dc.contributor | Velásquez Hoyos, Angela Patricia | |
dc.creator | Botero Marín, Karol Nathaly | |
dc.creator | Restrepo Maya, Pablo Andrés | |
dc.creator | Restrepo Maya | |
dc.date | 2022-04-13T13:24:06Z | |
dc.date | 2022-04-13T13:24:06Z | |
dc.date | 2021 | |
dc.identifier | Universidad Tecnológica de Pereira | |
dc.identifier | Repositorio institucional Universidad Tecnológica de Pereira | |
dc.identifier | https://repositorio.utp.edu.co/home | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/11059/14014 | |
dc.description | The purpose of this project is to design a didactic sequence for the creation of a bilingual dance
workshop for ninth grade students at a public school in Colombia with extracurricular schedules, where
participants will practice their English language skills. Additionally, it is proposed to reflect on the impact
that the creation of a didactic sequence has on the students of Licenciatura en Bilingüismo con Énfasis
en Inglés.In order to achieve the objective, the workshop sessions are planned under the didactic
sequence structure, in which the students will teach their classmates a choreography through
instructions and orders in English with the objective of improving the students' oral competences, as
well as developing their motor skills through dance. Likewise, a journal will be used to collect reflections
that evidence the contributions of the creation of a didactic sequence in our professional development.
Finally, we will reflect on the creation of the didactic sequence and on the importance of promoting
bilingual spaces where meaningful learning is fostered through interesting practices such as dance and
at the same time arouse interest in learning a second language. | |
dc.description | El presente proyecto tiene como propósito diseñar una secuencia didáctica para la creación de un taller
de danza bilingüe para estudiantes de noveno grado de un colegio público de Colombia con horarios
extracurriculares, donde los participantes pondrán en práctica sus habilidades lingüísticas en inglés.
Adicionalmente, se plantea reflexionar sobre el impacto que tiene la creación de una secuencia didáctica
en los estudiantes de Licenciatura en Bilingüismo con Énfasis en Inglés. Para alcanzar el objetivo se
planean las sesiones del taller bajo la estructura de secuencia didáctica, en la cual se tiene como tarea
integradora que los alumnos enseñarán a sus compañeros una coreografía a través de instrucciones y
órdenes en inglés con el objetivo de mejorar las competencias orales de los alumnos, así como
desarrollar sus habilidades motrices a través de la danza. Así mismo, se utilizará un diario de campo para
recopilar las reflexiones que evidencien las aportaciones de la creación de una secuencia didáctica en
nuestro desarrollo profesional. Finalmente, se reflexiona sobre la creación de la secuencia didáctica y
sobre la importancia de fomentar espacios bilingües donde se propicie el aprendizaje significativo a
través de prácticas interesantes como la danza y a su vez se suscite el interés por aprender un segundo
idioma. | |
dc.description | Pregrado | |
dc.description | Licenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés | |
dc.description | Table of content
Justification 11
Objectives 15
General objective 15
Specific objectives 15
Theoretical Framework 16
Conceptual Framework 16
Dance 16
Bilingual Environments 17
Body language 19
Didactic Sequence 20
Literature review 22
Methodology 29
Context 29
Participants 29
Team role 30
Didactic sequence for the creation of a bilingual dance workshop 31
Sequence identification 31
Planning or preparation phase 31
Integrative task 31
Didactic goals 32
Didactic contents 32
Selection and analysis of teaching devices 33
Execution or development phase 34
Session No 1: Body expression 34
Session No 2: Following instructions 37
Session No 3: Choreography following instructions 40
Session No 4: Corporeality 43
Session No 5: Different types of dances in other cultures 46
Session No 6: What is your why 49
Session No 7: Telling a story 52
Session No 8: Teaching the final choreographies 55
Reflections 58
Pedagogical reflections 58
Professional development reflections 59
Social View 60
Material design and lesson planning 61
Limitations 62
Things to improve 65
Conclusions 67
References 69
Appendixes 73
Appendix 1: Reflective journal 73
Appendix 2: Photographs of the first session implemented 79
Appendix 3: Sample participation consent form for project participants. 80 | |
dc.format | 84 Páginas | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Universidad Tecnológica de Pereira | |
dc.publisher | Facultad de Bellas Artes y Humanidades | |
dc.publisher | Pereira | |
dc.publisher | Licenciatura en Bilingüismo con Énfasis en Inglés | |
dc.relation | Azanza, R. (2013). Propuesta didáctica para el tratamiento de la competencia oral en la educación secundaria. [Tesis de Maestría]. Universidad Pública de Navarra. España. | |
dc.relation | Barajas, T., F., M., & Rubio, B., T., V. (2012). Creando ambientes que facilitan el aprendizaje: Una experiencia con niños, actividades lúdicas e inglés. [Disertación, Universidad de Colima]. Retrieved from https://cenedic.ucol.mx/fieel/2013/ponencias_pdf/23.pdf | |
dc.relation | Gobierno de Mendoza. (2005). Aportes para la Elaboración de una secuencia didáctica. Material de reflexión, discusión y toma de decisiones. Belmes, C., & Fernández, C. Dirección General de Escuelas, Subsecretaría de Innovación. | |
dc.relation | Salsa with Silvia 4 Kids. (n.d.). Bilingual Dance & Learning Summer Camp 2021. Retrieved October 05, 2021, from https://salsawithsilvia4kids.com/summer-dance-and-learning-bilingual cam | |
dc.relation | Buttjes, D., & Byram, M. (eds.). (1991). Mediating languages and cultures: towards an intercultural theory of foreign language education. Clevedon, UK: Multilingual Matters. | |
dc.relation | Camps, A. (1995). Hacia un modelo de la enseñanza de la composición escrita en la escuela. Barcelona. Graó. | |
dc.relation | Camps, A. (2008). Hacia un modelo de enseñanza de la composición escrita en la escuela. En Borrero, M. I. (Ed.), Lecturas complementarias para los maestros: Leer y escribir con niños y niñas. (pp. 22-31). Bogotá, Colombia: Fundalectura y Fundación Corona. | |
dc.relation | Condon, W. S., & Ogston, W. D. (1966). Sound Film Analysis of Normal and Pathological Behavior Patterns. The Journal of Nervous and Mental Disease, 143, 338-347. | |
dc.relation | Dance, F. E. X. (1970). The Concept of Communication. Journal of Communication, 20(2), 201- 10. | |
dc.relation | Darwin, C. (1872). The Expression of the Emotions in Man and Animals. London. John Murray. | |
dc.relation | Fast, J. (1970). Body Language. New York. Pocket Books. | |
dc.relation | Hanna, J. L. (1987). To Dance is Human: A Theory of Nonverbal Communication. Chicago. University of Chicago Press. | |
dc.relation | Hoff, E., & Rumiche, R. L. (2012). Studying children in bilingual environments. In E. Hoff (ed.), Research methods in child language: A practical guide. (pp. 300–316). Oxford, UK: Wiley-Blackwell. | |
dc.relation | Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2021, February 25) ICFES. Icfes publica resultados agregados de la prueba Saber 11. Retrieved from https://www.icfes.gov.co/inicio/-/asset_publisher/KIDrCFycXolG/blog/icfes-publica-resultados agregados-de-la-prueba-saber-11 | |
dc.relation | J. Chem. Educ. (2001) Novak’s Theory of Education: Human Constructivism and Meaningful Learning. https://doi.org/10.1021/ed078p1107.6 | |
dc.relation | JMM Dance Co. (2018). Inclusive and bilingual dance classes for the community. Benito Link. https://benitolink.com/inclusive-and bilingual-dance-classes-for-the-community/ | |
dc.relation | Kendon, A. (1970). Movement coordination in social interaction: Some examples described. Acta Psychologica, 32 101–125. | |
dc.relation | Kessler C., & Quinn M.E. (1982). Cognitive Development in Bilingual Environments. In: Hartford B., Valdman A., Foster C.R. (eds) Issues in International Bilingual Education. Topics in Language and Linguistics. Boston, MA. Springer. | |
dc.relation | Littlejohn, S.W. (1983). Theories of human communication. Belmont. Wadsworth. | |
dc.relation | Mehrabian, A. (1972). Nonverbal Communication (1st Edition). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351308724 | |
dc.relation | Müller, C. & et al. (2013) Body - Language - Communication. An interactional handbook on multimodality in human interaction. (Vol. 1.). De Gruyter Mouton. Fast, J. (1970). Body Language. Pocket Books. | |
dc.relation | Panagiotopoulou, E. (2018). Dance therapy and the public school: The development of social and emotional skills of high school students in Greece. The Arts in Psychotherapy, 59, 25-33. | |
dc.relation | Pérez, M. (2002). La educación a través del arte en la Educación Social. Los espacios laborales y la investigación en educación a través del arte. Pedagogía Social. Interuniversitaria 9, 287-298. | |
dc.relation | Sööt, A., & Viskus, E. (2014) Contemporary Approaches to Dance Pedagogy: The Challenges of the 21st Century. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 290-299. | |
dc.relation | Toumpaniari, K., Loyens, S., Mavilidi, MF., & et al. (2015). Preschool Children’s Foreign Language Vocabulary Learning by Embodying Words Through Physical Activity and Gesturing. Educ Psychol Rev 27, 445–456. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9316-4 | |
dc.relation | Trilling, B. & Fadel, Ch. (2009). 21st Century Skills: Learning for life in our times. San Francisco. John Wiley & Sons. | |
dc.relation | Truscott de Mejía, A.-M. (2016). Teacher Development for Bilingual Education in Colombia: Towards Teacher Empowerment. Estudios sobre Educación, 31, 15-35 | |
dc.rights | Manifiesto (Manifestamos) en este documento la voluntad de autorizar a la Biblioteca Jorge Roa Martínez de la Universidad Tecnológica de Pereira la publicación en el Repositorio institucional (http://biblioteca.utp.edu.co), la versión electrónica de la OBRA titulada: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ La Universidad Tecnológica de Pereira, entidad académica sin ánimo de lucro, queda por lo tanto facultada para ejercer plenamente la autorización anteriormente descrita en su actividad ordinaria de investigación, docencia y publicación. La autorización otorgada se ajusta a lo que establece la Ley 23 de 1982. Con todo, en mi (nuestra) condición de autor (es) me (nos) reservo (reservamos) los derechos morales de la OBRA antes citada con arreglo al artículo 30 de | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | 420 - Inglés e inglés antiguo | |
dc.subject | Enseñanza - Método biblingue | |
dc.subject | Inglés - Enseñanza | |
dc.subject | Bilingüismo | |
dc.subject | Bilingual environments | |
dc.subject | Body language | |
dc.subject | Didactic sequence | |
dc.subject | Oral production | |
dc.title | The language of dance: A didactic sequence for the creation of a dance workshop in a bilingual environment | |
dc.type | Trabajo de grado - Pregrado | |
dc.type | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |
dc.type | Text | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | |