dc.contributorPongutá Puerto, César Fredy Noel
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-4976-7857
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-3166-9922
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=wJCXaBgAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=Q7nPIqMAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttp://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000257338
dc.contributorhttp://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000257311
dc.creatorSánchez Riaño, Vladimir
dc.date.accessioned2019-03-27T12:34:05Z
dc.date.available2019-03-27T12:34:05Z
dc.date.created2019-03-27T12:34:05Z
dc.date.issued2019-03-26
dc.identifierSánchez Riaño, V. (2018). Aspectos filosóficos del pragmaticismo y su proyección a la planeación estratégica publicitaria.(Tesis doctoral). Universidad Santo Tomàs. Bogotà, Colombia
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/16065
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.15332/tg.doc.2017.00019
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThis doctoral thesis carries out an analysis of the philosophical postulates of Charles Sanders Peirce. Especially the concept of belief in pragmaticism and its development in the normative sciences. The foregoing, in order to establish theoretical and conceptual elements that can be projected to strategic advertising planning. As a consequence, the thesis develops three chapters. First, some pragmatism historical aspects; second, pragmaticism and belief in strategic advertising planning; third, a consideration of advertising rationing in pragmaticist key. Finally, the conclusion tries to collect what has been said and translates it into the semiotic model of strategic advertising planning (Semiotic Planning), accompanied by a final discussion. In the first chapter three aspects are treated. The first one offers a semiotic, genetic-linguistic, and foundational panorama, based on some reflections about language problem on Plato and Aristotle. The second one traces the use of the practical and pragmatic in modernity about the Kant's philosophical positions; Finally, the vision of classical pragmatism from William James and John Dewey is presented. The second chapter works about the pragmatic idea of ​​belief from 1887 Peircean perspective, from 1903 mature version, and the late version (1907); from this, the thesis propose keys for strategic planning in advertising. The third chapter works on sign thinking, the division of signs, and the vision of normative sciences. Likewise, this chapter proposes three interpretant's trichotomies. With the above, the thesis poses an evaluation path of the different phases of the semiotic model of strategic planning (Semiotic Planning).
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherDoctorado en Filosofía
dc.publisherFacultad de Filosofía y Letras
dc.relationLópez de Mesa, A. (2014). “Una introducción a la ética pragmatista”. En Cuadernos de Filosofía latinoamericana. Volumen 35 No 111 julio-diciembre 2014. Bogotá. Universidad Santo Tomás. P 111-125.
dc.relationAnderson, D.. (2013). “Los orígenes del pragmatismo: desde Peirce hasta James y Dewey”. En: El pragmatismo norteamericano: Un mundo de posibilidades. Medellín, Universidad de Antioquia.
dc.relationApel, K. – O. (1997). El Camino del pensamiento de Charles S. Peirce. Madrid. Visor.
dc.relationAppadurai, A. (1991). La Vida Social de las Cosas. México, Editorial Grijalbo.
dc.relationAristotle. (1971). “De Interpretatione”, en The Works of Aristotle. Oxford. Oxford University Press. Traslated into English under the editorship of W.D. Ross, M.A., Hon. LL.D. (endin) fellow of oriel college – fellow of the brithis academy. First edition 1928.
dc.relationAristóteles. (1982). Metafísica. Madrid. Editorial Gredos. Versión Trilingüe por Valentín García Yebra. Segunda edición revisada.
dc.relationBain, A. (1876). The Emotions and the Will. New York. Appleton. (London: J.W. Parker and son, 1859; 3d ed)
dc.relationBarrena Marchena, S. (2012). La razón creativa. Madrid. Rialp Ediciones.
dc.relationBarthes, R. (1990) [1970]. La retórica antigua. Sección B. La red. En: La aventura semiológica. P. 118-160. Barcelona. Paidós.
dc.relationBeuchot, M. (2002). Estudio sobre Peirce y la escolástica. Pamplona (España). Universidad de Navarra.
dc.relationBuchler, J. (1955). Philosophical Writings of Peirce. New York. Dover Publications, Inc. Selected and edited with an introduction by Justus Buchler.
dc.relationDel Castillo, R. (2007) “Prologo”. En: Pragmatismo. Un nuevo nombre para viejas formas de pensar. Madrid, Alianza editorial. Versión en español de Pragmatism: A New Name for Some Old Ways of Thinking.
dc.relationDewey, J. (1972) [1896]. “The Reflex Arc Concept in Psychology”. En The Early Works of John Dewey. Carbondale and Edwardsville, Southern Illinois University Press. Vol 5. P 96-109. First published in The Psychological Review, III (July 18996), pp 357-370.
dc.relationDewey, J. (1977a) [1908]. “What Pragmatism Means By Practical”. In The Middle Works of John Dewey. Carbondale and Edwardsville, Southern Illinois University Press. Vol 4. P 98-115. First published in Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods 5 (1908): 85-99, with the title “What Does Pragmatism Mean by Practical? Revised and reprinted in Essays in Experimental Logic (Chicago: University of Chicago Press, 1916), pp. 303-29, with the title “What Pragmatism Means By Practical”.
dc.relationDewey, J. (1977b) [1908]. “Does Reality Possess practical Character? In The Middle Works of John Dewey. Carbondale and Edwardsville, Southern Illinois University Press. Vol 4. P 125-142. First published in Essays, Philosophical and Psychological, in Honor of William James, Professor in Harvard University, by his Colleagues at Columbia University (New York: Logmans, Green, and Co., 1908), pp. 53-80. Reprinted in Philosophy and Civilization (New York: Minton, Balch and Co., 1931), pp. 36-55, with the title “The Practical Character of Reality.” For McGilvary’s reply, see this volume, pp. 314-16.
dc.relationDewey, J. (1988) [1925]. “The Development of American Pragmatism”. En: The Later Works of John Dewey. Carbondale & Edwardsville. Southern Illinois University Press. Vol 2, P 3-21. Edited by Jo Ann Boydston. Firts published in Studies in the History of Ideas, ed. Department of Philosophy, Columbia University (New York: Columbia University Press, 1925), 2:353-77.
dc.relationDewey, J. (2017) [1925]. Experience and Nature. New York. Dover Publications, Inc. Originalmente publicada en Chicago Ill., por Open Court Publishing Company.
dc.relationDewey, J. (2010) La Miseria de la epistemología. Ensayos de Pragmatismo. Madrid, Editorial Biblioteca nueva.
dc.relationDictionary of Philosophy and Psychology. (1901) J. M. Baldwin (ed.).
dc.relationEco, U. (2007). Dall’ Albero al Labirinto. Milano, Bompiani.
dc.relationEco, U. (1999). Kant y el Ornitorrinco. Barcelona, Lumen.
dc.relationFaerna, Á. M. (1996) Introducción a la teoría pragmatista del conocimiento. Madrid. Siglo Veintiuno editores, sa.
dc.relationFerrater Mora, J, (2002), Diccionario de Filosofía. Barcelona, Editorial Ariel, S.A.
dc.relationFitzgerald, J. (1966). Peirce’s Theory of Signs as a Foundation for Pragmatism. The Hague, Mouton.
dc.relationGoldenweiser, A (2015) [1922]. Early civilization; an introduction to anthropology. New York, Forgotten books.
dc.relationGroupe μ, (1992). Tratado del Signo Visual: Para Una Retórica de la Imagen, Madrid, Paidós.
dc.relationGuattari, F, (1998). Las tres ecologías. Bogotá, Fica.
dc.relationJames, W. (1920). Collected Essays and Reviews. New York. Longmans, Green.
dc.relationJames, W. (1975). “Philosophical Conceptions and Practical Results” En: Pragmatism. Cambridge, Harvard University Press. Apéndice I.
dc.relationJames, W. (1976) Essays in Radical Empiricism. Cambridge. Harvard University Press. Publicado originalmente en 1912 por Ralph Barton Perry’s posthumous collection.
dc.relationJames, W. (1992). The Correspondence of William James, vol.4. Charlottesville, Virginia. University Press of Virginia. 714 pages.
dc.relationJames, W. (1995) [1907]. Pragmatism. New York. Dover Publications, Inc.
dc.relationJames, W. (2010) [1909]. The Meaning of Truth. Lexington, KY. ReadaClassic.com Layout and Cover Desing.
dc.relationKant, I. (2000). Crítica de la razón pura. Madrid. Alfaguara. Decimoctava edición. Prólogo, traducción, notas e índices Pedro Ribas.
dc.relationKant, I. (2006). “Idea de una historia universal en sentido cosmopolita”. En Filosofía de la historia. México. Fondo de Cultura Económica. Undécima reimpresión. Prólogo y traducción de Eugenio Ímaz.
dc.relationKant, I. (2007). Fundamentación de la Metafísica de las Costumbres. Edición de Pedro M. Rosario Barbosa. San Juan, Puerto Rico. Versión electrónica descargada de: http://recursosbiblio.url.edu.gt/publicjlg/Libros_y_mas/2015/09/fund_metaf_costu.pdf
dc.relationLiszka, J. J. (1990) "Peirce's Interpretant" In Transactions of the Charles S. Peirce Society. Vol. 26, No. 1: 17-62). Bloomington Indiana.
dc.relationLiszka, J. J. (1996) A General Introduction to the Semiotic of Charles Sanders Peirce. Indianapolis. Indiana University Press.
dc.relationMaddalena, G. (2008). “Introduzione” en Peirce Scritti Scelti. Torino, UTET Libreria. A cura di Giovanni Maddalena.
dc.relationMaddalena, G. (2009). Metafisica Per assurdo. Peirce e i Problemi dell’epistemologia contemporanea. Catanzaro, Rubbettino Editore.
dc.relationMenand, L. (2002). El Club de los metafísicos. Historias de las ideas en América. Madrid. Ediciones destino, S.A. Traducción de Antonio Bonnano.
dc.relationNicolás J. & Frapoli, M. J. (editores). (1997). Teorías de la verdad en el siglo XX. Madrid. Editorial Tecnos.
dc.relationNiño, D. (2008) “El Signo peirceano y su impacto en la semiótica contemporánea”. En: Ensayos semióticos (Douglas Niño, ed). P. 15-100. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.
dc.relationNiño, D. (2010). Signo y propósito. Presentación y crítica de la Propuesta de interpretación de Thomas Short del modelo de signo de Charles S. Peirce. (29 p) en Cuadernos de Sistemática Peirceana No 3. Centro de Sistemática peirceana
dc.relationNiño, D. (2015). Elementos de semiótica agentiva. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.
dc.relationOgden, C K. & Richards, I A. (1923) Meaning of Meaning. New York (U.S). Harcourt, Brace & World, Inc.
dc.relationPlatón. (1987). “El Crátilo”. En Diálogos Tomo II. Madrid (España). Editorial Gredos. Traducción de J. L. Calvo. P. 339 – 461.
dc.relationPeirce, C. S. (1885). “On the Algebra of Logic: A contribution to the Philosophy of Notation” In American Journal of Mathematics Vol. 7, No. 2 (Jan., 1885), pp. 180-196.
dc.relationPeirce, C. S. (1958). SW. Selected Writings. Values in a Universe of Chance. Editado por Philip P. Wiener. Nueva York: Dover Publicfations, Inc. [SW].
dc.relationPeirce, C. S. (1977). SS. Semiotic and Significs. The Correspondence between Charles S. Peirce and Victoria Lady Welby. Editado por Charles S. Hardwick. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.
dc.relationPeirce, C. S. (1985). HL. Historical perspectives on Peirce's logic of science: a history of science. Edited by Carolyn Eisele. New York. Mouton Publishers.
dc.relationPeirce, C. S. (1992-1997). EP. The Essential Peirce. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
dc.relationPeirce, C. S. (1994). CP. The Collected Papers. Cambridge: Harvard University Press. Versión Electrónica en CD-ROM por InteLex Corporation.
dc.relationPeirce, C. S. (1998). P. A comprehensive bibliography of Peirce's published works and a bibliography of secondary studies by C. J. W. Kloesel and Joseph M. Ransdell. Bowling Green, Ohio. Bowling Green: Philosophy Documentation Center. 1986 edition reprinted in 1998.
dc.relationPeirce, C. S. (2008). El Pragmatismo. Madrid, Ediciones Encuentro, S.A. Edición y traducción de Sara Barrena.
dc.relationPeirce, C. S. (2012). Obra Filosófica reunida. México. Fondo de cultura económica. Nathan Houser y Christian Kloesel Editores. Traducción de Darin McNabb. Revisión de la traducción Sara Barrena. Tomos I y II.
dc.relationPongutá Puerto, C. F. (2016). Anticipaciones de la semiótica de Peirce en la lógica aristotélica. Bogotá, Ediciones USTA.
dc.relationQuessada, D. (2006). La era del siervo señor. La filosofía, la publicidad y el control de la opinión. Traducción de Josep María Ventosa. Barcelona, Tusquets.
dc.relationReale, G. (2007). Introducción a Aristóteles. Barcelona. Editorial Herder. Cuarta impresión.
dc.relationRoberts, Don D. (Spring, 1970). “On Peirce's Realism”. En: Transactions of the Charles S. Peirce Society. Bloomintong and Indianapolis. Indiana University Press. Vol. 6, No. 2, pp. 67-83. Consultado en Jstore a través de las bases de datos de la Universidad Jorge Tadeo Lozano: http://www.utadeo.edu.co/files/collections/documents/field_attached_file/acuerdo_19_2015.pdf
dc.relationSánchez Riaño, V. (2008). "Semiosis y publicidad". En: Ensayos Semióticos. Bogotá. Editorial Fundación Universidad De Bogotá Jorge Tadeo Lozano. p.373 – 412.
dc.relationSánchez Riaño, V. & Otalora, L. (2012). La Publicidad en el Banquillo. Ecología, consumo y subjetividad. Bogotá. Editorial Fundación Universidad De Bogotá Jorge Tadeo Lozano.
dc.relationSánchez Riaño, V. (2014). “El pragmaticismo peirceano y su proyección en las estéticas comunicativas contemporáneas: El caso de la construcción del sentido publicitario”. En Estética Analítica: entre el pragmatismo y el neopragmatismo. Porfirio Cardona & Fredy Santamaría, Directores. Medellín. Pontificia Universidad Bolivariana.
dc.relationSánchez, V., Sojo, J., & Arango J. (2014). “Semiótica, planeación y estrategia publicitaria: aproximaciones desde la pragmática peirceana”. En Cuadernos de Filosofía latinoamericana. Volumen 35 No 111 julio-diciembre 2014. Bogotá. Universidad Santo Tomás. 183-211
dc.relationSánchez, V. (2017). “Semiótica publicitaria: Aproximación a la estructura narrativa de la publicidad desde algunos elementos filosóficos del pragmatismo peirceano”. En VII Jornadas GEP Argentina: 24-25.08.17. http://www.unav.es/gep/VIIJornadasVladimirSanchezRiano.pdf
dc.relationSavan, D. (1987). An Introduction to C. S. Peirce's Full System of Semeiotic, Toronto: University of Toronto, 1987.
dc.relationShort, T. (1996). “Interpreting peirce’s Interpretant: A response to Lalor, Liszka and Meyers”. En: Transactions of the Charles S. Peirce Society. Vol 32, No 4: 488-541. Bloomington Indiana.
dc.relationShort, T. (2004). “The Development of Peirce’s Theory of Signs”. En: Misak, Cheryl J. (ed.), The Cambridge Companion to Peirce. Cambridge: Cambridge University Press.
dc.relationShort, T. (2007). Peirce’s Theory of Signs, New York, Cambridge University Press. (374 pg), Capítulo 7 “Objects and Interpretants”, p 178-234-206.
dc.relationStephen, J. F. (1863). A General View of the Criminal Law in England. Londres, Macmillan.
dc.relationTungate, M. (2007). Adland: A Global History of Advertising. Philadelphia, Kogan Page Publishers.
dc.relationWhite, M. (2009). A Philosophy of Culture: The Scope of Holistic Pragmatism. Princenton (New Jersey). Princeton University Press.
dc.relationZalamea, F. (2001). El continuo peirceano. Bogotá, Unversidad Nacional de Colombia.
dc.relationPeirce Online Manuscripts, Graphics, Marginalia, & Letters http://www.iupui.edu/~arisbe/digitized.HTM
dc.relationC. S. Peirce Manuscripts: https://fromthepage.com/collection/show?collection_id=16
dc.relationUniversidad de Navarra. Grupo de estudios peirceanos: http://www.unav.es/gep/
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleAspectos filosóficos del pragmaticismo y su proyección a la planeación estratégica publicitaria
dc.typedoctoral thesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución