dc.contributorPeña Guarin, Guillermo
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-3822-4010
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?user=1kYKudcAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttp://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000382361
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorJaime Andrés, Alba Herrera
dc.creatorJiménez, Oscar Mauricio
dc.date.accessioned2022-01-26T16:13:03Z
dc.date.available2022-01-26T16:13:03Z
dc.date.created2022-01-26T16:13:03Z
dc.date.issued2022-01-21
dc.identifierJaime Andrés, A. H. & Jiménez, O. M. (2022). Formulación de estrategias y métodos para la gestión del conocimiento en los comedores escolares ubicados en Bogotá, bajo los requisitos de la norma técnica ISO 30401:2019. [Trabajo de maestría, Universidad Santo Tomás]. Repositorio institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/42640
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractAccording to the standard, knowledge management is essential for organizations. It starts from the understanding that the work aims to generate valuable results for those through the application of knowledge. That is why the management of this becomes a logical path to identify, retain, maintain, appropriate and spread the differentiating elements of an organization. In other words, it becomes a key aspect for effectiveness, increased collaboration and competition. By having a knowledge management system, organizations will be able to identify, create, analyze, represent and distribute the knowledge associated with their processes to generate value. Finally, you will be able to respond quickly to changes in the environment. (Rodriguez Rojas, 2019). Given the above, the Bogotá school feeding program (school canteens) is a program that requires strategies and methods for knowledge management as a key element to achieve competitive advantages, favoring the growth of its intellectual capital, creating opportunities for development through learning, practice and exchange. Impacting development and performance directly and indirectly through its increased capacity for innovation. Thus, as this research work seeks to formulate strategies and methods for knowledge management in the district school cafeterias of Bogotá, in order to strengthen each of the processes involved through the creation and conservation of knowledge, which is key to the comprehensive development of the program.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Calidad y Gestión Integral
dc.publisherFacultad de Ingeniería Mecánica
dc.relationAcosta, J. D. A. (2011). Implementación de un modelo de gestión del conocimiento en los procesos organizacionales: Caso Disan s. Trabajo de grado, 94.
dc.relationAcosta Prado, J. C., Zárate Torres, R. A., & Fischer, A. L. (2014). Ba: Espacios de conocimiento, contexto para el desarrollo de capacidad de innovación. Un análisis desde la gestión del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, 76, 44-63. https://doi.org/10.21158/01208160.n76.2014.797
dc.relationAktürk, B. K., & Kurt, M. (2016). An Empirical Study of the Relationship Between Knowledge Management Practices and Strategy Formulation Capabilities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 739-745. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.11.075
dc.relationAlimohammadlou, M., & Eslamloo, F. (2016). Relationship between Total Quality Management, Knowledge Transfer and Knowledge Diffusion in the Academic Settings. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 230, 104-111. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.09.013
dc.relationÁngeles Briceño Moreno, M. D. L., & Bernal Torres, C. A. (2010). Estudios de caso sobre la gestión del conocimiento en cuatro organizaciones colombianas líderes en penetración de mercado. Estudios Gerenciales, 26(117), 173-193. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(10)70140-6
dc.relationAndreu, R. & Sieber, S. (1999): «La gestión integral del conocimiento y del aprendizaje.» Economía Industrial, no. 326, pp. 63-72
dc.relationArgote, L., & Ingram, P. (2000). Knowledge Transfer: A Basis for Competitive Advantage in Firms. 82, 150- 169.
dc.relationBarbón Pérez, O. G., & Fernández Pino, J. W. (2018). Rol de la gestión educativa estratégica en la gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la educación superior. Educación Médica, 19(1), 51-55. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001
dc.relationBasañez, A. (2012). Metodología de Evaluación y Gestión del Conocimiento dinámico por procesos. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba. https://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/12114
dc.relationBittsánszky, A., Tóth, A. J., Illés, C. B., & Dunay, A. (2015). Knowledge and practice in food safety processes—A case study on Hungarian school catering. International Journal of Innovation and Learning, 18(3), 380. https://doi.org/10.1504/IJIL.2015.071554
dc.relationBootz, J. P. (2019). Foresight and knowledge management. New developments in theory anpractice. Technological Forecasting and Social Change, págs. 140, 80-83.
dc.relationBrooking, A.: Intellectual Capital Core Asset for Third Millennium Enterprise, ed. esp. 1997, Paidós Empresa, Madrid, p. 39, 113.
dc.relationBueno, E. (1999): «Gestión del conocimiento, aprendizaje y capital intelectual.» Boletín del Club Intelect, no. 1, enero. Madrid
dc.relationBustelo, C., & Amarilla, R. (2001). Gestión del conocimiento y gestión de la información.revista PH, 226. https://doi.org/10.33349/2001.34.1153
dc.relationCahyaningsih, E., Sensuse, D. I., & Noprisson, H. (2017). Multi Methods for KnowledgeManagement Strategy Roadmap of Government Human Capital Management. Procedia Computer Science, 124, 496-503.https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.12.182
dc.relationChang, T.-C., & Chuang, S.-H. (2011). Performance implications of knowledge management processes: Examining the roles of infrastructure capability and business strategy. Expert Systems with Applications, 38(5), 6170-6178. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2010.11.053
dc.relationCheng, E. C. K. (2015). Knowledge Sharing for Creating School Intellectual Capital. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1455-1459.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.307
dc.relationCiampi, F., Marzi, G., Demi, S., & Faraoni, M. (2020). The big data-business strategyinterconnection: A grand challenge for knowledge management. A review andfuture perspectives. Journal of Knowledge Management, 24(5), 1157-1176. https://doi.org/10.1108/JKM-02-2020 0156
dc.relationColombia aprende. (2012). Programa ciudadano digital. Recuperado el 24 de febrero de 2012, Ministerio de Educación Nacional: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/w3-article 283532.html
dc.relationColombia digital. (2012). Quienes somos. Recuperado 12 de febrero, Colombia digital: http://www.colombiadigital.net/acerca-de-nosotros/quienes-somos/mision-vision.html
dc.relationColombia se conecta. (2012). Agenda de conectividad, camino hacia la sociedad de conocimiento. Recuperado el 11 de febrero de 2012. Ministerio TIC: http://67.18.244.130/~colombia/spip.php?rubrique12
dc.relationCordoba, F. y. (2018). Knowledge management system in service ompanies. Procedia Computer Science, págs. 139, 392-400.
dc.relationCorrea Uribe, G., & Rosero Jiménez, S. L. ( 2008). Diseño de un modelo de gestión del conocimiento para la Escuela. Revista Interamericana de Bibliotecología. Ene.-Jun., vol. 31. pg 85-101.
dc.relationCueva, E., Acosta, B., Idrobo, P., & Rueda, I. (2017). Los beneficios de la gestión delconocimiento en las organizaciones deportivas: Un análisis crítico. 12.
dc.relationDa Cunha, D. T., Fiorotti, R. M., Baldasso, J. G., De Sousa, M., Fontanezi, N. M., Caivano,S., Stedefeldt, E., De Rosso, V. V., & Camargo, M. C. R. (2013). Improvement of food safety in school meal service during a long-term intervention period: A strategy based on the knowledge, attitude and practice triad. Food Control, 34(2), 662-667. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2013.06.003
dc.relationDavenport, Thomas H., and Lawrence Prusak. 1998. Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
dc.relationDomingo Valhondo Solano. Gestión del conocimiento: Del mito a la realidad. Madrid España. Ediciones Díaz de Santos, 14 de abril de 2010. ISBN: 978-84-7978- 195-8.
dc.relationDonate, M. J., & Guadamillas, F. (2010). Estrategia de gestión del conocimiento y actitudinnovadora en empresas de castilla-la mancha. Un estudio exploratorio. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 16(1), 31-54.https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60002-1
dc.relationFakhrulnizam Mohammad, M., Abdullah, R., AB. Jabar, M., & Nor Haizan Nor, R. (2020). Contextualizing The Framework For Knowledge Management System At The Organizational Level. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 769, 012048. https://doi.org/10.1088/1757- 899X/769/1/012048
dc.relationFarfan, Daisy Yolima; Garzón, Manuel Alfonso (2006). Gestión del conocimiento. Documento de investigación n°29. Facultad de Administración. Editorial Universidad el Rosario.
dc.relationGaleon, D. H., & Palaoag, T. D. (2020). Knowledge management system (KMS) framework for outcomes based education sustainability. IOP Conference Series:Materials Science and Engineering, 803, 012034. https://doi.org/10.1088/1757- 899X/803/1/012034
dc.relationGaviria-Marina, M. M.-F. (2019). Knowledge management: A global. Technological Forecasting and Social Change, págs. 140, 194-220. . Obtenido de Doi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.07.006.
dc.relationGeorg Von Krogh, Kazuo Ichijo, Ikujiro Nonaka. (2000). Facilitar la creación de conocimiento, cómo desentrañar el misterio del conocimiento tácito y liberar el poder de la innovación. Mexico DF: OXFORD.
dc.relationGobierno en línea. (2011). ¿Qué es gobierno en línea? Recuperado el día 11 de Noviembre de 2011, gobierno en línea: http://www.gobiernoenlinea.gov.co/web/guest;jsessionid=0734E72F12DFAA46064C68E5D485D4 B1
dc.relationGupta, A. K. & Govindarajan, V. (2000). Knowledge flows within multinational corporations. Strategic Management Journal, 473-496.
dc.relationHarman, Chris; Brelade, Sue (2000). Knowledge Management and the Role of HR. Financial Times/Prentice Hall 2000. (Edición Española Kindle 2015).
dc.relationHarold Koontz. (2012). Administración. Una perspectiva global y empresarial. McGRAW-hill/interamericana editores S.A. de C.V
dc.relationHeinrich, S., Laporte Uribe, F., Roes, M., Hoffmann, W., Thyrian, J. R., Wolfostermann, K., & Holle, B. (2016). Knowledge management in dementia care networks: A qualitative analysis of successful information and support strategies for people with dementia living at home and their family caregivers. Public Health, 131, 40-48. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2015.10.021
dc.relationHernández Nieto, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos en ciencias sociales y ciencias biomédicas. Universidad de los Andes.
dc.relationHernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Interamericana.
dc.relationHong, D., Suh, E., & Koo, C. (2011). Developing strategies for overcoming barriers to knowledge sharing based on conversational knowledge management: A case studyof a financial company. Expert Systems with Applications, 38(12), 14417-14427. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2011.04.072
dc.relationHong Ng, A. H., Yip, M. W., Din, S. Binti, & Bakar, N. A. (2012). Integrated KnowledgeManagement Strategy: A Preliminary Literature Review. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 57, 209-214. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1176
dc.relationHull, R. (1999). The discipline and practices of knowledge management. En R. Hull, The discipline and practices of knowledge management (págs. 405-428).
dc.relationHyska, J., Burazeri, G., Menza, V., & Dupouy, E. (2020). Assessing nutritional status andnutrition-related knowledge, attitudes and practices of Albanian schoolchildren to support school food and nutrition policies and programmes. Food Policy, 101888.https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2020.101888 IBID., p. 1. (s.f.).
dc.relationICONTEC. (1995). NTC 9001: 2015. Normas Fundamentales sobre la gestión de calidad. Pag 9
dc.relationICONTEC. (2019). NTC 30401:2019. Sistemas de gestión del conocimiento. Requisitos. Bogotá, D.C.
dc.relationISO. (2018). ISO 30401:2018. Knowledge management systems. Requirements. GINEBRA: ISO
dc.relationJabeen, F., & Al Dari, T. (2020). A framework for integrating knowledge management benefits in the UAE organisations. Knowledge Management Research & Practice, 1-15. https://doi.org/10.1080/14778238.2020.1780966
dc.relationKrogh, Georg Von; Ichijo, Kazuo Y Nonaka, Ikujiro. (2000). Facilitar la creación de conocimiento. Cómo desentrañar el misterio del conocimiento tácito y liberar el poder de la innovación. México: Oxford University Press, 2001. 469 p. ISBN 970-613-628-2.
dc.relationLaihonen, H., & Kokko, P. (2020). Knowledge management and hybridity of institutionallogics in public sector. Knowledge Management Research & Practice, 1-15. https://doi.org/10.1080/14778238.2020.1788429
dc.relationLengnick-Hall, C. A., & Griffith, R. J. (2011). Evidence-based versus tinkerable knowledgeas strategic assets: A new perspective on the interplay between innovation and application. Journal of Engineering and Technology Management, 28(3), 147-167. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2011.03.003
dc.relationLitvaj, I., & Stancekova, D. (2015). Decision—Making, and Their Relation to The Knowledge Management, Use of Knowledge Management in Decision—Making.Procedia Economics and Finance, 23, 467- 472. https://doi.org/10.1016/S2212- 5671(15)00547-X
dc.relationLozano, C. M. R. (2015). Diseño de un modelo de transferencia del conocimiento para elmanejo del sector autopartista en Bogotá. 171.
dc.relationMardani, A. N. (2018). The relationship between knowledge management and innovation performance. . The Journal of High Technology Management Research., págs. 29(1), 12-26.
dc.relationMarques Júnior, E., Gobbo, J. A., Fukunaga, F., Cerchione, R., & Centobelli, P. (2020). Use of knowledge management systems: Analysis of the strategies of Brazilian small and medium enterprises. Journal of Knowledge Management, 24(2), 369-394.https://doi.org/10.1108/JKM-06-2019-0334
dc.relationMineducación. (2019). https://www.mineducacion.gov.co/. Obtenido de Manual de gestion del conocimiento.
dc.relationMinisterio de Educación Nacional. (2010). Gestión del conocimiento institucional Construcción de buenas prácticas. Recuperado el 11 de febrero de 2012. Ministerio de educación nacional: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles289685_archivo_pdf_ganadores2010.pdf
dc.relationMinsalud. (Mayo de 2018). https://www.minsalud.gov.co/. Obtenido de Sistema de Gestión de la Seguridad.
dc.relationMládková, L. (2014). Knowledge Strategy: Key Player or Relict of the Past? Procedia -Social and Behavioral Sciences, 150, 628-636. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.082
dc.relationMorales, G. M., & Rosaleñ, R.(2009). Estrategia de gestión del conocimiento en una pequeña empresa. 10. Ng, A. H. H., Yip, M. W., Din, S. Binti, & Bakar, N. A. (2012). Integrated Knowledge Management Strategy: A Preliminary Literature Review. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 57, 209-214. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1176
dc.relationNonaka, I.; Takeouchi, H. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create The Dynamics For Innovation, Nueva York, Oxford University Press 1995.
dc.relationNovianto, O., & Puspasari, D. (2012). Knowledge Management System’s Implementationin a Company with Different Generations: A Case Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 65, 942-947. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.224
dc.relationNueva ISO 9001. (1996). https://www.nueva-iso-9001-2015.com/2016/09/gestioconocimiento-iso-9001- 2015/.
dc.relationÖzlen, M. K., & Handzic, M. (2020). Ambidextrous Organisations from the Perspective ofEmployed Knowledge Management Strategies: Evidence from Turkey. Journal Information & Knowledge Management, 19(02), 2050003.https://doi.org/10.1142/S0219649220500033
dc.relationOzmen, F., & Muratoglu, V. (2010). The competency levels of school principals in implementing knowledge management strategies The views of principals and teachers according to gender variable. Procedia - Social and Behavioral Sciences,2(2), 5370-5376. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.875
dc.relationParra Mesa, I. D. (2004). Los modernos alquimistas: epistemología corporativa y Gestión del Conocimiento. . Medellín: p. 23-48.
dc.relationPavez, S. A. (2000). Modelo de implantación de gestión del conocimiento y tecnologías de información para la generación de ventajas competitivas. [En línea]. Valparaíso: p. 10. Tesis (Ingeniero Civil Informático).
dc.relationPeluffo A. Martha Beatriz, y. C. (2002). Introducción a la gestión del conocimiento y su aplicación al sector público. [En línea]. Santiago de Chile: Disponible en: http://www.preval.org/documentos/00427.pdf [Consulta: 13 de junio de 2008].
dc.relationPerez-Montono, Mario (2016). Gestión del conocimiento: orígenes y evolución. El profesional de la información, v. 25, n. 4, pp. 526-534.
dc.relationPetrova, G. I., Smokotin, V. M., Kornienko, A. A., Ershova, I. A., & Kachalov, N. A. (2015). Knowledge Management as a Strategy for the Administration of Education in the Research University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 166, 451- 455. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.552
dc.relationPeter, D. (1993). La sociedad post capitalista. Barcelona: Apóstrofe. Col. Clásicos del Management
dc.relationRisquez G. (1999). Metodología de la Investigación. Maracaibo. Proeduca.
dc.relationRito, A. I., Mendes, S., Santos, M., Goiana-Da-Silva, F., Cappuccio, F. P., Whiting, S., Dinis, A., Rascôa, C., Castanheira, I., Darzi, A., & Breda, J. (2020). Salt ReductionStrategies in Portuguese School Meals, from Pre-School to Secondary Education—The Eat Mediterranean Program. Nutrients, 12(8), 2213. https://doi.org/10.3390/nu12082213
dc.relationRobbins, S. P., & Judge, T. A. (2009). Comportamiento organizacional [recursoelectrónico. Pearson Educación.
dc.relationRodríguez Gómez, David. Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. En: Educar, 2006, no. 37, Universidad Autónoma de Barcelona, 2006, p. 25-39.
dc.relationRodríguez Rojas, Yuber Liliana (2019). Mejores prácticas para gestionar el conocimiento según la ISO 30401. Revista Signos, vol. 11, no. 2, pp. 09-11.
dc.relationSalazar, F. (2014). Estrategias para la implementación de Gestión del Conocimiento para laempresa UNE–Telefónica de Pereira. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/31080
dc.relationSaldarriaga Ríos, J. G. (2013). Responsabilidad social y gestión del conocimiento comoestrategias de gestión humana1. Estudios Gerenciales, 29(126), 110-117. https://doi.org/10.1016/S0123- 5923(13)70026-3
dc.relationSED. (2019). Anexo Técnico, SIDAE. Convenio 2078, págs. 1-2.
dc.relationShujahat, M. S. (2019). Translating the impact of knowledge management processes into knowledgebased innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivity. . Journal of Business Research, págs. 94, 442-450.
dc.relationSibanyoni, J. J., Tshabalala, P. A., & Tabit, F. T. (2017). Food safety knowledge and awareness of food handlers in school feeding programmes in Mpumalanga, SouthAfrica. Food Control, 73, 1397- 1406. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2016.11.001
dc.relationSimón-Díaz, B. F., Garay-Robles, G., & Calsina-Ponce, W. C. (2020). Modelo de gestiónde conocimiento para el programa nacional de alimentación escolar Qali Warma. Investigación Valdizana, 14(1), 15-21. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.501
dc.relationStrunga, A. (2015). The Integration of Virtual Learning Communities into Universities’ Knowledge Management Models. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 2430-2434. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.306
dc.relationSuh, T., Khan, O. J., Schnellbächer, B., & Heidenreich, S. (2020). Strategic accord and tension for business model innovation: Examining different tacit knowledge types and open action strategies. 104 International Journal of Innovation Management, 24(04), 2050039. https://doi.org/10.1142/S1363919620500395
dc.relationTrivella, L., & Dimitrios, N. K. (2015). Knowledge Management Strategy within the Higher Education. The Case of Greece. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 488-495. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.122
dc.relationUceda-Martos, P. (2015). Metodología de implantación del modelo Nonaka y Takeuchi. Caso: Proceso de prácticas preprofesionales para una universidad de la regiónCajamarca, Perú. 1, 105.
dc.relationVan Eerd, D. (2019). Knowledge transfer and exchange in health and safety: A rapidreview. Policy and Practice in Health and Safety, 17(1), 54-77. https://doi.org/10.1080/14773996.2018.1508116
dc.relationWiig, K. (1997): «Integrating Intellectual Capital and Knowledge Management.» Long Range Planning, vol. 30, no. 3, pp. 399-405.
dc.relationYang, J. (2010). The knowledge management strategy and its effect on firm performance:A contingency analysis. International Journal of Production Economics, 125(2), 215-223. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2010.03.012
dc.relationZaim, S., Bayyurt, N., Tarim, M., Zaim, H., & Guc, Y. (2013). System Dynamics Modelingof a Knowledge Management Process: A Case Study in Turkish Airlines. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 545-552. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.52
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleFormulación de estrategias y métodos para la gestión del conocimiento en los comedores escolares ubicados en Bogotá, bajo los requisitos de la Norma Técnica ISO 30401:2019


Este ítem pertenece a la siguiente institución