Factores Blandos en la Gestión de Integración de las Cadenas y/o Redes de Abastecimiento: Aproximación a un Modelo Conceptual

dc.date.accessioned09/02/2020 14:38
dc.date.accessioned2022-09-23T13:54:39Z
dc.date.available09/02/2020 14:38
dc.date.available2022-09-23T13:54:39Z
dc.date.created09/02/2020 14:38
dc.date.issued2018-04
dc.identifier0718-0764
dc.identifierhttps://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642018000200103&lng=en&nrm=iso&tlng=en
dc.identifierhttps://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-07642018000200103&lng=pt&nrm=iso
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10818/43147
dc.identifier10.4067/S0718-07642018000200103
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3472232
dc.description.abstractThis article analyzes the importance of soft factors in the interaction management in supply chains/networks, and presents a conceptual model that shows the role of these factors in these chains / networks. The review of the literature shows that soft determinants of integration and management of these chains correspond to intangible factors associated with the way organizations relate and behave. It was also found that, although the literature mentions several soft factors, almost always analyzed separately by the different authors, for this study, they are all grouped into three factors: social capital, organizational culture and knowledge management. These three factors are considered in the proposed model. The model suggests that all supply chain/network needs to be considered as a competitive strategy and for this it is necessary to consider these factors as relevant, in an integrated way, because they contribute to generate value in a sustainable way for each company as well as for all the companies and stakeholders of the chain / network.
dc.description.abstractEste artículo analiza la importancia de los factores blandos en la gestión de integración en las cadenas/ redes de abastecimiento y plantea un modelo conceptual que muestra el rol de esos factores en las cadenas/redes. La revisión de la literatura mostró que los determinantes blandos de la integración y gestión de esas cadenas corresponden a factores intangibles asociados a la forma en que las organizaciones se relacionan y se comportan. También se encontró que, aunque la literatura menciona diversos factores blandos, casi siempre analizados de forma separada por los diferentes autores, todos ellos se pueden agrupar en tres factores: el capital social, la cultura organizacional y la gestión del conocimiento. Estos tres factores integran el modelo propuesto. El Modelo propone que toda cadena/red de abastecimiento requiere ser pensada como una estrategia competitiva. Para ello, es necesario considerar estos factores como relevantes, de forma integrada, porque contribuyen a generar valor de manera sostenible tanto para cada empresa como para el conjunto de las empresas y partes interesadas de la cadena/red.
dc.languagespa
dc.publisherInformación tecnológica
dc.relationInf. tecnol. vol.29 no.2 La Serena Mar. 2018
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsopenAccess
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.sourceUniversidad de La Sabana
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabana
dc.titleSoft Factors in the Management of Integration Supply Chains and/or Networks: Approximation to a Conceptual Model
dc.titleFactores Blandos en la Gestión de Integración de las Cadenas y/o Redes de Abastecimiento: Aproximación a un Modelo Conceptual
dc.typejournal article


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