dc.contributororcid.org/0000-0002-4632-4700
dc.contributororcid.org/0000-0002-6569-8126
dc.contributororcid.org/0000-0002-1869-4712
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=ijFz4QsAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=-WDTuZsAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttps://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001550669
dc.contributorhttps://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001613370
dc.contributorhttps://scienti.colciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001482384
dc.creatorSantamaría Rodríguez, Juan Esteban
dc.creatorQuitián Álvarez, Eduard Andrés
dc.creatorGonzález Guzmán, Ismael José
dc.creatorOrozco Bernal, Alba Luz
dc.date.accessioned2018-10-23T16:10:57Z
dc.date.accessioned2022-09-28T13:39:59Z
dc.date.available2018-10-23T16:10:57Z
dc.date.available2022-09-28T13:39:59Z
dc.date.created2018-10-23T16:10:57Z
dc.date.issued2015-11-30
dc.identifierSantamaría, Juan., Quitián, Eduard., González, Ismael & Orozco, Alba., (2015). Presupuestos epistemológicos para la fundamentación de una pedagogía de la teología.. Uniervsidad Santo Tomás Abierta y a Distancia.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/13848
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3643313
dc.description.abstractThis research project constitutes the first of three phases framed towards the development of a pedagogic theoretical reflection about the teaching of theology. From this perspective, the interest of this work is related to the investigation of the epistemological assumptions on which this type of pedagogy for two reference theoretical: the pedagogical foundations supporting character to teachability of a specific knowledge, in this case theology; and similarly, the theological identity of the same and must be articulated so as to be consistent in its teachability process of academic theological training. The interest of this research proposal is given in this work is consolidated as a theoretical reference to strengthen the academic training of students in the Bachelor of Theology at the Faculty of Education at the University of St. Thomas - VUAD. Thus, the results that underlie this research exercise intended to strengthen the educational process itself, taking as reference the mode in which is offered the program and the teaching tools that are supported for this process to be effective in academic and professional lives of students who belong to it.
dc.relationAlvarado, M. (2007). José Martí y Paulo Freire: Aproximaciones para una lectura de la pedagogía crítica. Revista electrónica de investigación educativa 9 (001), pp. 1 – 19. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/157
dc.relationBarbosa, J.W., Barbosa, J.C., Rodríguez, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación bibliotecnológica 27 (61), pp. 83 – 105. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2013000300005&script=sci_arttext
dc.relationBerríos, F. (2012). Pedagogía en teología: El aporte de Karl Rahner. Revista Veritas (26), pp. 187 – 196. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-92732012000100009&script=sci_arttext
dc.relationBeuchot, M. (1997). Tratado de hermenéutica analógica. Hacia un nuevo modelo de interpretación. México D.F., México: UNAM.
dc.relationBoff, C. (1990). Epistemología y método de la teología de la liberación. En Sobrino, J., y Ellacuría, I. (Editores). Mysterium Liberationis. Conceptos fundamentales de la teología de la liberación. Tomo I (pp. 79 – 113). Madrid, España: Ed. Trotta
dc.relationBoff, L. (1981). Jesucristo y la liberación del hombre. Madrid, España: Ediciones Cristiandad.
dc.relationBravo, A. (2007). El sentido pedagógico de Jesús: Las preguntas. REXE. Revista de estudios y experiencias en educación (12), pp. 123 – 128. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2431/243117030007.pdf
dc.relationDe Gregori, W. (1999). En busca de una nueva noología. Estudios pedagógicos, 25, pp. 71 – 82. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173513845004
dc.relationEllacuría, I. (2000a). Hacia una fundamentación del método teológico latinoamericano. En Ellacuría, I. (Editor). Escritos teológicos I (pp. 187 – 218). San Salvador, El Salvador: UCA Editores.
dc.relationeire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. México, México: Siglo XXI Editores.
dc.relationGiroux, H. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis educativa, 17 (1-2), pp. 13 – 26. Recuperado de: http://ojs.fchst.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/viewFile/775/711
dc.relationGutiérrez, G. (1990). Teología de la liberación. Perspectivas. Salamanca, España: Sígueme.
dc.relationHernández, R., Fernández, C., Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. Bogotá, Colombia: McGraw Hill.
dc.relationLeme, M. (2011). Apocalipsis: Una pedagogía de resistencia y esperanza. Siwo. Revista de Teología (4), pp. 11 – 39. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/siwo/article/view/3665
dc.relationMcLaren, P., Huerta-Charles, L. (2010). El cambio educativo, el capitalismo global y la pedagogía crítica revolucionaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15, pp. 1124 – 1130. Recuperado de: http://eprints.uanl.mx/2195/
dc.relationMcLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. Barcelona, España: Paidós.
dc.relationMoreno, J., Rodríguez, G., Mera, E., Beltrán, L. (2007). Estrategias didácticas desarrolladas por los docentes para orientar el trabajo integrador en la Facultad de Psicología. Psycologia. Avances de la disciplina, 1 (1), pp. 133 – 162. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297224869005
dc.relationLonergan, B. (2006). Método en Teología. Salamanca: Ediciones Sígueme.
dc.relationPáramo, P. (2011). La investigación en ciencias sociales: Estrategias de investigación. Bogotá, Colombia: Universidad Piloto de Colombia.
dc.relationPreiswerk, M. (2003). Hacia una educación teológica intercultural. Revista Impulso 14 (34), pp. 77 – 93. Recuperado de: http://biblat.unam.mx/es/buscar/hacia-una-educacion-teologica-intercultural
dc.relationSilva, J. (2010). Pedagogía de la enseñanza teológica. La condescendencia de Dios como clave hermenéutica fundamental para la enseñanza teológica. Teología y vida 51 (1-2), pp. 233 – 255. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492010000100009
dc.relationSobrino, J. (1999). La fe en Jesucristo. Ensayo desde las víctimas. Madrid, España: Ed. Trotta.
dc.relationTamayo, J. (1989). Para comprender la teología de la liberación. Navarra, España: Editorial Verbo Divino.
dc.relationValles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España: Editorial Síntesis S.A.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titlePresupuestos epistemológicos para la fundamentación de una pedagogía de la teología
dc.typeApropiación Social y Circulación del Conocimiento: Informes de investigación


Este ítem pertenece a la siguiente institución