dc.creatorNavarro-Guzmán, José I.
dc.creatorAlcalde-Cuevas, Concepción
dc.creatorMarchena-Consejero, Esperanza
dc.date.accessioned2019-05-28T16:37:05Z
dc.date.available2019-05-28T16:37:05Z
dc.date.created2019-05-28T16:37:05Z
dc.date.issued1999-11
dc.identifierNavarro-Guzmán, J., Alcalde-Cuevas, C., & Marchena-Consejero, E. (1999). El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 107-122. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/624
dc.identifier0123-9155
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/10983/23142
dc.description.abstractNew Computer Information-Communication Technology and Learning. Educational resources are considered as instructional tools daily used in classroom in order to improve the teaching efficiency. Because there is several teaching and learning technological tools, we just consider some rising computer and communication technologies. The purpose of this article is to analyze how important these new instructional tools are optimizing the learning teaching procedures for. On this way, we expose some procedures that support the teaching al learning process, like intelligent tutoring systems, computer assisted teaching, computer simulation, and artificial intelligent. In addition, some psychological process involved on the new technologies learning are also considered, particularly the organization, storage and retrieval knowledge.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
dc.relationActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 107-122
dc.relationAdarraga, P. y Zacagnini, J. L. (1994). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trotta.
dc.relationAlcalde, C. (1998). Conceptualización numérica en niños deficientes mediante un programa de control de estímulos. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
dc.relationBandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychologist, 33 544-358.
dc.relationBouzá, G. (1997). El guion multimedia. Madrid: Anaya.
dc.relationBruner, J. (1964). The course of cognitive growth. American Psycologist, 19,1-15.
dc.relationCarlson, P. (1992). Varieties of Virtual: Expanded Metaphors for Computer-Mediated. Learning. (pp.230-248). En E. Barret (Ed) Sociomedia. Cambridge, Mass: Massachusetts Institute of Technology.
dc.relationClark, R.E. (1983). Reconsidering research on learning from media.Review of Educational Reasearch, 53 (4), 445-460.
dc.relationClark, R.E. y Salomon, G. (1986). Media in teaching. (pp. 464-478). En M. Wittrock (Ed) Handbook of research in teaching, NY: Macmillan.
dc.relationDíaz, P., Catenazzi, N. y Aedo, I. (1996). De la multimedia a la hipermedia. Madrid: Rama. Textos Universitarios.
dc.relationDick, W. (1991). An instructional designer’s view of constructivism. Educational Technology,31 (5),41-44.
dc.relationD’Souza, P.V. (1992). E-mail’s Role in the learning Process: A Case study, joumal of Research on Computing in Education, 25 (2), 254-264.
dc.relationDuffy, T. y Jonassen, D. H. (Eds.) (1992). Constructivism and the technology of instructions. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
dc.relationGalbreath, J. (1993). Multimedia: Beyond the desktop. Educational Technology, 2, 27-32.
dc.relationGisolfi, B.W. y Dattolo, A. (1993). Enhancing the learning process with expert systems. Educational Technology, 1, 25-32.
dc.relationGubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama.
dc.relationHannafin, M.J. (1989). Interaction strategies and emerging technologies: Psychological perspectives. Canadian journal of Educational Comunications, 18 (3), 167-179.
dc.relationHowles, L y Pettengill, C. (1993). Designing instructional multimedia presentations: a seven-step process. T.H.E. Journal, 20 (11), 56-61.
dc.relationJonassen, D.H. (1991). Thinking technology: Toward a constructivistist view of instructional design. Educational Technology, 30 (9). 32-34.
dc.relationKozma, R. B. (1991). Learning with media. Review of Educational Research, 61 (2), 179-211.
dc.relationLeher, R. (1993). Authors of knowledge: Patterns of hypermedia design. (pp. 197-225). En S. P. Lajoie y S.J. Derry (Eds.). Computers as cognitive tools, Hillsdale, N.J: Erlbaum.
dc.relationLeshin, C. B., Pollock, J. y Reigeluth, Ch. M. (1992). Instructional designs strategies and tactics. Englewood Cliffs NJ: Educational Technology Publications.
dc.relationMadruga, J.A. y Lacasa, P. (1996). El desarrollo de la memoria: estrategias y conocimiento, (pp. 147-177). En J.A. Madruga y P. Pardo de León (Dirs.) Psicología Evolutiva Volumen II. Madrid: UNED.
dc.relationMarchena, E. (1998). Programa de control de estímulos y formación de conceptos en niños de Educación Infantil. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
dc.relationMcAleese, R. (1998). Mapas conceptuales y adquisición del conocimiento: un enfoque cognitivo (pp. 177-190). E. C. Vizcarro y J. A. León (Dirs.) Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.
dc.relationMontague, W.E. y Knirk, F. G. (1993). Findings matrix: What works in adults training. Interational journal of Educational Research, 19 (4) 345-430.
dc.relationNavarro J. I. (1999, en prensa). Las estrategias de aprendizaje. En C. Martin Bravo (Dir.) Psicología de la Educación y del desarrollo en la edad escolar Valladolid: (en prensa).
dc.relationNavarro, J.l., Marchena, E., Alcalde, C., y Ruiz, G. (1996). Jugar con ...formas, colores y posiciones corporales. Software Educativo. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.
dc.relationNavarro, J.I., Ruiz, G. Alcalde, C. Marchena, E. y Amar, J. (1998). Cómo mejorar tus habilidades mentales (How improve your mental skills). Software educativo.
dc.relationCádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.
dc.relationRossignoli, J. L (1996). Recursos y Medios Tecnológicos. (pp. 293-324). En J. Beltrán y C. Genovard (Eds.). Psicología de la Instrucción. Volumen I. Madrid: Síntesis.
dc.relationSalomon, G. (1979). Interaction on media, cognition and learning. San Francisco: Jossey-Bass.
dc.relationSancho J.M. (1993). Presentación a la monografía: Tecnologías de la información y la educación. Una perspectiva europea. Temas de Educación, 9, 7-19.
dc.relationSweeters, W. (1994). Multimedia electronic tools for learning. Educational Technology, 4, 47-52.
dc.relationTrickton, S. G. (1970). Improve learning. An evaluation of instructional technology. NY: Bowker.
dc.relationVizcarro, C. y León, J.A. (Dirs.) (1998). Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.
dc.relationVygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, Mss: Cambridge University Press.
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
dc.titleEl aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
dc.typeArtículo de revista


Este ítem pertenece a la siguiente institución