dc.creatorPargas L., Luz
dc.date.accessioned2017-09-26T20:32:05Z
dc.date.available2017-09-26T20:32:05Z
dc.date.created2017-09-26T20:32:05Z
dc.date.issued2011-12
dc.identifierPargas, L. L. (2011). Paisajes imaginarios del tiempo. Entre páramos y pueblos andinos de Venezuela. Revista de Arquitectura, 13 (1), p. 13-22 http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/RevArq/article/view/765/795
dc.identifier1657-0308 (impreso)
dc.identifier2357-626X (electrónico)
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10983/14951
dc.description.abstractThe present article approaches the topic of the social representation of the time. Their content constitutes the interpretation of the second moment of an investigation in the moor of Mucuchíes, municipality Rangel, of the state Merida, mountain range of Merida that in turn is articulated to the mountain range of The Andes. From conversations about the time with women and their world of life between the high moors and some villages and populated centers are obtained—starting from a cross-section analysis and plural in the method—los testimonials of women in their context moor. Using the theory of the representations, and having certain cautions regarding this, data of some dimensions are obtained: of knowledge, of affections and valuations, as well as of the practices. It is supposed that this “social representations” they have a psico-philosophical-social, but also symbolic-cultural content (myths, rites and customs) that eat expression of a matrix context and lateral routine daily acts it is they are able to configure “imaginary landscapes” in an architecture of the space-time from a philosophiaplebeia that he/she specifies to be recovered
dc.description.abstractPresente artículo aborda el tema de la representación social del tiempo. Su contenido constituye la interpretación del segundo momento de una investigación en el páramo de Mucuchíes, municipio Rangel, del estado Mérida, cordillera de Mérida, que a su vez se articula a la cordillera de Los Andes.Desde conversaciones sobre el tiempo con mujeres y su mundo de vida entre los altos páramos y algunas aldeas y centros poblados se obtienen —a partir de un análisis transversal y plural en el método— los testimonios de mujeres en su contexto páramo. Usando la teoría de las representaciones, y teniendo ciertas precauciones respecto a esta, se obtienen datos de algunas dimensiones: de conocimiento, de afectos y valoraciones, así como de las prácticas. Se supone que dichas “representaciones sociales” tienen un contenido psico-filosóficosocial, pero también simbólico-cultural (mitos, ritos y costumbres), que como expresión de un contexto matricial y actos cotidianos rutinarios laterales logran configurar “paisajes imaginarios” en una arquitectura del espaciotiempo desde una philosophiaplebeia que precisa ser recuperada
dc.languagespa
dc.relationRevista de Arquitectura, Vol. 13 (ene.-dic. 2011); p. 13-22
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dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2011
dc.titlePaisajes imaginarios del tiempo: entre páramos y pueblos andinos de Venezuela
dc.typeArtículo de revista


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