dc.contributorLouis, Tatjana
dc.contributorAschner Restrepo, Camila
dc.contributorGaitán Ammann, Felipe
dc.creatorSantana Bejarano, Daniela
dc.date.accessioned2021-08-10T18:02:24Z
dc.date.available2021-08-10T18:02:24Z
dc.date.created2021-08-10T18:02:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/1992/50827
dc.identifierinstname:Universidad de los Andes
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifierrepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.description.abstractTraditional music is one of the means in which the hegemonic, non-hegemonic, counter-hegemonic and resistance imaginaries that inhabit a specific community are revealed. Therefore, this investigation seeks to identify some of the hegemonic and non-hegemonic imaginaries in the community of Huila that can be found in the bambuco. The period between 1950 and 1970 was selected because those were decades characterized by significative events in the Colombian history like La Violencia, the dictatorship of General Gustavo Rojas Pinilla and the Frente Nacional. Consequently, the object of study are three bambucos composed by Jorge Villamil and performed by Emeterio y Felipe Los Tolimenses. The bambucos are Adiós al Huila (1951), El retorno de José Dolores (19857) and El barcino (1969). I want to identify the hegemonic and non-hegemonic imaginaries related with the landscape and gender roles, as well as analyze the processes that determine the allusions to the past.--Taken from the Degree Document Format.
dc.description.abstractLa música tradicional es uno de los medios en los que se revelan los imaginarios hegemónicos, no hegemónicos, contrahegemónicos y de resistencia que habitan una comunidad específica. Por tal motivo, esta investigación busca identificar algunos de los imaginarios hegemónicos y no hegemónicos de la comunidad del Huila que están presentes en el bambuco. Se seleccionó el periodo entre 1950 y 1970, pues son décadas caracterizadas por eventos significativos en la historia colombiana como La Violencia, la dictadura del general Gustavo Rojas Pinilla y el Frente Nacional. En este sentido, el objeto de estudio son tres bambucos compuestos por Jorge Villamil e interpretados por Emeterio y Felipe Los Tolimenses. Los bambucos seleccionados son Adiós al Huila (1951), El retorno de José Dolores (1957) y El barcino (1969). En ellos busco identificar los imaginarios hegemónicos y no hegemónicos vinculados con el paisaje y los roles de género, y analizar los procesos que determinan las alusiones al pasado.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Andes
dc.publisherMaestría en Estudios Culturales
dc.publisherFacultad de Ciencias Sociales
dc.publisherDepartamento de Lenguas y Cultura
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dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.titleAdiós al Huila: memoria, violencia y bambuco en Colombia (1951, 1957, 1969)
dc.typeTrabajo de grado - Maestría


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