dc.contributor | orcid.org/0000-0002-4632-4700 | |
dc.contributor | orcid.org/0000-0002-6569-8126 | |
dc.contributor | orcid.org/0000-0002-1869-4712 | |
dc.contributor | https://scholar.google.es/citations?user=ijFz4QsAAAAJ&hl=es | |
dc.contributor | https://scholar.google.es/citations?user=-WDTuZsAAAAJ&hl=es | |
dc.contributor | https://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001550669 | |
dc.contributor | https://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001613370 | |
dc.contributor | https://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001482384 | |
dc.creator | Santamaría Rodríguez, Juan Esteban | |
dc.creator | Quitián Álvarez, Eduard Andrés | |
dc.creator | González Guzmán, Ismael José | |
dc.creator | Orozco Bernal, Alba Luz | |
dc.date.accessioned | 2018-10-23T16:10:57Z | |
dc.date.accessioned | 2022-09-28T13:39:59Z | |
dc.date.available | 2018-10-23T16:10:57Z | |
dc.date.available | 2022-09-28T13:39:59Z | |
dc.date.created | 2018-10-23T16:10:57Z | |
dc.date.issued | 2015-11-30 | |
dc.identifier | Santamaría, Juan., Quitián, Eduard., González, Ismael & Orozco, Alba., (2015). Presupuestos epistemológicos para la fundamentación de una pedagogía de la teología.. Uniervsidad Santo Tomás Abierta y a Distancia. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/13848 | |
dc.identifier.uri | http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3643313 | |
dc.description.abstract | This research project constitutes the first of three phases framed towards the development of a pedagogic theoretical reflection about the teaching of theology. From this perspective, the interest of this work is related to the investigation of the epistemological assumptions on which this type of pedagogy for two reference theoretical: the pedagogical foundations supporting character to teachability of a specific knowledge, in this case theology; and similarly, the theological identity of the same and must be articulated so as to be consistent in its teachability process of academic theological training.
The interest of this research proposal is given in this work is consolidated as a theoretical reference to strengthen the academic training of students in the Bachelor of Theology at the Faculty of Education at the University of St. Thomas - VUAD. Thus, the results that underlie this research exercise intended to strengthen the educational process itself, taking as reference the mode in which is offered the program and the teaching tools that are supported for this process to be effective in academic and professional lives of students who belong to it. | |
dc.relation | Alvarado, M. (2007). José Martí y Paulo Freire: Aproximaciones para una lectura de la pedagogía crítica. Revista electrónica de investigación educativa 9 (001), pp. 1 – 19. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/157 | |
dc.relation | Barbosa, J.W., Barbosa, J.C., Rodríguez, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación bibliotecnológica 27 (61), pp. 83 – 105. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2013000300005&script=sci_arttext | |
dc.relation | Berríos, F. (2012). Pedagogía en teología: El aporte de Karl Rahner. Revista Veritas (26), pp. 187 – 196. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-92732012000100009&script=sci_arttext | |
dc.relation | Beuchot, M. (1997). Tratado de hermenéutica analógica. Hacia un nuevo modelo de interpretación. México D.F., México: UNAM. | |
dc.relation | Boff, C. (1990). Epistemología y método de la teología de la liberación. En Sobrino, J., y Ellacuría, I. (Editores). Mysterium Liberationis. Conceptos fundamentales de la teología de la liberación. Tomo I (pp. 79 – 113). Madrid, España: Ed. Trotta | |
dc.relation | Boff, L. (1981). Jesucristo y la liberación del hombre. Madrid, España: Ediciones Cristiandad. | |
dc.relation | Bravo, A. (2007). El sentido pedagógico de Jesús: Las preguntas. REXE. Revista de estudios y experiencias en educación (12), pp. 123 – 128. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2431/243117030007.pdf | |
dc.relation | De Gregori, W. (1999). En busca de una nueva noología. Estudios pedagógicos, 25, pp. 71 – 82. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173513845004 | |
dc.relation | Ellacuría, I. (2000a). Hacia una fundamentación del método teológico latinoamericano. En Ellacuría, I. (Editor). Escritos teológicos I (pp. 187 – 218). San Salvador, El Salvador: UCA Editores. | |
dc.relation | eire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. México, México: Siglo XXI Editores. | |
dc.relation | Giroux, H. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis educativa, 17 (1-2), pp. 13 – 26. Recuperado de: http://ojs.fchst.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/viewFile/775/711 | |
dc.relation | Gutiérrez, G. (1990). Teología de la liberación. Perspectivas. Salamanca, España: Sígueme. | |
dc.relation | Hernández, R., Fernández, C., Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. Bogotá, Colombia: McGraw Hill. | |
dc.relation | Leme, M. (2011). Apocalipsis: Una pedagogía de resistencia y esperanza. Siwo. Revista de Teología (4), pp. 11 – 39. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/siwo/article/view/3665 | |
dc.relation | McLaren, P., Huerta-Charles, L. (2010). El cambio educativo, el capitalismo global y la pedagogía crítica revolucionaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15, pp. 1124 – 1130. Recuperado de: http://eprints.uanl.mx/2195/ | |
dc.relation | McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. Barcelona, España: Paidós. | |
dc.relation | Moreno, J., Rodríguez, G., Mera, E., Beltrán, L. (2007). Estrategias didácticas desarrolladas por los docentes para orientar el trabajo integrador en la Facultad de Psicología. Psycologia. Avances de la disciplina, 1 (1), pp. 133 – 162. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297224869005 | |
dc.relation | Lonergan, B. (2006). Método en Teología. Salamanca: Ediciones Sígueme. | |
dc.relation | Páramo, P. (2011). La investigación en ciencias sociales: Estrategias de investigación. Bogotá, Colombia: Universidad Piloto de Colombia. | |
dc.relation | Preiswerk, M. (2003). Hacia una educación teológica intercultural. Revista Impulso 14 (34), pp. 77 – 93. Recuperado de: http://biblat.unam.mx/es/buscar/hacia-una-educacion-teologica-intercultural | |
dc.relation | Silva, J. (2010). Pedagogía de la enseñanza teológica. La condescendencia de Dios como clave hermenéutica fundamental para la enseñanza teológica. Teología y vida 51 (1-2), pp. 233 – 255. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492010000100009 | |
dc.relation | Sobrino, J. (1999). La fe en Jesucristo. Ensayo desde las víctimas. Madrid, España: Ed. Trotta. | |
dc.relation | Tamayo, J. (1989). Para comprender la teología de la liberación. Navarra, España: Editorial Verbo Divino. | |
dc.relation | Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España: Editorial Síntesis S.A. | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Presupuestos epistemológicos para la fundamentación de una pedagogía de la teología | |
dc.type | Apropiación Social y Circulación del Conocimiento: Informes de investigación | |