dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-1201-6128
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=LWD_RSsAAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000101876
dc.contributorUniversidad Santo Tomas
dc.creatorBuitrago Rojas, Franklin O.P.
dc.creatorRivera Roberto, Hernán Yesid O. P
dc.creatorMejía Correa, Iván Fernando O. P.
dc.creatorArciniegas Vega, Hernán Antonio O. P.
dc.date.accessioned2021-04-05T14:13:20Z
dc.date.accessioned2022-09-28T13:36:02Z
dc.date.available2021-04-05T14:13:20Z
dc.date.available2022-09-28T13:36:02Z
dc.date.created2021-04-05T14:13:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifierBuitrago, F., Rivera ,H., Mejía , I.& Arciniegas , H. (2020). La doctrina de la virtud: Posibilidades para la teología contemporánea. Bogotá: Universidad Santo Tomás.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/33206
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3641548
dc.description.abstractIn different periods of history, people have admired and promoted human qualities or excellences that they consider important for the life of individuals and for the good functioning of society. life of individuals and for the proper functioning of society. Such qualities, which may be intellectual, moral or spiritual, are embodied, for example, in heroes, heroes and heroines. incarnated, for example, in the heroes of the myths and legends of ancient peoples. ancient peoples. The stories of their exploits are used as a form of moral education and seek to moral education and seek to promote qualities such as honor, courage, fidelity and wisdom. The idea of areté or "virtue" developed by the Greek philosophers of Antiquity Greek philosophers of antiquity is a rational systematization of these excellences of thought, word and action. of thought, word and action that were already embodied in exemplary form in the heroes of the exemplary in the heroes of Homer's myths and in the tragedies of Sophocles (MacIntyre, 2015).
dc.relationAnscombe, G. E. M. (1958). Modern moral philosophy. En: Collected philosophical papers 3 (pp. 26-41). Oxford: Oxford University Press.
dc.relationCessarius, R. (1998). Las virtudes. Manuales de Teología Católica. Vol. 19. Valencia: Edicep.
dc.relationHauerwas, S. (1981). A community of character: Toward a constructive Christian social ethic. Notre Dame: University of Notre Dame.
dc.relationHauerwas, S. (1983). The peaceable kingdom: A primer in Christian ethics. Notre Dame: University of Notre Dame.
dc.relationMacIntyre, A. (2001) Animales racionales dependientes. Por qué los seres humanos necesitamos virtudes. Barcelona: Paidós Básica.
dc.relationMacIntyre, A. (2015). Tras la virtud. Barcelona: Austral
dc.relationNussbaum, M. (1999). La ética de la virtud: una categoría equívoca. Areté, 11(1-2), 573-613
dc.relationPesch, O. H. (1987). Teología de las virtudes y virtudes teológicas. En Concilium 211. La virtud ante el cambio de valores (pp. 459-480). Madrid: Cristiandad.
dc.relationPieper, J. (2007). Las virtudes fundamentales. Madrid: Rialp.
dc.relationPinckaers, S. T. (1978). Le renouveau de la morale. Paris: Téqui.
dc.relationPinckaers, S. T. (2007). Las fuentes de la moral cristiana. Su método, su contenido, su historia. Pamplona: Eunsa.
dc.relationPorter, J. (1990). The recovery of virtue: the relevance of Aquinas for Christian ethics. Wensminster: John Knox.
dc.relationTitus, C. S. (2010). Moral development and connecting the virtues: Aquinas, Porter, and the flawed saint. En R. Hütter y M. Levering (eds.), Ressourcement Thomism: Sacred doctrine, the sacraments, and the moral life (pp. 330-352). Washington D.C.: The Catholic University of America.
dc.relationAgustín de Hipona. (2009). La ciudad de Dios. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
dc.relationAgustín de Hipona. (2010). Confesiones. Madrid: Gredos.
dc.relationAgustín de Hipona. (2012). Obra selecta. Estudio introductorio de Salvador Antuñano. Cartoné. Biblioteca de Grandes Pensadores. Madrid: Gredos.
dc.relationAmbrosio de Milán. (2013). El paraíso. Caín y Abel. Noé. Biblioteca de Patrística. Madrid: Ciudad Nueva
dc.relationAmbrosio de Milán (2015). Los deberes. Biblioteca de Patrística. Madrid: Ciudad Nueva.
dc.relationAnscombe, G. E. M. (1958). Modern moral philosophy. En Collected philosophical papers 3 (pp. 26-41). Oxford: Oxford University Press.
dc.relationAristóteles. (1985). Ética nicomáquea. Ética eudemia. E. Lledó Íñigo (intro.), J. Pallí Bonet (trad. y notas). Madrid: Gredos.
dc.relationAristóteles (2001). Ética a Nicómaco. J. L. Calvo Martínez (intro., trad. y notas). Madrid: Alianza.
dc.relationBoff, L. (2001). Gracia y experiencia humana. Madrid: Trotta
dc.relationBoland, V. (2014). St Thomas Aquinas. Bloomsbury Library of Educational Thought. London: Bloomsbury Academic.
dc.relationCessario, R. (1998). Las virtudes. Valencia: Edicep.
dc.relationColeman, J. A. (1987). Valores y virtudes en las sociedades avanzadas. En Concilium 211. La virtud ante el cambio de valores (pp. 365-380). Madrid: Cristiandad.
dc.relationComte-Sponville, A. (1995). Petit Traité des grandes vertus. Paris: Presses Universitaires de France.
dc.relationDenzinger, H., y Hunermann, P. (1999). Enchiridion symbolorum. Barcelona: Herder.
dc.relationDuroux, B. (1963). La psychologie de la foi chez S. Thomas d’Aquin. Tournai: Desclée.
dc.relationGregorio de Niza (1990). Les béatitudes. Paris: Migne.
dc.relationGregorio Magno (1998). Libros morales. Vol. 2. Biblioteca Patrística. Madrid: Ciudad Nueva.
dc.relationGuardini R. (1997) La existencia del cristiano. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
dc.relationHauerwas, S. (1974). Vision and virtue: essays in Christian ethical reflection. Notre Dame: University of Notre Dame.
dc.relationHauerwas, S. (1975). Character and the Christian life: A study in theological ethics. Notre Dame: Trinity University.
dc.relationHauerwas, S. (1981). A community of character: Toward a constructive Christian social ethic. Notre Dame: University of Notre Dame
dc.relationHauerwas, S. (1983). The peaceable kingdom: A primer in Christian ethics. Notre Dame: University of Notre Dame.
dc.relationHume, D. (1967). A treatise of human nature. Oxford: Oxford University Press.
dc.relationJuan Casiano. (1962). Colaciones. P. Sansegundo (trad.). Madrid: Rialp.
dc.relationJustino. (2006). Apologie pour les chrétiens. Paris: Du Cerf.
dc.relationJuan Pablo II. (1993). Carta Encíclia Veritatis Splendor: sobre algunas cuestiones fundamentales de la enseñanza moral de la Iglesia. Madrid: San Pablo.
dc.relationLottin, O. (1929). Les premiers définitions et classification des vertus au Moyen Age. Revue des Sciences Philosophiques et Théologiques, 18, 369-406.
dc.relationMacIntyre, A. (2001). Animales racionales dependientes. Por qué los seres humanos necesitamos virtudes. Barcelona: Paidós
dc.relationMacIntyre, A. (2013). Tras la virtud. Barcelona: Austral.
dc.relationMacIntyre, A. (1990). Whose Justice? Which Rationality? Notre Dame: University of Notre Dame
dc.relationMartínez, J. L. (2002). Virtudes. En C. Floristán (dir.), Nuevo diccionario de pastoral (pp. 1584-1593). Madrid: San Pablo.
dc.relationMerkelbach, B. H. (1949). Summa Theologiae Moralis. Octava edición. Paris: Desclée de Brower.
dc.relationNussbaum, M. (1999). La ética de la virtud: una categoría equívoca. Areté, 11(1-2), 573-613.
dc.relationO’Meara, T. F. (1997). Virtues in the theology of Thomas Aquinas. Theological Studies, 58, 254-285.
dc.relationPesch, O. H. (1987). Teología de las virtudes y virtudes teológicas. En Concilium 211. La virtud ante el cambio de valores (pp. 459-480). Madrid: Cristiandad.
dc.relationPesch, O. H. (1992). Tomás de Aquino: límite y grandeza de una teología medieval. Barcelona: Herder
dc.relationPeterson, C., and M. Seligman (dir.). (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Oxford: Oxford University Press
dc.relationPieper, J. (2000). La fe ante el reto de la cultura contemporánea. Madrid: Rialp.
dc.relationPieper, J. (2007). Las virtudes fundamentales. Madrid: Rialp.
dc.relationPinckaers, S. T. (2007). Las fuentes de la moral cristiana. Su método, su contenido, su historia. Pamplona: Eunsa.
dc.relationPlatón. (2003a). Diálogos (vol. iv): República. Madrid: Gredos
dc.relationPlatón. (2003b). Diálogos (vol. viii): Leyes (libros i-vi). Madrid: Gredos.
dc.relationPorter, J. (1990). The recovery of virtue: the relevance of Aquinas for Christian ethics. Wensminster: John Knox.
dc.relationPorter, J. (2005). Nature as reason: A Thomistic theory of the natural law. Michigan: William Eerdmans Publishing Company.
dc.relationPrummer D. (1961). Manuale Theologiae moralis secundum principia S. Thomae Aquinatis. Quinta edición. Barcelona: Herder.
dc.relationTitus, C. S. (2013). Vertus. En L. Lemoine, E. Gaziaux, y D. Muller (dir.), Dictionnaire encyclopédique d’etique chrétienne (pp. 2073-2093). Paris: Du Cerf.
dc.relationTorrell, J. P. (1993). Initiation à saint Thomas d’Aquin. Sa personne et son oeuvre. Fribourg: Editions Universitaires de Fribourg.
dc.relationVidal, M. (2005). Virtud: perspectiva de la ética teológica. En J. J. Tamayo (dir.), Nuevo diccionario de teología (pp. 954-959). Madrid: Trotta.
dc.relationhttp://unidadinvestigacion.usta.edu.co
dc.relationhttp://repository.usta.edu.co/handle/11634/23176
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleCapitulo 1: La doctrina de la virtud en la teología cristiana


Este ítem pertenece a la siguiente institución