dc.contributorSosa, Jorge
dc.creatorSolano, Jessica
dc.date.accessioned2022-04-22T20:12:58Z
dc.date.available2022-04-22T20:12:58Z
dc.date.created2022-04-22T20:12:58Z
dc.date.issued2022-04-19
dc.identifierSolano Rodríguez, J. (2022). Influencia de las inteligencias múltiples de Howard Gardner en el proceso enseñanza aprendizaje del inglés como lengua extranjera, a estudiantes del grado octavo en la Institución Educativa Nacional Agustín Codazzi, jornada mañana [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás] Repositorio Institucional USTA
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/44144
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThis research project aims to approach the theory of multiple intelligences and its benefit in terms of the teaching-learning process of English as a foreign language, human beings have diverse capacities that can be adapted to society and that are transformed as we experience contact with other people and the environment, among others. Therefore, the interests and projections of life are different, as well as the ways of learning. For Howard Gardner all intelligences are equally important, only some are developed to a great extent, this allows knowledge to be acquired from the capacities that each one has, taking advantage of their strengths. Intelligences are adapted to contexts that serve as a means to solve problems, since they approach situations with a particular purpose. Starting from an analysis of the results within an environment in the EI, where English is disadvantaged, what intended is to design useful didactic strategies for both students and teachers, therefore, this project is part of the search for different tools to achieve a greater understanding of English. It is built starting with a problem based on the observation of a low level of English and the lack of interest of the learners towards this language, Some objectives are proposed to analyze the teaching-learning process through the influence of multiple intelligences in the eighth grade students of the EI National Agustin Codazzi, having as theoretical bases various investigations, in addition to various authors highlighting Howard Gardner as the main one. It is based on Participatory Action Research, therefore, it aims to innovate in the way students learn and classroom practices.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Educación
dc.publisherMaestría en Educación
dc.relationAcuña, E., Azarcón, R. B., Cabrillo, F., Capitulo, T. I. C., DIVISIÓN DE ESTUDIOS JURÍDICOS DE GACETA JURÍDICA, Elliot, J., … Investigación, D. E. L. A. (209AD). La reforma de la Administración de Justicia... en Francia. Expansión (Vol. 8, pp. 2–50).
dc.relationÁlvarez, C. A., & Álvarez, V. (2014). Métodos en la investigación educativa. Horizontes Educativos (Vol. 1, pp. 1–61). Recuperado de file:///C:/Users/Javier Rosiles/Downloads/metodos-invet-educ.pdf
dc.relationÁlvarez, M. d. (2011). Aprendizaje de lenguas extranjeras Foreign language learning. Cuadernos de Lingüística Hispánica N.° 17, p. 107-116.
dc.relationArdila, R. (2011). INTELIGENCIA. ¿QUÉ SABEMOS Y QUÉ NOS FALTA POR INVESTIGAR? Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales,g pp. 97-103.
dc.relationBausela Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1–9. https://doi.org/10.35362/rie3512871
dc.relationCisterna, F. (2005). Categorización y Triangulación Como Procesos de Validación del Conocimiento en Investigación Cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71
dc.relationConsejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo De Referencia Para Las Lenguas. In Centro Virtual Cervantes. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/default.htm
dc.relationCouncil for Cultural Cooperation. (2002). Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Centro Virtual Cervantes, 263. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/default.htm
dc.relationDenzin, N., y Lincoln, Y. (2012). El Campo de la investigación cualitativa. Manual de Investigación cualitativa Vol I. Barcelona, España: Editorial Gedisa, S.A.
dc.relationDe Significados. (25 de noviembre de 2020). De Significados. Obtenido de https://designificados.com/inteligencia/#:~:text=Se%20entiende%20por%20inteligencia20la,las%20personas%20para%20resolver%20problemas.
dc.relationDurston, J. Miranda, F. (2002). Experiencias Y Metodología De La Investigación Participativa. División de desarrollo social (pp. 10–14). Recuperado de www.cepal.org/es/suscripciones
dc.relationEducación Nacional, M. de. (2018). MEN Programa Nacional de Bilingüismo. Manual, 02, 1–53.
dc.relationELLIOTT, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción, Madrid: Morata.
dc.relationFeo, R. 2015. Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias Pedagógicas, 16, 221-236. Recuperado a partir de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1951
dc.relationGamboa M. M., García S. Y., & Beltrán A. M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de Investigaciones de La UNAD, 12(1), 101–128. https://doi-org.crai-ustadigital.usantotomas.edu.co/10.22490/25391887.1162
dc.relationGarcía de C. G., & García G. E. (2016). La teoría de las inteligencias múltiples aplicada a la enseñanza del inglés como lengua extranjera. [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid] https://eprints.ucm.es/40418/1/T38096.pdf
dc.relationGardner, H. (1994). Frames of mind: Theories of Multiple Intelligences (pp. 1–299).
dc.relationGardner, H. (1995). Inteligencias múltiples, la teoría en la práctica (pp. 1–375).
dc.relationGardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Barcelona: Paidós.
dc.relationGarzón C. A., Pacheco M. M., & Ibarra F. M. (2016). La integración TIC-Inteligencias Múltiples (IM): una oportunidad de cambio en el proceso educativo. Revista de Pedagogía, 37(100), 135–160.
dc.relationGraells, P. M. (2001). EL APRENDIZAJE: REQUISITOS Y FACTORES. OPERACIONES COGNITIVAS. ROLES DE LOS ESTUDIANTES. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB.
dc.relationGuzmán, B., & Castro, S. (2005). Las inteligencias múltiples en el aula de clases. Revista de Investigación, núm. 58, pp. 177-202 https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140372009.pdf
dc.relationHernández, E. (2014). El B-learning como estrategia metodológica para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de inglés de la modalidad semipresencial del departamento especializado de idiomas de la Universidad Técnica de Ambato. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]
dc.relationHernadez, R. Metodología de la investigación. 6ta edición. Cap. 12-14 (pp. 355-466)
dc.relationhttps://es.slideshare.net/vglibota/testdeinteligenciasmultiplesgardner#:~:text=1.,lo%20es%2C%20coloca%20una%20F.
dc.relationhttps://www.promonegocios.net/mercadotecnia/encuestas-definicion.html
dc.relationHernandez Sampieri, R., Fernandez Collado, C., & Baptista, M. del P. (2014). Metodologia de la Investigacion (6ta edicion). Mc Graw Hill. pp. 1-600
dc.relationLatorre, A. (2003). ¿Qué es la investigación acción? In La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa.
dc.relationMEN. (2016). Colombia bilingue: Modelo para la implementacion de un programa de formadores nativos extranjeros.
dc.relationMinistra, L. A., Nacional, D. E. E., Que, C., Nacional, G., Programa, M. D. E. L., & Curriculares, A. (2006). Ministerio De Educación Nacional. 1964(1964), 1–3. SUGGESTED. (n.d.).
dc.relationPiaget, J. (1967). Seis Estudios de Psicología. Bogotá: Planeta-Agostini.
dc.relationSuárez, J., Maiz, F., & Meza, M. (2010). Inteligencias múltiples: Una innovación pedagógica para potenciar el proceso enseñanza aprendizaje. Investigación y Postgrado, 25(1), 81–94.
dc.relationStenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Ediciones Morata.
dc.relationTobón, S. (2004). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: ECOE. Recuperado de http://bcnslp.edu.mx/antologias-rieb-2012/preescolar-i-semestre/DFySPreesco/Materiales/Unidad A 1_DFySpreesco/RecursosExtra/Tob%F3n Formaci%F3n Basada C 05.pdf
dc.relationTobón, S. T., Prieto, J. H. P., Antonio, J., Fraile, G., & Hall, P. (2010). Tobón • Pimienta • García APRENDIZAJE Y EVALUACIÓN DE COMPETENCIAS. (Pearson Educación de México., Ed.), Revista Mexicana de Educación a Distancia (Vol. 12, pp. 77–92). Pearson Educación de México. Recuperado de www.pearsoneducacion.net
dc.relationTrevino, N. (2013). Test de inteligencias múltiples, de Howard Gardner (1983). Вестник Казнму, №3, с.30. Retrieved from https://asociacioneducar.com/monografias-docente-neurociencias/monografia-neurociencias-natalia.trevino-parte2.pdf
dc.relationUreta, Í. G. (2017). LA ENCUESTA: In Éxito (pp. 58–62). Trama editorial. https://doi.org/10.2307/j.ctt1v2xt4b.8
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleInfluencia de las Inteligencias Múltiples de Howard Gardner en el Proceso Enseñanza Aprendizaje Del Inglés Como Lengua Extranjera, A Estudiantes del Grado Octavo en la Institución Educativa Nacional Agustín Codazzi, Jornada Mañana


Este ítem pertenece a la siguiente institución