dc.contributorLaverde Rojas, Henry
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-6112-5259
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=_Tui-1kAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttp://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000426016
dc.creatorAcosta Martínez, Juan Diego
dc.creatorPinzón López, Carol Tatiana
dc.date.accessioned2020-07-07T17:44:25Z
dc.date.available2020-07-07T17:44:25Z
dc.date.created2020-07-07T17:44:25Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifierAcosta Martínez, J.D. & Pinzón López, C.T. (2020). Tiempos de desplazamiento y su incidencia en la calidad de vida [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás, Colombia]. Repositorio USTA
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/27839
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThis document aims to estimate the cost of the trips in which they must incur the people to carry out different compulsory and optional activities, and their effect on the quality of life in the city of Bogotá, by contrasting the results obtained through a logistic regression (Probit and Logit) and the PLS - PM model, which include variables that allow a more comprehensive evaluation of the aspects that have a significant effect on the well-being of individuals, viewed objectively and subjectively. The monograph focuses on the displacements of the population that studies and / or works, due to who are the ones who make the most trips to fulfill their obligations, and at the same time, those who have a greater probability of access to travel optional mainly intended for leisure. Later, with the help of the variables and blocks built to measure the model, the determinants of well-being are analyzed. The results obtained reveal the importance of analyzing the quality of life beyond monetary income, the increasing importance of access to the internet connection, the improvement in gender equality matter taking into account the travel time spent by men and women, and the reality regarding the significant incidence of these times as determinants for well-being, leaving the debate open to alternative solutions to improve mobility and at the same time mitigate the negative externalities of transport
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Economía
dc.publisherFacultad de Economía
dc.relationAceves, C. (2014). Calidad y Rentabilidad en el Transporte Público de Guadalajara. Centro Universitario de Ciencias Económicas y Administrativas. Universidad de Guadalajara.
dc.relationAcosta, A. & Pulido, R. (2017). Eficiencia energética en el sistema de transporte público masivo de Bogotá. Universidad de la Salle. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales.
dc.relationAlcántara, E. (2010). Análisis de la movilidad urbana. Espacio, medio ambiente y equidad. Dirección de Análisis y Programación Sectorial de la Vicepresidencia de Infraestructura. CAF.
dc.relationAntúnez, I. & Galilea, S. (2003). Servicios públicos urbanos y gestión local en América Latina y el Caribe: problemas, metodologías y políticas. División de Desarrollo Sostenible y Asentamientos Humanos. Serie Medio Ambiente y Desarrollo No.69, p. 57: diagrs., tabls. CEPAL.
dc.relationCameron, J. (1998). Transport contribution to urban restructuring. In Urban Transport Policy, Freeman and Jamet (eds), Balkema, Netherlands, pp. 245-252.
dc.relationCanzler, W., Kaufmann, V. and Kesselring, S. (2008), Tracing Mobility: An Introduction, in Canzler, W., Kaufmann, V. and Kesselring, S. (eds), Tracing Mobilities: Towards a Cosmopolitan Perspective (Aldershot: Ashgate).
dc.relationCruz, B. (2015). La demanda de transporte de pasajeros en la ruta Tingo María - Huánuco: Modelo econométrico de elección binaria.
dc.relationDuque, G. (2006). Fundamentos de economía y transportes. Parte III. Introducción a la Economía del transporte. Universidad Nacional de Colombia. Manizales.
dc.relationEspinoza, J. (2016). Metodología utilizada en Costa Rica para el cálculo tarifario de servicios de transporte público, modalidad autobús. Boletín Técnico Volumen 7 No. 2, Marzo 2016. Universidad de Costa Rica.
dc.relationFigueroa, O. (2005). Transporte urbano y globalización. Políticas y efectos en América Latina. Revista eure (Vol. XXXI, No 94), pp. 41-53, Santiago de Chile, diciembre 2005.
dc.relationFonseca, A., Hernández, E. & Pérez, M. (2015). Análisis micro-econométrico del consumo de transporte (taxis, buses, gasolina y aceite) en Nicaragua basado en datos de la encuesta nacional de hogares para la medición del nivel de vida (EMNV- 2009). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
dc.relationFotel, T. (2006), Space, Power, and Mobility: Car Traffic as a Controversial Issue in Neighbourhood Regeneration, Environment and Planning A 38:4, 733–48. Storper, M. (1998). Regional worlds of production: Learning and innovation in the technology districts of France, Italy and the United States. Vol. 27, N°5, pp 443 – 455.
dc.relationGaffron, P., Hine, J. and Mitchell, F. (2001), The Role of Transport in Social Exclusion in Urban Scotland (Edinburgh: Scottish Office Central Research Unit).
dc.relationGefen, D., Straub, D. W., & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: guidelines for research practice. Communications of the Association for Information Systems, 4(7). 178
dc.relationGirardotti, M. (2003). Economía de transporte, Función económica del transporte. Facultad de Ingeniería UBA.
dc.relationGómez-Ibáñez, J. A. (1996). Big City Transit Ridership, Deficits and Politics: Avoiding Reality in Boston. Journal of the American Planning Association 62, 30-50.
dc.relationGómez, A. & Sánchez, G. (2015). Aplicación de funciones de distribución continúas para modelar la demanda de pasajeros en una línea de tren ligero. Contaduría y Administración. 61. 10.1016/j.cya.2015.09.002.
dc.relationHernández, J. & Beltrán, J. (2010). Análisis e incidencia del gasto en transporte público de los hogares en las localidades de Usme y Ciudad Bolívar. Equidad & Desarrollo. 10.19052/ed.209
dc.relationHine, J.P. and Mitchell, F. (2003), Transport Disadvantages and Social Exclusion: Exclusionary Mechanisms in Transport in Urban Scotland (Ashgate: Aldershot).
dc.relationInternational association of public Transport. (2009), Assessing the benefits of public transport. A UITP position paper
dc.relationKaufmann, V., Bergman, M.M. and Joye, D. (2004), Motility: Mobility as Capital, International Journal of Urban and Regional Research 28:4, 745 – 65.
dc.relationKaufmann, V., Kesselring, S., Manderscheid, K. and Sager, F. (2007), Mobility, Space and Inequalities, Swiss Journal of Sociology 33:1, 5–6.
dc.relationKrugman, P. (1988). La nueva teoría del comercio internacional y los países menos desarrollados. En Rev. Trimestre Económico. Vol. 55. No. 217, enero-marzo.
dc.relationLalwani, C., Goss, R., Gardner B. & Beresford, A. (1991). Modelling freight traffic. In Long Term Issues in Transport. Rickard, J.H, and Larkinson, J. editors. pp. 131- 160. Avebury, UK
dc.relationLaverde, H. & Gómez, J. (2015). Medición de la pobreza multidimensional en América Latina a través de modelos estructurales. Cooperativismo & Desarrollo, 23(106), 89-110.
dc.relationLeitón, J. (2007). Modelos de Eficiencia Económica: El Transporte Ferroviario. Instituto de Investigaciones Socio-Económicas (IISEC), Universidad Católica Boliviana.
dc.relationLe Breton, E. (2008), Domicile-travail: les salariés à bout de souffle (Paris: Les carnets de l’info).
dc.relationMacdonald, K. and Grieco, M. (2007), Accessibility, Mobility and Connectivity, Mobilities 2:1, 1–14.
dc.relationMignot, D. and Rosales-Montano, S. (2006), Vers un droit à la mobilité pour tous. Inéqualitiés, territoires et vie quotidienne (Paris: La documentation française).
dc.relationMiller, M. A. (2004). Assessment of Service Integration Practices for Public Transportation: Review of the Literature. UC Berkeley: California Partners for Advanced Transportation Technology.
dc.relationMontalvo, J. (2016). Elasticidad-precio de la demanda del transporte público urbano: un análisis para los servicios de ómnibus y subterráneo de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Actualidad Económica Vol. 26, Núm. 88.
dc.relationMoreno, E. (2006). Análisis comparativo de la modelación del autotransporte: carga vs pasajeros. Secretaría de comunicaciones y transportes instituto mexicano del transporte. Publicación Técnica No. 300
dc.relationOrtúzar, J. & Willumsen, L. (1994). Modelling Transport. 2nd edition. Chichester, UK. John Wiley & Sons.
dc.relationPerdomo, A. (2005). Modelo de infraestructura en transporte: el capital de infraestructura como un capital complementario. Colombia. Archivos de Economía. DNP.
dc.relationPeters, D. (1998). Breadwinners, homemakers and beasts of burden. Habitat debate, vol. 4 no. 2, pp. 12 - 14. The United Nations Centre for Human Settlements, Nairobi.
dc.relationPompilio, J. (2006). Diseño de un experimento de preferencias declaradas para la elección de modo de transporte urbano de pasajeros. Revista de Economía y Estadística. XLIV. 81-123.
dc.relationPompilio, J. (2006). Diseño de encuestas de preferencias declaradas para la estimación del valor de los ahorros de tiempo y el pronóstico de la demanda de servicios de transporte urbano de pasajeros. Departamento de Economía y Finanzas, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Córdoba
dc.relationRodríguez, J. (2014). Evaluación de impacto del sistema de transporte metrolínea. Revisión de metodologías. Equidad y Desarrollo, ISSN-e 2389-8844, ISSN 1692-7311, Nº. 22, 2014, págs. 1- 5.
dc.relationRus, G., Campos, J. & Nombela, G. (2003). Economía del transporte. SERBIULA (sistema Librum 2.0).
dc.relationSanabria, S. (2008). El papel del transporte en el crecimiento económico colombiano en la segunda mitad del siglo XX. Apuntes del CENES. Vol. XXVII – No. 46.
dc.relationSánchez, O. & Romero, J. (2010). Factores de calidad del servicio en el transporte público de pasajeros: estudio de caso de la ciudad de Toluca, México. Economía, Sociedad y Territorio.
dc.relationSennett, R. (2006). La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
dc.relationSharma, A. & Gupta, S. (1998). Women’s mobility in Indian cities. Urban transport policy. Balkemna, Rotterdam. pp. 669 - 674.
dc.relationSmall, A. K. (2003). Road pricing and public transport, 5 – 24.
dc.relationThomson, I & Bull, A. (2001). La congestión del tránsito urbano: causas y consecuencias económicas y sociales. CEPAL. Serie Recursos naturales e infraestructura. División de Recursos Naturales e Infraestructura. Santiago de Chile.
dc.relationThompson, I. (2002). Impacto de las tendencias sociales, económicas y tecnológicas sobre el transporte público: una investigación preliminar en ciudades de América Latina. CEPAL. Serie recursos naturales e infraestructura. División de Recursos Naturales e Infraestructura. Unidad de Transporte.
dc.relationThomas, A. & Molina, D. (2004). La planificación del transporte y su incidencia en la competitividad de las ciudades. CEPAL. Boletín Facilitación del comercio y el transporte en América Latina y El Caribe. Edición No. 212.
dc.relationTobón, A. & Galvis, D. (2009). Análisis sobre la evolución reciente del sector de transporte en Colombia. Perfil de coyuntura económica No. 13. Universidad de Antioquia.
dc.relationTuggener, Stephanie & Coltekin, Arzu & Fabrikant, Sara. (2012). Mobility and social inequality: exploring the nexus by the means of sequence analysis and geovisualisation. 10.5167/uzh-75285.
dc.relationValk, M. (2016). The effect of public service provision on poverty reduction and education levels in Sub-Sahara Africa. Radboud University Nijmegen. Wageningen. Recuperado de: https:// theses.ubn.ru.nl/bitstream/handle/123456789/2793/Valk%2C_Marco_1.pdf?sequence=1
dc.relationUribe, A., Garrido, J. & Rodríguez, A. (2011). Influencia del tipo de contratación en la calidad de vida laboral: manifestaciones del capitalismo organizacional. Revista Universidad Católica del Norte, núm. 33, pp. 1 - 16. Medellín, Colombia.
dc.relationUrry, J. (2008), Mobilities (Oxford: Blackwell).
dc.relationUseche, M. (2002). La organización del trabajo en el marco de la globalización. Gaceta Laboral, 8, 67 - 78.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleTiempos de desplazamiento y su incidencia en la calidad de vida
dc.typebachelor thesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución