dc.contributorEspinosa Becerra, Adriana
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?user=f3SQqzkAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttp://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000509264
dc.creatorLuna Buitrago, Laura Marcela
dc.date.accessioned2019-07-11T00:04:06Z
dc.date.available2019-07-11T00:04:06Z
dc.date.created2019-07-11T00:04:06Z
dc.date.issued2019-07-09
dc.identifierLuna Buitrago, L. (2019) Relación entre estilos educativos parentales y comportamiento antisocial/delictivo relacionado o no con violencia filioparental. Una revisión sistemática. Universidad Santo Tomas, Bogotá.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/17607
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.15332/tg.mae.2019.00805
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.description.abstractThe main objective of this systematic review was to analyze the theoretical and empirical evidence about parental educational styles and their relationship with antisocial / delinquent behavior related or not with filioparental violence, as well as the identification of the instruments that were most frequently implemented the evaluation of these phenomena. The results of this research are the product of a review of articles in a period of 2008 - 2018, in Spanish and English, taking into account the inclusion and exclusion criteria. Six electronic databases were accessed, such as Dialnet, Redalyc, Scielo, PsychArticles, Scopus, and Web of Science. The search initially yielded 200 publications, and it was necessary to carry out an interrater validation process, specifying 96 useful publications for research from the quartiles of SJR. An analysis of scientometrics data was carried out through the SPSS program, as well as the instruments most frequently implemented to evaluate parental educational styles, antisocial / delinquent behavior and filioparental violence, as well as the relationships of the parental educational styles, characteristics of the parents, children and family dynamics with antisocial, criminal and filioparental violence.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Psicología Jurídica
dc.publisherFacultad de Psicología
dc.relationAroca, C. (2010). La violencia filio-parental: una aproximación a sus claves. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=100683
dc.relationAroca, C., Cánovas, P., & Alba, J. L. (2012). Características de las familias que sufren violencia filio-parental: un estudio de revisión. Educatio Siglo XXI, 20(2), 231-254. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/160801/140811
dc.relation**Aroca-Montolío, C., Lorenzo-Moledo, M., & Miró-Pérez, C. (2014). La violencia filio-parental: un análisis de sus claves. Anales de psicología, 30(1), 157-170. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/167/16729452017.pdf
dc.relationAto M., López J. & Benavente A. (2013) Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059. doi:10.6018/analesps.29.3.178511
dc.relationBaumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monographs, 4(1), 1–103. doi:10.1037/h0030372
dc.relationBaumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95. doi:10.1177/0272431691111004
dc.relation**Bao, W., Haas, A. & Tao, L (2017). Impact of Chinese Parenting on Adolescents' Social Bonding, Affiliation with Delinquent Peers, and Delinquent Behavior. Asian journal of criminology, 12 (2), 81-105. doi 10.1007/s11417-016-9239-0
dc.relationBas, E., & Pérez de Guzmán, M. V. (2010). Desafíos de la familia actual ante la escuela y las tecnologías de información y comunicación. Educatio Siglo XXI, 28(1), 41-68. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/109721
dc.relationBoxer, P., Huesmann, L. R., Bushman, B. J., O'Brien, M. & Moceri, D. (2009). The role of violent media preference in cumulative developmental risk for violence and general aggression. Journal of youth and adolescence, 38(3), 417-428. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4522000/
dc.relation**Brown, C., Granero, R. & Ezpeleta, L. (2017). The reciprocal influence of callous-unemotional traits, oppositional defiant disorder and parenting practices in Preschoolers. Child psychiatry and human development, 48(2), 298-307. doi:10.1007/s10578-016-0641-8
dc.relation**Burela, A., Piazza, M., Alvarado G., Gushiken, A. & Fiestas, F. (2014). Aceptabilidad del castigo físico en la crianza de los niños en personas que fueron víctimas de violencia física en la niñez en Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 31 (4), 669-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/363/36333050008.pdf
dc.relation**Cabrera, V., González, M. & Guevara, I. (2012). Estrés parental, trato rudo y monitoreo como factores asociados a la conducta agresiva. Universitas Psychologica, 11 (1), 241-254. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/842
dc.relation**Calvete, E., Gámez-Guadix, M., & Orue, I. (2014). Características familiares asociadas a violencia filio-parental en adolescentes. Anales de psicología, 30(3), 176-1182. doi: 10.6018/analesps.30.3.166291
dc.relation**Calvete, E., Orue, I., Gamez-Guadix, M., Del Hoyo-Bilbao, J. & De Arroyabe, E. (2015). Child-to-Parent Violence: An Exploratory Study of the Roles of Family Violence and Parental Discipline Through the Stories Told by Spanish Children and Their Parents. Violence and victims, 30 (6), 935-947. doi 10.1891/0886-6708.VV-D-14-00105
dc.relationCampbell Collaboration Steering Group. (2014). Campbell Collaboration systematic reviews: Policies and guidelines (Campbell Policies and Guidelines, Series No. 1). Recuperado de https://campbellcollaboration.org/images/library/campbell_policies_and_guidelines.pdf
dc.relation**Cerezo, F., Sánchez, C., Ruiz, C. & Arense, J. (2015). Roles en bullying de adolescentes y preadolescentes, y su relación con el clima social y los estilos educativos parentales. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 39-155. doi 10.1387/RevPsicodidact.11097
dc.relation**Chen, F. & Raine, A. (2017). Effects of harsh parenting and positive parenting practices on youth aggressive behavior: The moderating role of early pubertal timing. Aggressive Behavior, 44(1), 18-28. doi 10.1002/ab.21720
dc.relationCórdoba, S., Sevilla, D. & Peña R. (2017) Caracterización de una muestra de residentes bogotanos en situación de violencia filio-parental. Tesis de maestría en psicología jurídica. Universidad Santo Tomas. Bogotá, Colombia
dc.relationCottrell, B. (2001). Parent abuse: the abuse of parents by their teenage children. Ottawa: Family Violence Prevention Unit, Health Issues Division. Recuperado de http://www.cwhn.ca/en/node/21631
dc.relation**Cruz-Alaniz, Y., Bonillo-Martin, A., & Jané-Ballabriga, M. (2018). Parents’ Executive Functions, Parenting Styles, and Oppositional Defiant Disorder Symptoms: a Relational Model. Universitas Psychologica, 17(2), 1-10. doi 10.11144/Javeriana.upsy.17-2.pefp
dc.relation**Cutrin, O., Gómez-Fraguela, J. & Luengo, M. (2015). Peer-group mediation in the relationship between family and juvenile antisocial behavior. The european journal of psychology applied to legal context. 59-65. doi 10.1016/j.ejpal.2014.11.005
dc.relation**Del Hoyo-Bilbao, J., Gámez-Guadix, M. & Calvete, E. (2018). Corporal punishment by parents and child-to-parent aggression in Spanish adolescents. Anales de psicología, 34(1), 108-116. doi 10.6018/analesps.34.1.259601
dc.relation**De la Torre-Cruz, M. J., García-Linares, M. C., & Casanova-Arias, P. F. (2014). Relaciones entre estilos educativos parentales y agresividad en adolescentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(1), 147-170. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2931/293130506007.pdf
dc.relationDe Piña Vara, R (2005) Diccionario de Derecho. Editorial, Porrúa. México.
dc.relation**Estrada, C., Rodríguez, F., Cerros, E. & Solano, C. (2014). Implicaciones parentales en las conductas delictivas de adolescentes: tendencias y narrativas. Papeles de población, 84, 107-132. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/112/11239488005.pdf
dc.relation**Fernández, A., López, S., Mata, S., Calero, M., Vives, M., Carles, R. & Navarro, E. (2013). Habilidades cognitivas, ajuste y prácticas de crianza en preescolares con problemas de conducta disruptiva/ Cognitive Abilities, Adjustment and Parenting Practices in Preschoolers with Disruptive Conduct Problems. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(3), 577-602. doi 10.14204/ejrep.31.13056
dc.relationFerreira, I., Urrútia, G., & Alonso-Coello, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista Española de Cardiología, 64(8), 688-696. Recuperado de https://www.revespcardiol.org/es-pdf-S0300893211004507
dc.relationGallagher-Tuleya, L. (2007). Thesaurus of Psychological Index Terms. Washington, D.C: American Psychological Association.
dc.relation**Gallarin, M. & Alonso-Arbiol, I. (2012). Parenting practices, parental attachment and aggressiveness in adolescence: A predictive model. Journal of adolescence, 35(6), 1601-1610. doi 10.1016/j.adolescence.2012.07.002
dc.relationGámez-Guadix, M., & Calvete, E. (2012). Violencia filioparental y su asociación con la exposición a la violencia marital y la agresión de padres a hijos. Psicothema, 24(2), 277-283. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=4011
dc.relation**García, M., Cerezo, M., de la Torre Cruz, M., de la Villa Carpio, M. & Casanova, P. (2011). Prácticas educativas paternas y problemas internalizantes y externalizantes en adolescentes españoles. Psicothema, 23(4), 654-659. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/3937.pdf
dc.relation**García-Linares, M., García-Moral, A. & Casanova-Arias, P. (2014). Prácticas educativas parentales que predicen la agresividad evaluada por distintos informantes. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 198-210. doi 10.1016/S0120-0534(14)70023-8
dc.relation**Garrido, E. & Taussig, H. (2013). Do Parenting Practices and Prosocial Peers Moderate the Association Between Intimate Partner Violence Exposure and Teen Dating Violence? Psychology of violence, 3 (4), 354-366. doi 10.1037/a0034036
dc.relationGonzález-Álvarez, M., Morán, N., & García-Vera, M. P. (2011). Violencia de hijos a padres: revisión teórica de las variables clínicas descriptoras de los menores agresores. Psicopatología Clínica Legal y Forense, 11, 101-121. Recuperado de http://masterforense.com/pdf/2011/2011art6.pdf
dc.relationGonzález Ll. F. (2007) Instrumentos de evaluación psicológica. La Habana. Editorial ciencias médicas.
dc.relation**González, R., Mandracchia, J., Nicholson, B. & Dahlen, E (2013). Exploring parenting as a predictor of criminogenic thinking in college students. International journal of offender therapyand comparative criminology, 58(9), 1081-1100. doi 10.1177/0306624X13487523
dc.relation**Gracia, E., Fuentes, M. & García, F. (2010). Barrios de Riesgo, Estilos de Socialización Parental y Problemas de Conducta en Adolescentes. Psychosocial Intervention, 19(3), 265-278. doi 10.5093/in2010v19n3a7
dc.relation**Gustafsson, H., Cox, M. & Blair, C. (2012) Maternal Parenting as a Mediator of the Relationship Between Intimate Partner Violence and Effortful Control. Journal of family psychology, 26 (1), 115-113. doi 10.1037/a0026283
dc.relationHarbin, H. y Madden, D. (1979). Battered parents: a new syndrome. American Journal of Psychiatry, 136(10), 1288-1291. doi 10.1176/ajp.136.10.1288
dc.relationHenao, G. C., Ramírez, C., y Ramírez, L. A. (2007). Las prácticas educativas familiares como facilitadoras del proceso de desarrollo en el niño y niña. El Ágora USB, 7(2), 233-240. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5372960
dc.relation**Hernández, M., Gómez, I., Martín, M. J., y González, C. (2008). Prevención de la violencia infantil-juvenil: estilos educativos de las familias como factores de protección. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1), 73-84. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/560/56080107.pdf
dc.relation**Hinnant, J., Erath, S. & El-Sheikh, M. (2015). Harsh Parenting, Parasympathetic Activity, and Development of Delinquency and Substance Use. Journal of abnormal psychology. 124 (1), 137-151. doi 10.1037/abn0000026
dc.relation**Ibabe, I. (2015). Predictores familiares de la violencia filio-parental: el papel de la disciplina familiar. Anales de Psicología, 31(2), 615-625. doi 10.6018/analesps.31.2.174701
dc.relationIbabe, I., y Jaureguizar, J. (2011). ¿Hasta qué punto la violencia filio-parental es bidireccional? Anales de Psicología, 27(2), 265-277. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/167/16720051001.pdf
dc.relationInstituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (2017). Forensis datos para la vida. Bogotá, D.C, Colombia: Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses.
dc.relation**Isaza-Valencia L. & Henao-López G. (2010) El desempeño en habilidades sociales en niños, de dos y tres años de edad, y su relación con los estilos de interacción parental. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8 (3), 1051-1076. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2931/293122000007.pdf
dc.relation**Jiménez-Barbero, J., Ruiz-Hernández, J., Velandrino-Nicolás, A. & Llor-Zaragoza, L. (2016). Actitudes hacia la violencia, impulsividad, estilos parentales y conducta externalizada en adolescentes: comparación entre una muestra de población general y una muestra clínica. Anales de psicología, 32(1), 132-138. doi 10.6018/analesps.32.1.195091
dc.relationJorge, E. & González, C. (2017). Estilos de crianza parental: una revisión teórica. Informes Psicológicos, 17(2), pp. 39-66. doi 10.18566/infpsic.v17n2a02
dc.relationKordi, A., & Baharudin, R. (2010). Parenting attitude and style and its effect on children's school achievements. International Journal of Psychological Studies, 2(2). 217-222. doi 10.5539/ijps.v2n2p217
dc.relation**Llorca, A., Richaud, M. & Malonda, E. (2017). Parenting styles, prosocial, and aggressive behavior: The role of emotions in offender and non-offender adolescents. Frontiers of psychology, 8, 1246. doi 10.3389/fpsyg.2017.01246
dc.relation**López-Romero, L., Romero, E. & Gómez-Fraguela, X. (2012). Rasgos psicopáticos y prácticas educativas en la predicción de los problemas de conducta infantiles. Anales de Psicología, 28(2), 629-637. doi 10.6018/analesps.28.2.147591
dc.relation**López-Rubio, S., Fernández-Parra, A., Vives-Montero, C. & Rodríguez-García, O. (2012). Prácticas de crianza y problemas de conducta en niños de educación infantil dentro de un marco intercultural. Anales de Psicología, 28(1), 55-65. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16723161007
dc.relation**Lorber, M. & Smith Slep, A. (2015). Are Persistent Early Onset Child Conduct Problems Predicted by the Trajectories and Initial Levels of Discipline Practices?. Developmental psychology, 51(8), 1048-1061. doi 10.1037/a0039421
dc.relationMaccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. En P. H., Mussen (Ed.) & E. M. Hetherington (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: vol. 4. socialization, personality, and social development, pp. 1-101. New York, United States: Wiley.
dc.relationManchado, R., Tamames, S., López, M., Mohedano, L., D'Agostino, M., & Veiga de Cabo, J. (2009). Revisiones sistemáticas exploratorias. Medicina y Seguridad del Trabajo, 55(216), 12-19. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/mesetra/v55n216/especial.pdf
dc.relationMartínez, M. L., Estévez, E., Jiménez, T. I., & Velilla, C. (2015). Violencia filio-parental: principales características, factores de riesgo y claves para la intervención. Papeles del Psicólogo, 36(3), 216-223. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2615.pdf
dc.relation**Martínez-Ferrer, B., Romero-Abrio, A., Moreno-Ruiz, D., & Musitu, G. (2018). Child-to-parent violence and parenting styles: Its relations to problematic use of social networking sites, alexithymia, and attitude towards institutional authority in adolescence. Psychosocial Intervention, 27, 163-171. doi 10.5093/pi2018a24
dc.relation**Moitra, T., Mukherjee, I. & Chatterjee, G. (2018) Parenting behavior and juvenile delinquency among low-income families. Victims and offenders,13 (3), 336-348. doi 10.1080/15564886.2017.1323062
dc.relation**Molinuevo, B., Pardo, Y., González, L. & Torrubia, R. (2014). Memories of parenting practices are associated with psychopathy in juvenile male offenders. Journal of forensic psychiatry & psychology, 25(4), 495-500. doi 10.1080/14789949.2014.920901
dc.relation**Morales, S., Martínez, M., Nieto, J. & Lira, J. (2017). Crianza positiva y negativa asociada a los problemas severos de conducta infantil. Health and Addictions, 17(2), 137-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83952052013
dc.relationMorizot, J., & Kazemian, L. (2015). Introduction: undersatanding criminal and antisocial behavior within a developmental and multidisciplinary perspective. En J., Morizot & L., Kazemian (Ed.) The development of criminal and antisocial behavior. Theory, research and practical applications, pp. 1-17. New York, United States: Springer International Publishing.
dc.relation**Negrete, A. & Vite, A. (2011). Relación de la violencia familiar y la impulsividad en una muestra de adolescentes mexicanos. Acta Colombiana de Psicología, 14 (2), 121-128. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552011000200012
dc.relation**Neves, S., Xavier, A. & Vieira, M. (2013). Attachment and Parental Practices as Predictors of Behavioral Disorders in Boys and Girls. Paidéia, 23(56), 369-377. doi 10.1590/1982-43272356201311
dc.relation**Neves, S., Xavier, A., Vieira, M. & Rubin, K. (2013). Externalizing and Internalizing Problems: Contributions of Attachment and Parental Practices. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(3), 617-625. doi 10.1590/S0102-79722013000300022
dc.relationOliva, E., & Villa, V. J. (2013). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. Justicia Juris, 10(1), 11-20. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/jusju/v10n1/v10n1a02.pdf
dc.relation**Omolola L. (2011) The effects of parenting styles on student’s disposition to violence in Osun State, Nigeria. Revista de cercetare si interventie sociala, 32, 86-94. Recuperado de https://www.rcis.ro/images/documente/rcis32_05.pdf
dc.relationOMS – Organización Mundial de la Salud (2003) Informe mundial sobre la violencia y la salud. Publicación técnica y científica No.588 Recuperado de https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/112670/9275315884_spa.pdf?sequence=1
dc.relation**Pellerone, M., Craparo, G. & Tornabuoni, Y. (2016). Relationship between Parenting and Cognitive Schemas in a Group of Male Adult Offenders. Frontiers of psychology. 7, 302. doi 10.3389/fpsyg.2016.00302
dc.relation**Pereira da Cruz Benetti, S., Schwartz, C., Soares, G., Macarena, F. & Pattussi, M. (2014). Psychosocial Adolescent Psychosocial Adjustment in Brazil– Perception of Parenting Style, Stressful Events and Violence. International Journal of Psychological Research, 7(1), 40-48. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842014000100005
dc.relationPereira, R., Loinaz, I., Hoyo-Bilbao, J., Arróspide, J., Bertino, L., Calvo, A., Montes, Y. & Gutiérrez, M. (2017). Propuesta de definición de violencia filio-parental: Consenso de la sociedad española para el estudio de la violencia filio-parental (SEVIFIP). Papeles del psicólogo. doi: 10.23923/pap.psicol 2017.2839
dc.relationPetticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews – do they ‘work' in informing decisión-making around Health inequalities? Health Economics, Policy and Law, 3, 197-211. Recuperado de https://researchonline.lshtm.ac.uk/7417/1/HP8.pdf
dc.relation**Pinquart, M. (2017). Associations of parenting dimensions and styles with externalizing problems of children and adolescents: An updated meta-analysis. Developmental psychology, 53(5), 873-932. doi 10.1037/dev0000295
dc.relation**Ray, J., Frick, P., Thornton, L., Myers, T., Steinberg, L. & Cauffman, E. (2017). Callous-unemotional traits predict self-reported offending in adolescente boys: The mediating role of delinquent peers and the moderating role of parenting practices. Developmental psychology, 53 (2), 319-328. doi 10.1037/dev0000210
dc.relation**Ribas-Emerich, D., Rodrigues-Carreiro, L., Justo, A., Guedes, P. & Triguero Veloz Teixeira, M. (2017). Sociodemographic characteristics, behavioral problems, parental concerns and children strengths reported by parents. Paidéia, 27(67), 46-55. doi 10.1590/1982-43272767201706
dc.relation**Richaud, M. C., Mesurado B., Samper-García P., Llorca A., Lemos V. & Tur A. (2013) Estilos parentales, inestabilidad emocional y agresividad en niños de nivel socioeconómico bajo en Argentina y España. Revista ansiedad y entrés. 19(1), 53-69. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4227123
dc.relation**Rodríguez, M., Del Barrio, V. & Carrasco, M. (2009). Consistencia interparental y su relación con la agresión y la sintomatología depresiva en niños y adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14 (1), 51-60. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:Psicopat-2009-14-1-0005&dsID=Documento.pdf
dc.relationRodríguez-Morales, A. (2015) La importancia del índice H índex como indicador de la producción y la calidad científica. Scientia Et Technica, 20(3). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/849/84943818001.pdf
dc.relation**Rosser, A., Suriá, R. & Mateo, M. (2017). Problemas de conducta infantil y competencias parentales en madres en contextos de violencia de género. Gaceta Sanitaria, 32(1), 35–40. doi 10.1016/j.gaceta.2017.02.004
dc.relation**Ruiz-Ortiz, R., Braza, P., Carreras, R. & Muñoz, J. (2017). Differential effects of mother’s and father’s parenting on prosocial and antisocial behavior: Chil sexmoderating. Journal of child an family studies, 26 (8), 2182-2190. doi 10.1007/s10826-017-0726-4
dc.relationSenabre P. P., Ruiz O.Y. & Murgui P.S. (2012) Estilos de parentalidad y su relación con la conducta agresiva. Edetania, 42, 145-157. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4147429
dc.relationSánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta, 38(2), 53-64. Recuperado de http://www.um.es/metaanalysis/pdf/5030.pdf
dc.relationSerrano Q. L. (2017) Una mirada al derecho de familia desde la psicología jurídica: Persona, parejas, infancia y adolescencia. Ediciones USTA. Universidad Santo Tomas
dc.relation**Sng K.I., Hawes D.J., Raine A., Ang R.P., Ooi Y.P. & Fung D.S. (2018) Callous unemotional traits and the relationship between aggressive parenting practices and conduct problems in Singaporean families. Child abuse & Neglect, 81, 225-234. doi 10.1016/j.chiabu.2018.04.026
dc.relation**Solís-Cámara, P., Medina Cuevas, Y. & Díaz Romero, M.(2015). Análisis comparativo de predictores potenciales de prácticas disciplinarias severas con preescolares, antes y después de un entrenamiento para padres. Acta Colombiana de Psicología, 18(2), 139-150. doi 10.14718/ACP.2015.18.2.12
dc.relationSpinak E. (1998) Indicadores cienciométricos. Ciência da informação, 27(2). Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ci/v27n2/2729806.pdf
dc.relation**Streit, C., Carlo, G., Ispa, J. & Palermo, F. (2017). Negative emotionality and discipline as long-term predictors of behavioral outcomes in African American and European American children. Developmental psychology, 53(6), 1013-1026. doi 10.1037/dev0000306
dc.relationTorío L. S., Peña C. J. & Rodríguez M. M. (2008) Estilos educativos parentales. Revisión bibliográfica y reformulación teórica. Ediciones Universidad de Salamanca, 20, 151-178. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/988/1086
dc.relation**Trepat, E., Granero, R. & Ezpeleta, L. (2014). Parenting practices as mediating variables between parents’ psychopathology and oppositional defiant disorder in preschoolers. Psicothema, 26(4), 497-504. doi 10.7334/psicothema2014.102
dc.relation**Tur-Porcar, A., Mestre, V., Samper, P., & Malonda, E. (2012). Crianza y agresividad de los menores: ¿es diferente la influencia del padre y de la madre? Psicothema, 24(2), 284-288. Recuperado de http://www.psicothema.es/pdf/4012.pdf
dc.relationValdivia, C. (2008). La familia: concepto, cambios y nuevos modelos. La Revue du Redif, 1, 15-22. Recuperado de http://www.edumargen.org/docs/curso44-1/apunte04.pdf
dc.relationVandenBos, G. R. (2015). APA dictionary of psychology. Washington, D.C: American Psychological Association.
dc.relation**Van Gelder, J., Averdijk, M., Ribeaud, D. & Eisner, M. (2018). Punitive parenting and delinquency: the mediating role of short-term mindsets. British Journal of Criminology, 58(3), 644-666. doi 10.1093/bjc/azx042
dc.relation**Vera, J., Granero, R. & Ezpeleta, L. (2011). Father’s and mother’s perceptions of parenting styles as mediators of the effects or parental psychopathology on antisocial behavior in outpatiente children and adolescent. Child psychiatry & human development. 43(3), 376-392. doi 10.1007/s10578-011-0272-z
dc.relation**Vieno, A., Nation, M., Pastore, M. & Santinello, M. (2009) Parenting and antisocial behavior: A model of the relationship between adolescent self-disclosure, parental closeness, parental control and adolescent antisocial behavior. Developmental psychology, 45(6). 1509-1519. doi 10.1037/a0016929
dc.relation**Wubishet, H. & Van Leuween, K, (2016). Perceived parental behavior of juvenile delinquent boys in prison: A case in Ethiopia. Psychology and developing societies, 28 (2), 203-225. doi 10.1177/0971333616657171
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleRelación entre estilos educativos parentales y comportamiento antisocial/delictivo relacionado o no con violencia filioparental. Una revisión sistemática.
dc.typemaster thesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución