dc.contributorJaramillo Suárez, Héctor Enrique
dc.creatorVivas Navia, Juan Daniel
dc.date.accessioned2019-12-10T20:42:01Z
dc.date.accessioned2022-09-22T18:27:37Z
dc.date.available2019-12-10T20:42:01Z
dc.date.available2022-09-22T18:27:37Z
dc.date.created2019-12-10T20:42:01Z
dc.date.issued2019-08-20
dc.identifierhttp://red.uao.edu.co//handle/10614/11683
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3451766
dc.description.abstractThe design project of the suspension system for the two-seater electric vehicle was carried out for the ASTIN center belonging to the SENA, under a mechanical design methodology which allowed to obtain correct solutions within the range of options given by the different mechanical elements, various alternatives of materials and manufacturing existing in the market, through selection matrices. This process was completed with the doctor and head of the design team Bairo Vera, who gave the final word in each of the design phases; The experience of the team in the construction of similar vehicles was also taken into account, in order to ensure viability and functionality under the technical knowledge tested in practice. The specific objective of the project consisted in the application of intensive mechanical design through the use of theory and computational tools for the generation of a viable design detail which was topologically optimized for each of the most relevant components in the system. the time that technical standards established for the "Carrera Solar ATACAMA" competition were met, which will be the ultimate goal
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Occidente
dc.publisherIngeniería Mecánica
dc.publisherDepartamento de Energética y Mecánica
dc.publisherFacultad de Ingeniería
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad Autónoma de Occidente
dc.sourceinstname:Universidad Autónoma de Occidente
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional UAO
dc.sourceU.S. Department of the Army. (1985). Technical Manual TM 9-8000. (1ª. ed.). Washington,D.C.: Department of the Army. Abd-El-Tawwab, A. M. (04 de 03 de 2002). www.sae.org. Obtenido de https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2002-01-0985/ Aficionados a la mecanica. (06 de 05 de 2019). Obtenido de http://www.aficionadosalamecanica.net/suspension1.htm Bastow, D., & Howard, G. (1993). Car Suspension and Handling. Warrendale, PA: Society of Automotive Engineers. Branco, C. T. (07 de 11 de 2017). www.sae.org. Obtenido de https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2017-36-0380/ Budynas, R. G., & Nisbett, J. K. (2008). Diseño en ingeniería mecánica de Shigley. México, D. F.: McGraw-Hill Interamericana. Carrera Solar. (s.f.). Obtenido de http://www.carrerasolar.com/es/2018/08/10/categorias-2018/ Carrera Solar Atacama | a La Ruta Solar project. . (2017). Obtenido de http://www.carrerasolar.com/es/carrera/ carrerasolar. (2017). Obtenido de http://www.carrerasolar.com/es/descargas/ comunica.sena.edu.co. (23 de 12 de 2013). Obtenido de http://comunica.sena.edu.co/formulasena/noticia.php CORPORATION, T. M. (2003). Sistemas de suspensíon . (1ª. ed.).Japon: Toyota Motor Corporation. Cossalter, V. (2006). Motorcycle dinamics (2ª. ed.). Padova, spring.Cross, N. (2002). Métodosde diseño (2ª. ed.). Mexico, D.F.: LIMUSA, S.A. EITA. (2019). Como se hace Optimización Topológica [en línea]. EITA(Estudio de ingeniería y Tecnología Avanzada S.L. Recuperado de https://eitaingenieros.com/optimizacion/ Ezeta, J. H., Mandow, A., & Gracía Cerezo, A. (2013). Los sistemas de suspensión activa y semiactiva: Una revisíon. Revista Iberoamericana de automática e informática industrial, 1-12. Gillespie, T. (1994). Fundamentals of Vehicle Dynamics (2ª ed.). Michigan: SAE International. Kaldas, M. M. (14 de 04 de 2015). www.sae.org. Obtenido de https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2015-01-0621/ Km 77. (2019). Obtenido de Km77: https://www.km77.com/glosario/paradefo Krutz, G., Schueller, J., & Claar, P. (1994). Machine Design for Mobile and Industrial Applications. Warrendale, PA: Society of Automotive Engineers. LASSA. (2019). Estructura de los neumáticos. Obtenido de http://www.carlider.es/Estructura-de-los-neumaticos.html Mundo del Motor. (2018). Obtenido de https://www.mundodelmotor.net/sistema-de-suspension/ NEUMATICOS, L. (06 de 05 de 2019). Estructura de los deumáticos. Obtenido de http://www.carlider.es/Estructura-de-los-neumaticos.html Optimización Topologica. (2011). Sevilla, España: CATEC. Rodríguez, P. L. (2004). Ingeníeria del automóvil: sistemas y comportamiento dinámico. cataluña: Paraninfo.Shingley, J., & J.Budynas. (2008). Diseño en ingeniería mecánica. Mexico: The McGraw-Hill Companies, inc. SKF. (2001). Rótulas y cabezas de articulación . Obtenido de http://www.soltecna.com/doc/es-rotulas-skf.pdf SKF. (2001). Rótulas y cabezas de articullación SKF [en línea]. Recuperado de https://www.skf.com/co/products/bearings-units-housings/plain-bearings/general/rod-ends-requiring-maintenance/index.html Stone, R., & Ball, J. (2004). Automotive engineering fundamentals (3a. ed). USA: SAE International. Turrini, J. R. (26 de octubre de 2013). theoldmotor. Obtenido de http://theoldmotor.com/?p=105386 Ullman, D. (2003). The mechanical design procecess. New York: McGraw-Hill. Valero, E. F. (2004). Aportaciones al estudio de las maquinas electricas de flujo axial mediante la aplicacion del metodo de los elementos finitos. Vera, B. (10 de 08 de 2018). Entrevista oral de Comportamiento experimental [Cinta de audio]. Experiencias en competencia. Biblioteca digital ASTIN-SENA Cali. Wang, D. (01 de 10 de 2001). www.sae.org. Obtenido de https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2001-01-3266/ Wikipedia. (19 de 07 de 2017). Wikipedia. Obtenido de https://bit.ly/2WoYOZa www.fsaeonline.com. (2018). Obtenido de https://www.fsaeonline.com/page.aspx?pageid=c4c5195a-60c0-46aa-acbf-2958ef545b72
dc.subjectIngenieria Mecánica
dc.subjectDiseño mecánico
dc.subjectMétodo de elementos finitos
dc.subjectSuspensión eléctrica
dc.subjectVehículo biplaza
dc.subjectEnergía solar
dc.subjectFinite element method
dc.subjectElectric suspension
dc.subjectSolar energy
dc.titleSistema de suspensión de un vehículo solar tipo biplaza
dc.typeTrabajo de grado - Pregrado


Este ítem pertenece a la siguiente institución