dc.creator | León Linares, Juliana | |
dc.date.accessioned | 2019-05-27T20:12:54Z | |
dc.date.available | 2019-05-27T20:12:54Z | |
dc.date.created | 2019-05-27T20:12:54Z | |
dc.date.issued | 2019-05-27 | |
dc.identifier | Leonjuliana.2019. laimportanciadelaparticipacionciudadanaenelejerciciodelcontrolfiscal | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/16889 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.description.abstract | The Office of the Comptroller General of the Republic, hereinafter CGR, is the state body that oversees fiscal management over resources and public goods that make up the nation's heritage.
This control body considers the intervention of citizens in the exercise of fiscal control fundamental. As a state agency, it is responsible for controlling the function of the administration and individuals who operate funds or goods of the Nation on behalf of the community, in accordance with the procedures, principles and systems enshrined in the Political Constitution of Colombia.
The CGR, incorporates fiscal control through citizenship in a privileged manner as a strategy to achieve the correct use of public resources by considering citizens as necessary allies in the fight against the inefficiency and negligence of public entities and servants, generally infected by the corruption present in the administration of the country.
The exercise of fiscal control allows the monitoring of public functions aimed at the improvement of economic and social development and, in turn, audits allow, in an efficient manner, greater vigilance over the administration of public resources.
For this reason, the control entity carries out, through the Delegate Controllership, actions aimed at the promotion and participatory monitoring, which is understood as the methods of citizen and fiscal control through experiences, knowledge and commonly known methods. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Derecho | |
dc.publisher | Facultad de Derecho | |
dc.relation | Constitución Política de Colombia, C. P. (1991). Colombia. | |
dc.relation | Contraloría General de la Nación. (s.f.). Guía para el control participativo ciudadano. | |
dc.relation | Garcia M. (2015). El control fiscal participativo : una estrategia para la eficaz administración territorial en Colombia, Universidad Militar Nueva Granada, Trabajo de grado como requisito para optar al título de Especialista en Finanzas y Administración Pública | |
dc.relation | Gonzalez , J. (2017). Gerencia pública y control fiscal. Universidad del Rosario. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Maldonado Copello, A. (2011). La lucha contra contra la corrupción en Colombia: la carencia de una política integral. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Medina, C. A. (s.f.). El Control Fiscal Y La Contratación Pública Un Análisis Desde La Jurisprudencia En Colombia. Editoriales USTA. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Moya , M. F. (s.f.). el nuevo concepto de la justicia penal a partir de la constitución de 1991. EDITORIALES USTA. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Contraloría General de la Nación. (s.f.). Guía para el ciudadano sobre el control fiscal participativo | |
dc.relation | Narváez, M. I. (s.f.). El control fiscal y su ajuste dentro del Estado Social de Derecho. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Newman P. - Arango, A. (2017). sobre la corrupción en colombia: marco conceptual, diagnóstico y propuesta política. Dejusticia; derecho, justicia y sociedad.Bogotá, Colombia. | |
dc.relation | Obregón C., O. (2006). Control Fiscal Territorial realidad y propuesta de mejoramiento. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Ochoa H. & Rebellón S. (2003). propuesta de un modelo de control fiscal para el estado colombiano: el sistema de control fiscal nacional. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Plan Nacional de Formación para el Control Social a la Gestión Pública, P. N. (s.f.). Control Fiscal Participativo. | |
dc.relation | Rico , L. A. (2001). Teoría general y práctica de la contratación estatal. Editorial Leyer. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Rojas, F. (1995). Control ciudadano y control comunitario de gestión y resultados. instituto latinoamericano y del caribe de planificación económica y social. | |
dc.relation | Torregrosa, N. (s.f.). Representaciones sociales en torno al concepto de equidad y justicia de los conciliadores y las conciliadoras en equidad de las unidades de mediación y conciliación en Bogotá. Revista de Derecho y Ciencias sociales Misión Jurídica, pp. 183. EDITORIALES USTA. Bogotá Colombia | |
dc.relation | Vidal J. (1961). Derecho Administrativo. Editorial Legis, EDITORIALES USTA. Bogotá Colombia. | |
dc.relation | Zuleta, a. p. (2015). La corrupción su historia y sus consecuencias en Colombia. Editoriales Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá Colombia | |
dc.relation | Sentencia C - 274 , Magistrada Ponente, María Victoria Calle Correa . (Coste Constitucional de Colombia 9 de Mayo de 2013). | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | La importancia de la participación ciudadana en el ejercicio del control fiscal | |