (2007). Mi enseñanza. Recuperado de https://bit.ly/3bKt7TS | |
dc.relation | Lacan, J. (2009). Jacques Lacan. Escritos I (3.a ed.). Recuperado de https://bit.ly/3hL8ryG | |
dc.relation | Lacan, J. (2009). Jacques Lacan. Escritos II (3.a ed.). Recuperado de https://bit.ly/3f6gMuZ | |
dc.relation | Larraín, J. (2010). El concepto de ideología Volumen IV. Postestructuralismo, Postmodernismo y Postmarxismo. Santiago, Chile: LOM Ediciones. | |
dc.relation | Lock, M. (2004). Medicalization and naturalization of social control. En C. Ember & E. Ember (Eds.), Encyclopedia of Medical Anthropology. Health and Illness in the World’s Cultures (pp. 116–124). Deventer, Países Bajos: Kluwer Academic/Plenum Publishers. | |
dc.relation | Locke, J. (2006). Segundo tratado sobre el gobierno civil: un ensayo acerca del verdadero origen, alcance y fin del gobierno civil. Recuperado de https://bit.ly/2T12jYK | |
dc.relation | Loewenthal, D. (2015). Talking Therapies, Culture, the State and Neoliberalism: Is There a Need for Critical Psychotherapy, Psychoanalysis and Counselling? En D. Loewenthal (Ed.), Critical Psychotherapy, Psychoanalysis and Counselling Implications for Practice (pp. 3–28). https://doi.org/10.1057/9781137460585 | |
dc.relation | Lofgren, A., Hewitt, V., & das Nair, R. (470–485). Doing Fence Sitting: A Discursive Analysis of Clinical Psychologists’ Constructions of Mental Health. Qualitative Health Research, 25(4), 470–485. https://doi.org/10.1177/1049732314549479 | |
dc.relation | Lyon, A. R., Stanick, C., & Pullmann, M. D. (2018). Toward high‐fidelity treatment as usual: Evidence‐based intervention structures to improve usual care psychotherapy. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(4). https://doi.org/10.1111/cpsp.12265 | |
dc.relation | Maier, T. (2012). Limitations to Evidence- Based Practice. En P. Sturmey & M. Hersen (Eds.), Handbook of Evidence-Based Practice in Clinical Psychology, Adult Disorders (Vol. 2, pp. 55–70). Recuperado de https://bit.ly/3qWczgN | |
dc.relation | Marcuse, H. (1993). El hombre unidimensional. Ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Recuperado de https://bit.ly/3eZq3VU | |
dc.relation | Martin, P., Murray, L. K., Darnell, D., & Dorsey, S. (2018). Transdiagnostic treatment approaches for greater public health impact: Implementing principles of evidence‐based mental health interventions. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(4), e12270. https://doi.org/10.1111/cpsp.12270 | |
dc.relation | Martínez, C. (2015). La salud mental a principios del siglo xxi. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 32(1), 44–54. Recuperado de https://bit.ly/2Qkn7WD | |
dc.relation | Martínez, M. (2004). Ciencia y arte de la metodología cualitativa. México, México: Trillas. | |
dc.relation | Martínez-Taboas, A. (2014). Prácticas psicológicas basadas en la evidencia: beneficios y retos para Latinoamérica. Revista Costarricense de Psicología, 33(2), 63–78. Recuperado de https://bit.ly/3f0kTbZ | |
dc.relation | Marvin, H. (1990). Antropología Cultural. Madrid, España: Alianza Editorial. | |
dc.relation | Meershon, C. (2005). Introducción a Teun Van Dijk: Análisis de Discurso. Cinta de Moebio, (24), 1–16. Recuperado de https://bit.ly/396j9ej | |
dc.relation | Montesquieu, C. (1757). El espíritu de las leyes [EPUB]. Recuperado de https://bit.ly/3f9FSJD | |
dc.relation | Morales, M. V. (2014). Discurso, performatividad y emergencia del sujeto: un abordaje desde el post-estructuralismo. Athenea Digital, 14(1), 333–354. Recuperado de https://bit.ly/3bNfTph | |
dc.relation | Mudford, O. C., Mcneill, R., Walton, L., & Phillips, K. J. (2012). Rationale and Standards of Evidence in Evidence-Based Practice. En P. Sturmey & H. Michael (Eds.), Handbook of Evidence-Based Practice in Clinical Psychology, Child and Adolescent Disorders: 1 (Vol. 1, pp. 4–26). Recuperado de https://bit.ly/2YdmuSU | |
dc.relation | Nietzsche, F. (2014). Genealogía de la moral. Madrid, España: Alianza Editorial. | |
dc.relation | Parker, I. (2010). La psicología como ideología: contra la disciplina. Madrid, España: Catarata. | |
dc.relation | Parker, I. (2015). Towards Critical Psychotherapy and Counselling: What Can We Learn from Critical Psychology (and Political Economy)? En D. Loewenthal (Ed.), Critical Psychotherapy, Psychoanalysis and Counselling Implications for Practice (pp. 41–52). https://doi.org/10.1057/9781137460585 | |
dc.relation | Pavón-Cuéllar, D. (2019). Psicología crítica y lucha social: pasado, presente, futuro. Poiésis, (37), 19–34. https://doi.org/10.21501/16920945.3340 | |
dc.relation | Pavón-Cuellar, D. (2017). Subjetividad y psicología en el capitalismo neoliberal. Psicología Política, 17(40), 589–606. Recuperado de https://bit.ly/3whJizK | |
dc.relation | Pavón-Cuéllar, D. (2018). Sana locura y normalidad patológica en el capitalismo neoliberal. Clínica & Cultura, 6(2), 62–78. https://doi.org/10.5281/zenodo.2094107 | |
dc.relation | Pavón-Cuellar, D. (2020). Michel Foucault, su inconfesado marxismo y su crítica de la psicología. Athenea Digital, 20(1). https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2229 | |
dc.relation | Presidencia de la República de Colombia. (1, julio 2010). (s. f.). Por medio del cual se regula la relación docencia - servicio para los programas de formación de talento humano del área de la salud. [2376]. Recuperado de https://bit.ly/2QwyYoc | |
dc.relation | Procopiuk, B. E., & Smiech, G. (2017). Crise, Crítica e Clínica. Revista Polis e Psique, 7(2), 119–134. https://doi.org/10.22456/2238-152x.74585 | |
dc.relation | Quant-Quintero, D. M., & Trujillo-Lemus, S. (2014). Psicología clínica basada en la evidencia y su impacto en la formación profesional, la investigación y la práctica clínica. Revista Costarricense de Psicología, 3(2), 123–136. Recuperado de https://bit.ly/3wpo8zK | |
dc.relation | Ricoeur, P. (2003). El conflicto de las interpretaciones: ensayos de hermenéutica. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica. | |
dc.relation | Roberts, M. C., Blossom, J. B., Evans, S. C., Amaro, C. M., & Kanine, R. M. (2016). Advancing the Scientific Foundation for Evidence-Based Practice in Clinical Child and Adolescent Psychology. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(6), 915–928. https://doi.org/10.1080/15374416.2016.1152554 | |
dc.relation | Rodríguez, N. (2018). Más allá de los enfoques: tendencias en Psicología Clínica que trascienden las barreras teóricas. Trans-pasando Fronteras, (11). https://doi.org/10.18046/retf.i11.2684 | |
dc.relation | Rojas-Bernal, L. A., Castaño-Pérez, G. A., & RestrepoBernal, D. P. (2018). Salud mental en Colombia. Un análisis crítico. Revista CES Medicina, 32(2), 129–140. Recuperado de https://bit.ly/3v3f5Ed | |
dc.relation | Rousseau, J. J. (2009). El contrato social. Recuperado de https://bit.ly/3fbnTCK | |
dc.relation | Rubio, J., & Véliz, D. (2020). Fetichización del estatus científico de la psicología como velación de su componente ideológico y dispositivo socio-político. Teoría y Crítica de la Psicología, 14, 1–23. Recuperado de https://bit.ly/3kDFGlV | |
dc.relation | Sarup, M. (1993). Introductory Guide to Post-Structuralism and Postmodernism (2.a ed.). Recuperado de https://bit.ly/3bNcEho | |
dc.relation | Sauer-Zavala, S., Gutner, C. A., Farchione, T. J., Boettcher, H. T., Bullis, J. R., & Barlow, D. H. (2017). Current Definitions of “Transdiagnostic” in Treatment Development: A Search for Consensus. Behavior Therapy, 48(1), 128–138. https://doi.org/10.1016/j.beth.2016.09.004 | |
dc.relation | Sellbom, M., & Hopwood, C. J. (2016). Evidence‐based assessment in the 21st century: Comments on the special series papers. Clinical Psychology: Science and Practice, 23(4), 403–409. https://doi.org/10.1111/cpsp.12183 | |
dc.relation | Singer, M., & Baer, H. (Eds.). (2018). Critical medical anthropology. Boca Ratón, Florida: CRC Press. | |
dc.relation | Sloterdijk, P. (2003). Crítica de la razón cínica. Madrid, España: Siruela. | |
dc.relation | Society of Clinical Psychology. (2018, 15 octubre). Research-Supported Psychological Treatments | Society of Clinical Psychology. Recuperado 21 de mayo de 2021, de https://div12.org/psychological-treatments/ | |
dc.relation | Stanton, K., McDonnell, C. G., Hayden, E. P., & Watson, D. (2020). Transdiagnostic approaches to psychopathology measurement: Recommendations for measure selection, data analysis, and participant recruitment. Journal of Abnormal Psychology, 129(1), 21–28. https://doi.org/10.1037/abn0000464 | |
dc.relation | Strosahl, K. D., & Robinson, P. J. (2018). Adapting empirically supported treatments in the era of integrated care: A roadmap for success. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(3). https://doi.org/10.1111/cpsp.12246 | |
dc.relation | Sugarman, J. (2017). Psychologism as a style of reasoning and the study of persons. New Ideas in Psychology, 44, 21–27. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2016.11.008 | |
dc.relation | Tolin, D. F., McKay, D., Forman, E. M., Klonsky, E. D., & Thombs, B. D. (2015). Empirically Supported Treatment: Recommendations for a New Model. Clinical Psychology: Science and Practice, 22(4), 317–338. https://doi.org/10.1111/cpsp.12122 | |
dc.relation | Van Dijk, T. (1997). El discurso como interacción social. Barcelona, España: Gedisa. | |
dc.relation | Van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Anthropos, 186, 23–35. Recuperado de https://bit.ly/3fyz5Z2 | |
dc.relation | Vera-Villarroel, P., & Mustaca, A. (2006). Investigaciones en psicología clínica basadas en la evidencia en chile y argentina. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(3), 551–565. Recuperado de https://bit.ly/2S7ybKT | |
dc.relation | Voltaire, F. (2015). Tratado sobre la tolerancia. Con ocasión de la muerte de Jean Calas (1763). Recuperado de https://bit.ly/3hIT21M | |
dc.relation | World Health Organization. (2016, 27 mayo). Trastornos mentales. Recuperado 10 de octubre de 2019, de https://www.who.int/topics/mental_disorders/es/ | |
dc.relation | Yakushko, O., & Blodgett, E. (2018). Negative Reflections About Positive Psychology: On Constraining the Field to a Focus on Happiness and Personal Achievement. Journal of Humanistic Psychology, 0(00), 0–00. https://doi.org/10.1177/0022167818794551 | |
dc.relation | Youngstrom, E. A., & Van Meter, A. (2016). Empirically Supported Assessment of Children and Adolescents. Clinical Psychology: Science and Practice, 23(4), 327–347. https://doi.org/10.1111/cpsp.12172 | |
dc.relation | Youngstrom, E. A., Van Meter, A., Frazier, T. W., Hunsley, J., Prinstein, M. J., & Ong, M. | |
dc.relation | Youngstrom, E. A., Van Meter, A., Frazier, T. W., Hunsley, J., Prinstein, M. J., Ong, M., & Youngstrom, J. K. (2017). Evidence‐based assessment as an integrative model for applying psychological science to guide the voyage of treatment. Clinical Psychology: Science and Practice, 24(4), 331–363. https://doi.org/10.1111/cpsp.12207 | |
dc.relation | Zettle, R. D. (2020). Treatment Manuals, Single-Subject Designs, and Evidence-Based Practice: A Clinical Behavior Analytic Perspective. The Psychological Record, 70(4), 649–658. https://doi.org/10.1007/s40732-020-00394-2 | |
dc.relation | Žižek, S. (2003). Ideología. UN mapa de la cuestión. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica. | |
dc.relation | Žižek, S. (2018). El sublime objeto de la ideología. Ciudad de México, México: Siglo XXI. | |
dc.relation | Zola, I. K. (1972). Medicine as an Institution of Social Control. The Sociological Review, 20(4), 487–504. https://doi.org/10.1111/j.1467-954x.1972.tb00220.x | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Psicología basada en la evidencia: un análisis crítico del discurso | |