dc.contributorVanegas Rodríguez, Lina María
dc.creatorJiménez Esteban, Ángela Yaneth
dc.creatorTorres Castellanos, Carolina del Pilar
dc.date.accessioned2020-10-28T13:33:57Z
dc.date.available2020-10-28T13:33:57Z
dc.date.created2020-10-28T13:33:57Z
dc.date.issued2020-10-21
dc.identifierJiménez Estaban, A. J y Torres Castellanos, C.d.P.(2020). Efecto financiero de los impuestos regionales en el sector de la salud [Tesis de especialización]Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/30601
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThis article makes a critical evaluation of the financial effect of municipal taxes on companies in the health sector, conducting a review of the Colombian Health System, followed by an analysis of the different normative references, and changes in judicial decision criteria through jurisprudence from 1994 to 2019. The financial effect that the industry and commerce tax has had on the companies under study due to the violation of the 1991 Political Constitution of Colombia will be described in general, which in its article 48 establishes that: Social Security is a Obligatory public service that will be provided under the direction, coordination and control of the State, subject to the principles of efficiency, universality and solidarity. Social Security may be provided by public or private entities, in accordance with the law. The resources of the Social Security institutions may not be allocated or used for purposes other than it. Following this, we proceed to propose strategies that allow this type of company to optimize resources against the management of this tax
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherEspecialización Gerencia Tributaria
dc.publisherFacultad de Contaduría Pública
dc.relationAcuerdo 044 (2008). Artículo 61. Actividades no sujetas. pág. 23. Disponible en: https://www.bucaramanga.gov.co/tramites/download/normatividad/acuerdos/acuerdos_2008/Acuerdo_044_2008.pdf
dc.relationArt. 207. (2002). Código Contencioso Administrativo. Disponible en: https://www.ugc.edu.co/ sede/armenia/files/editorial/manual_derecho_procesal_T1_V2.pdf.
dc.relationBastidas. (2011). Bárcenas Hugo Exp. 17459. Disponible en: http://www.consejodeestado.gov.co/documentos/boletines/PDF/25000-23-27-000-2007-00243-01(17459).pdf
dc.relationBriceño. (2009). Martha Exp. 16881. Disponible en: http:// www.consejodeestado.gov.co/documentos/boletines/PDF/25000-23-27-000-2005-01747-01(16881).pdf
dc.relationEstado, C. d. (2009). Sentencia radicación número 05001-23-31-000-2009-00195-01 (18615).
dc.relationLey 14. (1983). Artículo 39. Impuesto de industria y comercio ICA en servicios de salud. Marco Normativo. Hecho generador del impuesto de industria y comercio. Bogotá.
dc.relationLey 14. (1983). Artículo 39. Servicio Nacional de Salud. Sentencia del 18 de noviembre de 1994, exp. 5766, CP: Jaime Abella Zarate. Disponible en: https://jhrcorp.co/wp-content/uploads/2019/08/1.-Sent-0500123330002013008530122250-19.pdf. Obtenido de Sección Cuarta.
dc.relationLey 1333. (1986). Impuestos de industria y comercio y de avisos y tableros Disponible en: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=1234. Bogotá: Disponible en: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/DECRETO1333 ABRIL1986.pdf.
dc.relationLey 10 (1990) definición de Sistema de salud. pág. 4. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co /Normatividad_Nuevo/LEY%200010%20DE%201990.pdf
dc.relationLey 10. (1990). Constitución Política de Colombia 1991. Bogotá: Disponible en: https://pdba.geo rgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf.
dc.relationLey 100. (1993). El Sistema General de Seguridad Social en Salud. Bogotá: https://oig.cepal.org/si tes/default/files/colombia_-_ley_100.pdf.
dc.relationLey 788. (2002). Impuesto de Industria y Comercio ICA en Servicios de Salud. Obtenido de Concejo de Estado: http://www.consejodeestado.gov.co/documentos/boletines/221/05001-23-31-000-2008-00671-01.pdf
dc.relationLey 788 (2002). Artículo 48. Exenciones del gravamen a los movimientos financieros. pág. 16. Disponible en:https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php ?i=7260
dc.relationLey 788 (2002). Artículo 111. Siendo recursos de la seguridad social, pág. 28. Disponible en:https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=7260
dc.relationLey 1955. (2019). Ley 1955. Bogotá: Disponible en: http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf /col188918.pdf.
dc.relationLópez. (2003). Díaz Ligia. Exp. 13263. Bucaramanga.
dc.relationMinisterio de Salud y Protección social. (2019). Anexo Técnico manual de Inscripción y Habilitación de Servicios de salud Resolución 3100.
dc.relationMinisterio de salud y Protección Social. (2019). Resolución 3100. Bogotá.
dc.relationParra, O. H. (2004). El impuesto de industria y comercio. Recuperado el 27 de 07 de 2020, de sitio web unilibre: http://hdl.handle.net/10901/16484
dc.relationPiza. (2019). Rodríguez Julio Roberto Exp. 20204. Disponible en: http:// http://www.consejodeestado.gov.co/documentos/boletines/221/05001-23-31-000-2008-00671-01.pdf
dc.relationResolución 4343. (2012). Bogotá: Ministerio de Salud.
dc.relationRomero. (2004). Díaz Héctor Exp. 15291. Disponible en: http://www.consejodeestado. gov.co/documentos/boletines/221/05001-23-31-000-2008-00671-01.pdf
dc.relationSecretaria del Senado. (1986). www.secretariasenado.gov.co. Recuperado el 06 de 03 de 2019, de Decreto Ley 1333 de 1986 art 195, 196: http://secretariasenado.gov.co
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleEfecto financiero de los impuestos regionales en el sector de la salud


Este ítem pertenece a la siguiente institución