dc.creatorMontealegre, Rosalía
dc.creatorDomínguez, María Elvia
dc.date.accessioned2019-05-15T15:23:32Z
dc.date.available2019-05-15T15:23:32Z
dc.date.created2019-05-15T15:23:32Z
dc.date.issued1999-11
dc.identifierMontealegre, R., & Domínguez, M. (1999). Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 11-28. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/618
dc.identifier0123-9155
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/10983/23043
dc.description.abstractIn order to set out the apllication of psychological and cultural process in learning a second language from the perspective of an identity narrative construction. It is necessary start looking different aspects such as: language psychic activity, the instru¬ment and cultural sign conception, the importantce of memory, meaning, speech and gesture. Learning a second language involves a subjective multiple transformation process in relationship with the cognitive, affective, pragmastic and communicative fields. In first place is necessary the assimilation of: scientific and daily concepts, thought patterns, cultural forms of behavior (linguistic, social, logic and mnemonic). Second, the construction of meanings and the narrative recreation of each person. Third, the apllication of comprehensive language models in order to use speech and writing efficiently. Finally, the second language speaker should compenétrate with the cultural narrative and the particular forms of individual communication without rest value to his or hers original culture.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
dc.relationActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 11-28
dc.relationAlverman, D. E., Moon, J. S., y Hagood, M (1999). Popular Culture in the Classroom. Teaching and researching critical media literacy. Literacy Studies Series. Delaware: Internacional Reading Association, National Reading Conference.
dc.relationBerger, P. & Luckman, T. (1995). La construcción narrativa; de la realidad. Buenos Aires: Amorrorto.
dc.relationBruner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Madrid: Gedisa.
dc.relationBruner, J. (1995). Los actos del significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
dc.relationBruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
dc.relationBruner, J., y Weisser, S. (1995). La invención del yo: la autobiografía y sus formas”. En D. Olson, y N. Torrance (Comp), Cultura escrita y oralidad. Madrid: Gedisa.
dc.relationClark, H. H. (1974). Semantics and Comprehension. En: T.A. Sebeok (Ed) Current trends in Linguistics: Linguistics and adyacent arts and sciences, Vol. 12, La Haya: The Mague Mouton.
dc.relationDomínguez, M. E. (1998). Género y docencia universitaria en Colombia. Santafé de Bogotá: Tesis de Maestría en Estudios de Género: área Mujer y Desarrollo, Universidad Nacional de Colombia, Centro de Estudios Sociales, Departamento de Trabajo Social.
dc.relationElman, J. L., y Mc Clelland, J. L. (1984). The interactive activation model of speech perception. En N. Lass (Ed.). Language and speech, Vol. 10, NewYork: Academic Press.
dc.relationElman,J. L., y Mc Clelland,J. L. (1986). Exploiting lawful variability in the speech wave. En J. S. Perkell, y D. H. Klatt (Eds.). Invariance and variability in speech processes. Hillsday, N.J.: LEA.
dc.relationForster, K. I. (1990). Accesing the mental lexicon. En R.J. Wales y E.C.T. Walker (Eds.) New Approaches to language mechanisms. Amsterdam: North Holland.
dc.relationForster, K. I. (1990). Lexical processing. En D. N. Osherson y H. Lasnik (Eds.). Language. Cambridge, M.A: The MIT Press.
dc.relationFilho, L. (1937/ 1960). Tests ABC de verificación de la madurez necesaria para el aprendizaje de la lectura y la escritura. Buenos Aires: Kapelusz.
dc.relationJohnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models. Cambridge, M.A.: Harvard University Press.
dc.relationKey, D. (1998). Literacy Shutdown Stories of six american woman. Literacy Studies Series Internacional Reading Association, National Reading Conference.
dc.relationKintsch, W., y Van Dijk, T.A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85, 363-394.
dc.relationLuria, A. R. (1980). Lenguaje y Pensamiento. Barcelona: Fontanella.
dc.relationMarslen-Wilson, W. D. (1984). Function and process in spoken word reconigtion. En H. Bouma, y D. G. Bouwhuis (Eds.). Attention and performance. Vol X, Control of language processes. Hillsdale, N. J.: LEA.
dc.relationMcClelland, J.L., y Rumelhart, D. (1981). An interactive activation model context effects in letter perception: part 1. An account of basic finding. Psychological Review, 88. 375-407.
dc.relationMontealegre, R. (1989a/ 1994). El lenguaje y la construcción de conceptos en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 43-50). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
dc.relationMontealegre, R. (1989b/1994). Lo psíquico o mental en el hombre. Un enfoque social histórico. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 84-92). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
dc.relationMontealegre, R. (1991/1994). Análisis del lenguaje como proceso de asimilación histórico-cultural. Ejemplos con base en la obra de García Márquez. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 23-29). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
dc.relationMontealegre, R. (1992/ 1994). La actividad comunicativa y el papel regulador del lenguaje en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 30-42). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
dc.relationMontealegre, R. (1996). Comparación de la actividad psíquica humana desde una perspectiva evolutiva. En R. Montealegre (Ed.). El siglo de Vygotski y de Piaget. Revista Latinoamericana de Psicología, 28, 3, 435-453
dc.relationMorton, J, (1969). Interaction of information in word recognition. Psychological Review, 76 165-178.
dc.relationPerfetti, Ch., y Vurtis, M.E.(1985). Reading. En R. F. Dillon y R. J. Sternberg (Eds.) Cognition and instruction. New York: academic Press.
dc.relationPiaget, J. (1927/1973). El juicio y el razonamiento en el niño. Estudios sobre la lógica del niño (II). Buenos Aires: Biblioteca Pedagógica, Editorial Guadalupe.
dc.relationRomero, F. (1996). Superficies y Relieves. Pereira: Instituto Risaraldense de Cultura.
dc.relationRojas, L. M. (1997). Los cuentos infantiles: una estrategia pedagógica en la enseñanza de los idiomas extranjeros forma y Función, 10, 113-130 Bogotá: Departamento de Lingüística, Universidad Nacional de Colombia.
dc.relationRumelhart, D. (1977). Introduction to human information processing. New York: Willey.
dc.relationSanford, A. J., y Garrod S. C, (1961). Under: standing written language: Explorations in comprehension beyond the sentence. Chichester: Wiley.
dc.relationSchank, R. C., y Abelson, R. P. (1977). Scrips, plans goals and understanding. Hillsdale: New Jersey: Erlbaum.
dc.relationShuare, M., y Montealgre, R. (1991/1994). Consideraciones sobre la psicología genética histórico-cultural. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 9-19). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
dc.relationTulving, E., y Thomson, D. M. (1973). Encoding specificity and retrieval processing in episodic memory. Psychological Review, 80, 352-373.
dc.relationVan Dijk, T.A. y Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
dc.relationVygotskj, L. S. (1930/1984). Instrumento y signo en el desarrollo del niño. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. VI: Moscú: Ediciones de la Academia de las Ciencias Pedagógicas (En ruso).
dc.relationVygostki, L. S. (1930/1989). Dominio de la memoria y el pensamiento. En LS. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 67-86). Barcelona: Critica Grupo Editorial Grijalbo.
dc.relationVygostki, L. S. (1935/1989). La prehistoria del lenguaje escrito. En L.S. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 159-178). Barcelona: Critica Grupo Editorial Grijalbo.
dc.relationVygostki, L. S. (1932/1993). La memoria y su desarrollo en la edad infantil. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. 11, Conferencias sobre Psicología (pp. 349-381). Madrid: Aprendizaje Visor.
dc.relationVygostki, L. S. (1934/1993). Pensamiento y Lenguaje. En L. S. Vygotski, Obras Escogidas, Vol.11, (pp. 9348). Madrid: Aprendizaje Visor.
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
dc.titleAnálisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua
dc.typeArtículo de revista


Este ítem pertenece a la siguiente institución