Reflexivite dans la recherche sociale qualitative: en reduisant l’ecart entre la theorie et la pratique avec la sociologie reflexive d’Alvin Gouldner;
Reflexividade na pesquisa social qualitativa: encurtando a brecha entre teoria e prática com a sociologia reflexiva de Alvin Gouldner

dc.creatorSimbürger, Elisabeth; Universidad de Valparaíso
dc.date.accessioned2018-02-24T15:24:12Z
dc.date.accessioned2020-04-16T18:34:06Z
dc.date.available2018-02-24T15:24:12Z
dc.date.available2020-04-16T18:34:06Z
dc.date.created2018-02-24T15:24:12Z
dc.date.created2020-04-16T18:34:06Z
dc.identifier2027-1182
dc.identifier2027-1174
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10554/26287
dc.description.abstractReflexivity has become a buzz-word in the social sciences. In this article I provide a critical discussion of the concept of reflexivity and its use in qualitative social research in educational contexts. I argue that one of the dilemmas of a lot of literature on reflexivity in the social sciences is the frequent absence of a discussion of how academics’ aspirations to be reflexive in their research can be made accountable in academic practice. Based on the work of Alvin Gouldner I point to a different way of framing reflexivity in educational qualitative research that bridges the gap between theorising and practising reflexivity in the university and raises important questions about the implications of reflexivity or, of its lack. I thereby draw on extensive research on academic work and identity which I carried out in the UK and Chile based on qualitative interviews with academics. To conclude with, I suggest that discussions upon how to practise one’s aspirations to be a reflexive academic should depart from a collective analysis of the current structures of marketisation in higher education and how they may constrain reflexive academic practice in the university.
dc.languagespa
dc.publisherEditorial Pontificia Universidad Javeriana
dc.relationhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/11856/pdf
dc.relationMagis. Revista Internacional de Investigación en Educación; Vol. 7, Núm. 14 (2014): Edición Especial. Dilemas y desafíos en investigación cualitativa en educación. Algunas respuestas desde la investigación; 55-68
dc.relationInternational Journal of Research in Education; Vol. 7, Núm. 14 (2014): Edición Especial. Dilemas y desafíos en investigación cualitativa en educación. Algunas respuestas desde la investigación; 55-68
dc.relationRevue Internationale de Rechersches en Education; Vol. 7, Núm. 14 (2014): Edición Especial. Dilemas y desafíos en investigación cualitativa en educación. Algunas respuestas desde la investigación; 55-68
dc.relationRevista Internacional de Pesquisa em Educacao; Vol. 7, Núm. 14 (2014): Edición Especial. Dilemas y desafíos en investigación cualitativa en educación. Algunas respuestas desde la investigación; 55-68
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.titleReflexivity in qualitative social research: bridging the gap between theory and practice with Alvin Gouldner’s reflexive sociology
dc.titleReflexivite dans la recherche sociale qualitative: en reduisant l’ecart entre la theorie et la pratique avec la sociologie reflexive d’Alvin Gouldner
dc.titleReflexividade na pesquisa social qualitativa: encurtando a brecha entre teoria e prática com a sociologia reflexiva de Alvin Gouldner


Este ítem pertenece a la siguiente institución