article
A comparison between tourists profiles in two Italian wine routes
Una comparación entre los perfiles de los turistas de dos rutas del vino italiano
Author
Galletto, Luigi
Institutions
Abstract
The study presents a comparative analysis of the wine tourism demand characteristics
on two Italian wine routes. The research focuses on the more significant aspects that
contradistinguish the wine tourists who frequent the Piave Wine Road and the Soave
Wine Road, relying on 576 tourists' interviews. Through logistic regression, the identified
variables may increase the relative propensity for a wine tourist to choose one or other
itinerary. The results confirm a rather significant diversity between the two profiles
(84% of cases are correctly classified). They show that the aspects that imply a greater
propensity to travel along the Piave Wine Road rather than the Soave one correspond to
an elderly foreign, university graduate tourist who have travelled for more than 3 days.
This tourist pursues cultural activities, visits friends or acquaintances and tours with
them. On the contrary, the latter one is more often preferred by someone aged less than
thirty, who has learned of the route on a tourist board. He is less inclined to buy local
wines and he spends less than 20 euro per meal. In this road is much more common the
tendency to consider the wine tourism experience complete. Understanding the aspects
that distinguish own wine tourists from other routes tourists allows Road Associations
to position themselves better in an increasingly competitive market, in order to prepare
appropriate territorial marketing strategies in relation to the wine tourism target that
they intend to reach. El estudio presenta un análisis comparativo de las características de la demanda de
turismo del vino en dos rutas del vino italiano. En particular, la investigación se centra
en los aspectos más importantes que distinguen a los turistas del vino que frecuentan
la Ruta del Vino del Piave y la Ruta del Vino Soave basándose en 576 entrevistas. A
través de regresión logística, se pueden identificar las variables que más aumentan la
propensión relativa para un turista del vino a elegir uno u otro itinerario. Los resultados
confirman una diversidad bastante significativa entre los dos perfiles (84% de los casos
son clasificados correctamente). Los resultados muestran que los aspectos que implican
una mayor propensión a viajar a lo largo de la ruta del vino Piave en lugar de la ruta del
Soave son: turistas ancianos, graduados, extranjeros, viajando por más de 3 días, que
realicen actividades culturales, visitas a amigos o conocidos y viajar con ellos. Por el
contrario, la preferencia por la segunda ruta se refleja mejor en los jóvenes menores de
treinta años que han conocido el camino a través de organizaciones de turismo, están
menos dispuestos a comprar vinos locales y gastan menos de 20 euros por comida. En
esta ruta, es mucho más común la tendencia a considerar la experiencia del turismo
del vino completa. El conocimiento de los aspectos que distinguen a los turistas del
vino permite posicionarse adecuadamente en un mercado cada vez más competitivo y
preparar estrategias de marketing apropiadas en relación con el target del turismo del
vino que desean lograr. Fil: Galletto, Luigi.
Padova, Italia. Universidad de Padua.