journal article
The relationship between language proficiency and Iranian EFL learners' knowledge of vocabulary depth versus vocabulary breadth
La relación entre la competencia lingüística y el conocimiento de estudiantes iraníes del inglés como idioma extranjera de profundidad del vocabulario frente a la amplitud de vocabulario
Fecha
2013-10-31Institución
Resumen
The present study intended to examine the relationship between language proficiency and Iranian EFL learners' knowledge of vocabulary depth versus vocabulary breadth. To achieve this end, 80 students at Upper and Lower–Intermediate levels were randomly chosen from the population of Shahid Beheshti School in Khoramabad as participants of this study. First of all, an Oxford Placement test (OPT) was administered to determine the subjects’ level of proficiency. Each group at upper- and lower-intermediate levels received Nation 2000, 3000, and 5000 tests to determine the vocabulary size of the learners. Two weeks later, Vocabulary Knowledge Scale (VKS) was used in order to determine the learners’ vocabulary depth. The results of the correlation coefficients indicated that there was a significant relationship between vocabulary breadth, vocabulary depth and language proficiency of the learners. In addition, the results of multiple regression revealed that vocabulary depth is a better predictor of learners’ language proficiency than of vocabulary breadth.Keywords: language proficiency, vocabulary breadth, vocabulary depth, EFL learners, vocabulary knowledge scale. El presente estudio pretende examinar la relación entre la competencia lingüística, la profundidad y la amplitud del
vocabulario de estudiantes iraníes del Inglés como idioma extranjero. Para lograr este fin, 80 estudiantes de los niveles
Intermedio Superior e Inferior fueron elegidos al azar de la población de ShahidBeheshti School en Khoramabad como
participantes de este estudio. En primer lugar, se administró una prueba de nivel Oxford (OPT) para determinar el nivel de
conocimiento de lengua de los sujetos. Cada grupo en los niveles Intermedio Superior e Inferior recibió los exámenes Nación
2000, 3000, y 5000 para determinar el nivel de vocabulario de los estudiantes. Dos semanas más tarde, se utilizó la Escala de
Conocimiento de Vocabulario (VKS) con el fin de determinar la profundidad de vocabulario de los alumnos. Los resultados de
los coeficientes de correlación indicaron que hubo una relación significativa entre la amplitud y profundidad del vocabulario,
y el dominio de la lengua de los estudiantes. Además, los resultados de la regresión múltiple revelaron que la profundidad del
vocabulario es una mejor forma de predecir la competencia lingüística de los alumnos que la amplitud del vocabulario