dc.contributorLópez Sánchez, Olga Cecilia
dc.creatorAmaya Fuentes, Karen Cecilia
dc.date.accessioned2020-05-26T15:19:50Z
dc.date.available2020-05-26T15:19:50Z
dc.date.created2020-05-26T15:19:50Z
dc.date.issued2020-05-21
dc.identifierAmaya Fuentes, K. C. (2020). La inidencia de la lírica en el desarrollo de la creatividad en los estudiantes de segundo grado del Colegio Calasanz Cúcuta. [Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás] Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/23393
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractCreativity is perhaps one of the most important qualities of the human being. Creativity is the ability of the human being to analyze, value and create something from other ideas, to solve problems in an original way, allowing the development of imagination, insight, sensitivity, openness to modify and rearrange your own thinking. This is necessary not only at school, but in all activities that people do; school should then be the means for children to develop their creativity. Therefore, the present investigation is a qualitative study of the "action-research" type, which seeks to analyze the incidence of lyrics in the development of creativity in second grade students at the Calasanz Cúcuta School. In order to carry out this analysis, an initial diagnosis was made to the students, where the initial level of creativity was identified, then strategies and playful-educational-pedagogical strategies were designed and applied on the lyrical sub-genres determined for the second grade, riddles, strings and tongue twister-; finally, children's creativity was evaluated by means of the adaptation of the Test designed by Torrance (1969) “Test of creative thinking of Torrance” (TTCT). During the elaboration of this investigative process, it can be concluded that creativity is important in the formative development of the child and occurs thanks to the appropriate use of the lyrics used at the level.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Lengua Castellana y Literatura
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAmaya Martinez González, R. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Dirección general de educación, formación profesional e innovación educativa.
dc.relationAmbrós, A., & Ramos, J. M. (2005). Aula: Veamos poesía: leamos imágenes en primaria. Aula de Innovación Educativa, 163-180.
dc.relationAndricaín, S., & Rodríguez, A. O. (2016). Escuela y poesía ¿Y qué hago con el poema? Cuenca: Ediciones dela Universidad de Castilla-La Mancha
dc.relationBriz Hidalgo, F. J., Briz Amate, F. J., & Briz Amate, M. T. (12 de Septiembre de 1999). El huevo de Chocolate. Obtenido de El huevo de Chocolate: http://www.elhuevodechocolate.com/index.html
dc.relationBueno Loja, M., & Sanmartín Morocho, M. A. (2015). Las rimas, trabalenguas y canciones como estrategias metodológicas apra estimular el desarrollo del lenguaje en niños y niñas de 3 a 4 años de edad del Centro infantil del Buen Vivir "Ingapirca". Cuenca: Universidad Politécnica Salesiana.
dc.relationChambers, A. (2007). Conversaciones. Mexico: Fondo de Cultura.
dc.relationDe Bono, E. (1970). El pensamiento lateral: manual para la creatividad. Buenos Aires.: Paidós
dc.relationGarrido Gallardo, M. A. (1988). Teoría de los Géneros Literarios. Madrid: Arco/ Libros, S.A.
dc.relationGómez Esquivel, G. (Junio de 2010). Investigación-Acción: Una Metodología del Docente para el Docente. Re-Lingüística aplicada, 13. Obtenido de http://relinguistica.azc.uam.mx/no007/no07_art05.pdf
dc.relationGómez Villalba, E. (1993). Didáctica de la poesia en la educación primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 107-115.
dc.relationHeredia Viveros, C. P. (1999). Propuesta de estrategias metodologicas que facilitan el desarrollo de habilidades de pensamiento. Santafé de Bogotá: Univeridad Francisco de Paula Santander
dc.relationHernández Sampiere, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6 Edición ed.). México: McGraw-Hill. Obtenido de http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-lainvestigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
dc.relationIzquierda Alfonso, R., Jaimes, J., & Meladze, M. (2018). Guía para fomentar la creatividad en los niños de preescolar (4 - 6 años). Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.
dc.relationMartínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición del tema de investigación. Institución Universitaria Los Libertadores. Obtenido de https://escuelanormalsuperiorsanroque.files.wordpress.com/2015/01/9-la-observacin-y-eldiario-de-campo-en-la-definicin-de-un-tema-de-investigacin.pdf
dc.relationMiaja de la Peña, M. T. (2006). La adivinanza. Sentido y pervivencia. Bibliote Virtual Miguel de Cervantes, 18. Obtenido de Biblioteca Virtual Universal: http://www.biblioteca.org.ar/libros/300212.pdf
dc.relationMorote Magán, P. (1999). Juegos de Lengua y Literatura. Adivinanzas y Trabalenguas. Valencia, España: Centro Virtual Cervantes.
dc.relationRAE. (1 de Octubre de 2014). Real Academia Española. Recuperado el 15 de Septiembre de 2017, de Real Academia Española: http://dle.rae.es/?id=NPQgwbU
dc.relationSánchez, M. (1998). Desarrollo de habilidades del pensamiento: Creatividad: guía del instructor. México D.F: Trillas: ITESM.
dc.relationVera Castro, J. (2018). tesis “Propuesta metodológica: Estrategias para el desarrollar la creatividad en los niños de etapa preescolar del Centro de Educación Inicial El Clavelito, año lectivo 2016 – 2017”. Cuenca, Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana, Sede Cuenca.
dc.relationZambrano Ordónez, D. d. (2013). La Literatura Infantil y su incidencia en el desarrollo de la creatividad en los niños y niñas del primer año de Educación General Básica del Jardín de Infantes Fiscal "María Angélica Carrillo de Mata Martínez" de la ciudad de Quito. Loja, Ecuador: Universidad Nacional de Loja.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleLa incidencia de la lírica en el desarrollo de la creatividad en los estudiante de segundo grado del Colegio Calasanz de Cúcuta


Este ítem pertenece a la siguiente institución